Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSläpfordon

Tips på släpvagn

10 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera släpfordon i detta forum

343r (trådstartaren)

#1 » 22:55:30, 02-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej går i tankarna att köpa en ny stor släpvagn. Ska rymma 1 skoter plus en stor pulka samt fyrhjuling och helst en skogsvagn sommartid.

Har tittat på
4p 445
http://www.blocket.se/vi/71457816.htm

Fogelsta björnlyan http://www.blocket.se/vi/70384193.htm

nordic inline
http://www.blocket.se/vi/74230377.htm

Tycker att nordic vagnen såg fin ut med 2100mm bredd och rejäl konstruktion.
Ska tydligen vara konstruktörer från reko vagnen som startat nordic car trailer?
4p är beprövad vagn som man borde vara nöjd med? Fogelsta vagnarna är väl rätt lik 4p?

Har ni några erfarenheter?
Vill ju ha en vagn som håller länge då man förmodligen aldrig kommer köpa en ny vagn igen!
Tacksam för alla svar
343r
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 00:42:29, 31-07-2017
Maskintyp: Ej angivet



LeifAndersson

#2 » 07:11:28, 03-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fogelsta /Trane är bra skotervagnar om man kan kalla någon skotervagn för bra öht. Alla skotervagnar är rangliga konstruktioner som är konstruerade för att vara så lätta som möjligt och samtidigt ha så stor lastyta som möjligt. En skotervagn ska alltid användas med omdöme när marginalerna är mycket små! Tänk på att skotervagnar är konstruerade för utbredd last, ska man lasta något med mer koncentrerad vikt gäller det att tänka till för att inte vagnen ska ändra form. Men Fogelsta/Trane är i vart fall stabilast i det segmentet med minst knäckta vagnar även om det förekommer även där om de används fel. :sad:
Är det en universalvagn man är ute efter egentligen ska man välja en tyngre vagn med tuffare klassning, även om de kostar mer och på papperet lastar mindre!
Vi får ta hand om flera skotervagnar varje år som ändrat form som får riktas/förstärkas, eller helt enkelt avregistreras och skäras ned! :sad:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

torbjorn_forsman

#3 » 08:12:29, 03-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Några åsikter om släpvagnar som jag har lagt mig till med under årens lopp:
-Välj inte bredare vagn än absolut nödvändigt, i synnerhet inte om du kommer att köra mycket på smala småvägar med osäkra vägkanter och tung mötande trafik.
-Undvik vagnar med fast framläm. Det är bra att kunna ta bort även den om man ska lasta något som måste få gå ut en bit över dragstången.
-Om du vill att vagnen ska gå snällt efter vägen även då den är lätt lastad eller olastad (t ex om du räknar med att frakta möbler eller andra lätta och ömtåliga saker), så välj en vagn som har stötdämpare, allra helst en som inte är gummifjädrad utan torsionsfjädrad.
-Se till att påskjutsanordning och bromsar är av en vanlig och gångbar typ som det är lätt och billigt att få tag i reservdelar till.
-Undvik flak av aluminiumdurkplåt och annat som styrstål vill skära fast i, om du ska frakta skotrar.
-Ta inte för givet att elsystemet är rätt kopplat ens på en fabriksny vagn. Härom året råkade jag ut för en liten maskintrailer av märke Thule som brände sönder glödtrådsvakten i dragbilen. Orsaken var att plusledningen för vänster bakljus var chassijordad i vagnens skyltlykta, allt fungerade bra så länge dragbilens kula var tillräckligt rostig eller infettad, men så snart det blev elektrisk kontakt mellan kula och släpvagnskoppling, blev det kortslutning och i den där dragbilen var baklyset orimligt grovt avsäkrat. Om inte glödtrådsvakten hade fungerat som säkring så hade det nog slutat med kabelbrand i bil och/eller vagn.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Mattias Petterson

#4 » 08:18:30, 03-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Undvik Tiki trailer om möjligt..
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

magloman

#5 » 08:35:29, 03-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det stämmer ang nordic där. Dom utgår ifrån rekochassin men sen slutar likheterna. Det är mkt mer påkostade kärror. Har flera bekanta som har såna och är nöjda.

