Några åsikter om släpvagnar som jag har lagt mig till med under årens lopp:
-Välj inte bredare
vagn än absolut nödvändigt, i synnerhet inte om du kommer att köra mycket på smala småvägar med osäkra vägkanter och tung mötande trafik.
-Undvik vagnar med fast framläm. Det är bra att kunna ta bort även den om man ska lasta något som måste få gå ut en bit över dragstången.
-Om du vill att vagnen ska gå snällt efter vägen även då den är lätt lastad eller olastad (t ex om du räknar med att frakta möbler eller andra lätta och ömtåliga saker), så välj en vagn som har
stötdämpare, allra helst en som inte är gummifjädrad utan torsionsfjädrad.
-Se till att påskjutsanordning och bromsar är av en vanlig och gångbar typ som det är lätt och billigt att få tag i reservdelar till.
-Undvik flak av aluminiumdurkplåt och annat som styrstål vill skära fast i, om du ska frakta skotrar.
-Ta inte för givet att elsystemet är rätt kopplat ens på en fabriksny vagn. Härom året råkade jag ut för en liten maskintrailer av märke Thule som brände sönder glödtrådsvakten i dragbilen. Orsaken var att plusledningen för vänster bakljus var chassijordad i vagnens skyltlykta, allt fungerade bra så länge dragbilens kula var tillräckligt rostig eller infettad, men så snart det blev elektrisk
kontakt mellan kula och släpvagnskoppling, blev det kortslutning och i den där dragbilen var baklyset orimligt grovt avsäkrat. Om inte glödtrådsvakten hade fungerat som
säkring så hade det nog slutat med kabelbrand i bil och/eller vagn.