Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSläpfordon

Skruvad vs. svetsad flakbotten.

6 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera släpfordon i detta forum

PerJohansson (trådstartaren)

#1 » 19:59:02, 26-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Råkade ju ut för ett litet missöde igår:

PerJohansson @ Dagens glädjeämne !

Nu när ändå flaket är av så kan man ju lika gärna fixa i ordning det lite mer och måla upp grejerna så de ser lite trevligare ut. Flakbotten är i plåt och ser ut att vara bytt nån gång tidigare. Svetsarna runt kanterna har börjat släppa och under mot balkarna är det ytterst sporadiskt med svets. Det är ett ganska fort jobb att befria flakramen från bottenplåten och då kommer man ju åt att slipa rent på ovansidan av balkarna också.

Frågan är då, finns det någon nackdel med att skruva flakbotten istället för att svetsa tillbaka den?
Tänker mig skruv med försänkt skalle, antingen plåtskruv eller borra och gänga för maskinskruv. C-C 10-15 ca kanske. Fördelen är att man kan ju måla ovansidan av balkarna och att färgen inte får brännskador, hållfasthetsmässigt så kan jag inte se något problem heller då det rä balakr med C-C ca 40 cm under plåten.

Eller är det att krångla till det i onödan?
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55



jörgen.ottosson

#2 » 20:34:24, 26-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skulle alla gånger svetsa, när det är en kärra du tänker köra massor på, stenar har en tendens att belasta plåten lokalt....buckla den och ge lokala spänningar i plåtens infästning. Jag har ingen aning om hur bottenkonstruktionen på en dylig skeppa är men jag misstänker att flakplåten hjälper till att bära någon del av lasset.( dess utom är det ett nedrans jobb att borra för all skruv. :snow: )
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

PerJohansson (trådstartaren)

#3 » 20:42:45, 26-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Konstruktionen ser man rätt bra här... :) Ganska mycket lastbärande grejer, men plåten hjälper ju självklart till den med.

Bild

Att det är mycket jobb att borra kan jag iofs köpa, men det är ju snart semester... :)
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55

Mattias Petterson

#4 » 21:25:18, 26-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Svetsa, lägg den uppochner och vräker på någon tunnflytande underreds massa som tränger in imellan.
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

D13A

#5 » 21:28:55, 26-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

instämmer svetsa istället för skruv håller bättre :thumme:
D13A
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:40, 15-02-2014
Ort: skaraborg
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: lastbilar traktorer hjullastare

Simnil

#6 » 07:35:41, 27-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skruvskallar man lastat sten på ett tag tenderar att vara svåra att passa ihop med något verktyg igen. Så när någon skruv släppt så kan du ändå inte dra på den, alternativt när du ska ta loss skruvarna är skallarna så dåliga att du ändå måste skära av bultarna.
Så jag skulle nog svetsa men undvika att svetsa i skrymslen och vrår där det kan bli svårt komma åt att slipa bort svetsen utifall att plåten ska loss igen.

1 person gillar det här inlägget.
Simnil
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:12, 12-10-2015
Ort: Norra Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Autodesk Inventor Pro 2021


Återgå till Släpfordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se