Ska montera på drag på ett par lastbilsbakändor för att kunna koppla till en vagn eller kärra.
Med en vagn bakom ska den ju egentligen bara klara vikten av draget samt klara vikten bakom. Med en kärra så ligger ju runt halva vikten på draget.
Dragbalken finns oftast kvar på lastbilsbakänden och då ibland med drag som inte en hitchögla passar i.
Vbgs drag är ju specat för att klara en kärrvikt på 8 ton som jag då tolkar att den klarar 8 ton maxvikt och 30ton släpvikt.
http://www.vbg.se/sv/products/manuella_ ... gserbygel/
Ett SK. natodrag klarar 15 ton. Kan man räkna med att den klarar en kärrvikt på 15 ton då?
https://www.afsa.nu/product/dragkrok-nato-style-15-ton
Vore ju smidigt att bulta dit något färdigt mot att försöka slakta ett gaffeldrag och få dit på vettigt sätt. De som talar emot natodraget är att man måste "lyfta" kärror, en vagn är ju lätt att koppla ändå om man är två. Är skiten hopkopplat så sitter de ihop tills skörden är klar typ.
Finns andra vettiga alternativ till drag?