Själv skulle jag vilja haft en högbyggd universalkärra istället för en specifik. De högbyggda är ju trevliga att sidolasta med gafflar.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Stridis2

#6 » 10:10:06, 03-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min bror har två släp från Skånesläp. De är, om jag förstår saken rätt, återförsäljare för det holländska företaget Hapert. Jag tror det ena släpet är ett sådant här. Det andra är ett litet maskintransportsläp.
Flaksläpet är jag mycket nöjd med (även maskinsläpet, men det passar inte TS fråga). Många bra detaljer. Alla lämmar sitter fast så man kan köra med dem nerfällda utan att tappa dessa. Två små wirar sitter monterade så man kan ha baklämmen antingen vågrätt ut och hängande i dessa (då döljer man inte belysning och nummerskylt) eller frihängande rakt ner. Kärran har det bästa stödhjul jag har sett på en bilsläp någon gång. Men bäst av allt är nog att i de längsgående balkarna i flaket är det nersänkt breda lastsurrningsöglor. Dessa är raka i överkant så man kan dra igenom ett tvåtons spännband utan att det rullar sig, och konstruktionen är enkel att få upp och ner utan att det kärvar. Tål mycket smuts (och rost när detta kommer) innan man får problem.

Efter fem år, och flera tusen mil, med det släpet har han fått byta wirarna till bakstammen (dessa var lite klent konstruerade och höll inte för en annan hantverkare trampade på bakstammen...), karbinhaken till bromswiren samt att bromsarna behöver justeras. Jag är mycket nöjd med den vagnen.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

343r (trådstartaren)

#7 » 14:26:42, 04-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för alla utförliga svar!
Låter bra att nordic vagnarna är stabila men den kanske blir onödigt bred...
Någon som kollat på nya 4p chassit?
343r
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 00:42:29, 31-07-2017
Maskintyp: Ej angivet

Joe

#8 » 16:58:27, 04-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nordic inline "Vagnen är genomtänkt i minsta detalj." pyttsan, imellan alumium sidorna och den galvade ramen kommer det att fastna vatten, smuts och framförallt salt.
Aluminumet kommer att oxidera, nu ser jag inte hur den sitter fastskruvad men är det självborrande så kommer de att gå av pga detta.
Och hur vet jag nu detta? Jo jag har en 30år gammal vagn i samma design, galvad med alumiumsidor ditskruvat.

Jag köpte en ny Variant 2018 P4, där man kan ta bort lämmarna och stolparna så den blir helt plan. Underbart när man lastar långgods med truck eller motsv.
Är jag nöjd då, nja vagnen i sig är det inget fel på men det är smågrejer som irriterar, tex tar handtagen för lämlåset i när man fäller lämmen så man får fälla in dom innan man fäller lämmen.
Nu blir det väl bara skav på färg / galv om man inte gör det men ändå irriterande.

1 person gillar det här inlägget.
Joe
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:59, 17-06-2007
Ort: Södermanland
Sverige
Maskin: 870T, EX35.2, HD1000, JD2130, mm.

343r (trådstartaren)

#9 » 22:11:23, 05-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Besökte Nokia idag och såg en vagn som heter respo gjord i Estland med svensk kåpa.
Tyckte den gav en bra intryck! Den hade bladfjädring och jag undrar om någon har erfarenhet av det? Skulle gå finare efter bilen när den är lätt lastad eller tom.
4p 445 kostade 64k med sov däck plus lite skiglide.
Respo kostade 64k med sov
343r
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 00:42:29, 31-07-2017
Maskintyp: Ej angivet

ac tc

#10 » 14:48:01, 11-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

En modern skoter är 140 cm över skidorna, pulkan behöver 100 cm?? (Har aldrig en dragit en pulka men väl 2 skotrar.)
- det blir 240 cm...
Sen kan man lasta lite om lott men man brukar om man inte har nån skotervagn special få nån skida som hänger över kanten å nåt som måste åka baklänges så vindrutan blåser bort.
- en fyrhjuling går nog bra och även en skogsvagn men båda samtidigt, fyrhjuling 140 bred? skogsvagnen nåt liknande men dessutom 3-3,5 m lång och vassa utstickande saker åt alla håll så dom kan inte vara uppefter varann...tror det blir svårt att fixa detta.

Som Leif skrev så är det rätt enkelt att bryta sönder en skotervagn men samtidigt så ser jag ingen annan lösning om vi ska hålla oss i segmentet av för vanligt folk tillåtna vagnsvikter och körkort. En större biltransport vagn bruka oxo funka om man lägger lite plank på dom så man kan utnyttja utrymmet mellan ramperna.
- det riktiga hugskottet blir en båtvagn för en 30 fots båt...då kan du lasta 9 m långt! ( jäkligt bra att hämta plank med också å ingen risk att du överlastar den med grus.)
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000


Återgå till Släpfordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se


cron