Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSläpfordon

Bygga om balvagn till grävmaskinskärra.

8 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera släpfordon i detta forum

Janson1 (trådstartaren)

#1 » 07:16:42, 27-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, jag har fått tag på en gammal boggivagn typ "apbur" som jag tagit bort allt onödigt på såsom flak och sidogaller. Jag skall kunna köra min lilla minigrävare på ca 2,5 ton som är 140 cm bred och även kunna köra min kompis lite större 4,5 tons grävare med brädden 184 cm. Jag ser inte detta som nåt större problem då kärran är otroligt kraftigt byggd för att vara en balbur bara. Problemet är att tidens tand har gjort så att boggin sitter fast i mittenleden på bägge hjulen. Jag har även en liten boggikärra som lider av samma problem på ena sidan. På den stora kärran har det gått att få isär själva sprinten en gång i tiden men den har nog rostat fast för gott. På den lilla kärran är sprinten svetsad från början. Hur får man igång leden igen utan att behöva dissekera alltihopa? Den lilla kärran har jag lagt upponerpå och sen använt skopan för att leda den fram och tillbaka, jag har väl gjort det ett 30 tal gånger och sen använt en lång planka och två tvingar. Den är bara märkbart bättre men inte på länga vägar bra... Den stora boggikärran är orubblig utan att jag tror något annat ger sig typ den vrider sig i ramen hellre... :sad:
Så, Några förslag på åtgärder, jag har gasol- värdelöst. Jag har plasmaskärare, kan man elda med den? Förslag!! :???:
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...



Janson1 (trådstartaren)

#2 » 09:04:45, 27-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bilder också... Denna lilla vagn passar jättebra till min 2.5 tons grävare, håller den för det i 30 km/h tro?
Bild

Denna större vagn har 8,5x12 tum 8 lagers däck och ser kraftig ut, klarar den 4,5 tons grävare?
Bild

Problemet är att tre boggi av fyra möjliga sitter fast...
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

wol

#3 » 01:09:13, 28-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

En balvagn av den typen brukar klara 2ton och den större borde klara 6ton om det är rätt hjul till den axeln.

Det har väl rostat i leden försök att få in olja i leden till att börja med och lite värme kan ju få oljan att krypa in bättre det brukar sitta en fettnippel i leden och det borde gå att få in lite olja den vägen också.
Användarvisningsbild
wol
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:46:32, 26-02-2012
Ort: Marks kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: -
MF 699 -85.
MF 135 -75.
MF 35x -65.

Janson1 (trådstartaren)

#4 » 07:27:09, 28-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har försökt att få in både fett och olja. På den lilla började jag förra året att smörja då och då men den större fick jag hem i veckan så den har bara fått ett par duster nu, jag har även bytt fettnipplarna så det funkar hjälpligt. Jag tror på mycket värme och lite våld, våran lokala tapp har semesterstängt men jag får nog åka ner dit sen med kärran och låna deras gas. (AGA-nyckel).
WOL: du tror på 2 ton, det låter rimligt för den lilla kärran som är fabriksbyggd men saknar tillverknings-skylt tyvärr.
Är det någon som känner igen den? Den har även sidor som är klädda med rutnät ca 30 mm rutor i 3 mm tråd som sedan fått tunn plywood så den är helt tät, den var orange från början. Jag köpte den faktiskt av en som tänkte haft den till sin lilla 2,5 tons minigrävare men tyckte nog den var i klenaste laget, han med...
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Janson1 (trådstartaren)

#5 » 21:07:13, 10-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag fått tag i ett enaxlat ämne istället som jag tror passar väldigt bra för detta. Den får lite lägre totalhöjd (fördel) men bara en axel (nackdel) Den är 190 cm mellan hjulen och hjulen är 40 cm/st så total bredd blir 270 cm, i bredaste laget... Jag tänkte göra en triangel framåt med 80 mm fyrkantsrör 3-4 mm i godstjocklek och tre st 80x80 fyrkantsrör bakåt per sida som man kör upp på. Jag tänkte: Det yttersta och mitten för min kompis grävare och mitten, innersta för min grävare. Bilder lär komma...

1 person gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Janson1 (trådstartaren)

#6 » 21:24:34, 16-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bilder ja... Först den gamla boggin, jag tog helt enkelt plasmaskäraren och skar ner den så den blev hanterlig. Jag har väl inte gett upp hoppet om denna pryl helt och hållet än...
Bild

Här en bild på det nya enkel-axlade ämnet.
Bild

Jag frågade om prisuppgift på fyrkantsrör 12 m 100x100x5 mm, 308 kr + moms/metern vilket ger 3696 kr + moms, är detta ett ok pris eller är det jättebilligt/jättedyrt??? (nypriser)
Tyvärr så har båda våra skrotar slutat att sälja järn pga olika anledningar...

1 person gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

jorgen.isaksson

#7 » 07:51:53, 17-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här är det billigare men det är kanske lite krångligt att frakta 12m balk själv, finns även som 6m men då är det inte billigare längre.

http://montano.se/product.html/halprofil-kkr

1 person gillar det här inlägget.
jorgen.isaksson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:29:08, 19-11-2007
Ort: Orust
Sverige
Maskin: Yanmar B37-V
Fiat 45-66
Ransomes 350D
Volvo Krabat 425
Grålle TED
Allis Chalmers G

Janson1 (trådstartaren)

#8 » 08:31:21, 20-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

jorgen.isaksson: Ett bra uppslag, här kan man botanisera bland dom olika dimensionerna, och skall man nu ändå köpa nytt så får det nog bli "figursytt", tex köpa rör som passar bra i varandra. Jag har tänkt göra en led alldeles framför axeln så det blir lätt att köra på och sen låta den självtippa i våg och sen få tyngdpunkten framför axeln med ca 300-500 kg på draget. Sen skall ju min kompis lite större&tyngre grävare också kunna lastas på samma kärra så någon slags teleskopdrag behövs nog. Vi får nog mäta in den en dag och beräkna ungefärligt cg och därifrån se vad den hamnar. Den grävaren väger nog ca 4,5 ton och hans traktor klarar lätt 2 ton på draget men jag tror 1 ton räcker gott, har man väldigt tungt på draget krävs ju starkare balk fram och det är väl onödigt att ta bort för mycket vikt på vagnshjulen som förmodligen klarar detta galant.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...


Återgå till Släpfordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se