Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSläpfordon

Hästtransport container?

34 inlägg • Sida 3 av 3
Diskutera släpfordon i detta forum

ac tc (trådstartaren)

#31 » 19:34:58, 12-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev:
ac tc skrev:DC
Djurart:
- islandsruss (mank höjd ?)
DC, du förolämpar mina islandshästar..islandsruss! kolla den här: https://www.facebook.com/guidetoiceland ... permPage=1


Oavsett sökord så erhålles denna sida som svar på Google:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Islandsh%C3%A4st

??? var det menat som ett skämt AC TC? Eller kopplade du helt snett?
Den speciella ras av hästar som kommer från Island heter Islandsruss enligt allt jag fått lära mig om hästar de senaste 40 åren. Så din kommentar var märklig, och synnerligen opåkallad i sammanhanget. De frågor jag ställde dig att besvara har du däremot valt att lämna utan svar, vilket givetvis står dig fritt att välja.
Tyckte nog tråden skulle handla om transport för hästarna och inte personangrepp...ska du som trådskapare ta och återgå till din tråds frågeställning istället för att attackera de som väljer att ta sig tid och engagera sig i den fråga du ställt?...

- Nu får du ta och lugna dig DC, det var inte alls menat som ett angrepp på dig. Annars så brukar dom få heta "Raggsockor" av andra hästägare, dom är väl avundsjuka på pälsen antar jag.
- Ska väl ta och svara på frågan om mankhöjd, dom är ca 145-150 som mest. Detta samt kravet på mankhöjd + 75 cm ger ett invändigt krav på 225 cm i takhöjd.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000



ac tc (trådstartaren)

#32 » 19:41:43, 12-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:Svajningen är inget problem! Men däremot så är inte en lätt lastad stålfjädring komfortabel, det sprätter och hoppar något förskräckligt även på en stödaxelbil som inte har nått sin "trivselvikt" och en tandemare ska vi inte ens prata om i djurtransportsammanhang! Luftfjädring är ett måste på en treaxling om djuren ska stå upp när man kommer fram! Parabel på en tvåaxling kan gå men det är en dålig lösning även det ur djurskyddssammanhang! :sad: Den som kört en dellastad LVX-bil med stålfjädring skulle inte drömma om att köra djur under de förhållandena! Och tandembilar med stålfjädring är ett fanstyg komfortmässigt både för förare och last, ingen vill köra en sådan olastad egentligen, de ska ha fullt axeltryck för att ha hyfsad komfort. :sad:

- det här är viktiga upplysningar, dom tackar jag för.
- går det att besikta ner totalvikten på en sån här bil? tänkte man kunde göra som på en jänkare å ta väck nåt/ några blad ur stockarna. Alternativt ta stockar från en bakände som lastar mindre..fast dom lär vara sällsynta på en boggiebil. Den går faktiskt rätt ok även utan flak. Bygga om till luft känns som ett j*vla projekt.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

ac tc (trådstartaren)

#33 » 19:48:35, 12-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn skrev:Balansmässigt borde hästarna inte ha några större problem att klara av av- och pålastning. Jag skulle dock inte testa det själv. Dessutom gäller det att få ner ljudnivån. Alla lastväxlare som har kommit till vår gård har låtit som gnisslande tredje världskrig.
- att ha kusarna i under last o lossning var mest ett skämt, tänkte nog låta dom stå på sidan och kolla. Däremot så tror jag nog att dom skulle acceptera det, en av våra kusar tex vill alltid gå hälsa på skördare som man träffar på ute i skogen.

Hur mycket det svajar uppe i en container kan du ju alltid testa själv. Hoppa in i en lastbil som har skåpet på ungefär samma höjd och åk med en bit. Sedan testar du samma sak i en vanlig hästtransport.
- en hästtransport är inget under av komfort..har provat.

Jag funderar också över hur tävlingsplatserna ser ut. Jag har i alla fall aldrig varit på en tävlingsplats för dressyrhästar där man skulle ha fått plats med att lyfta av ett lastväxlarflak. Även om de fungerar på de tävlingar du besöker finns det ändå risk att du ibland måste transportera häst til andra platser där du inte kommer in med ekipaget om du t ex ska till veterinären.

- platsen är inget jag oroar mig för, precis som hästlastbilarna så hamnar den nog liksom i gräddfilen vad det gäller plats. Däremot så kan det bli måttligt kul om man ska parkera på nån lägda....men ekipaget i sig är ju liksom självförklarande att man måste få stå på hårdgjord yta.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

Alrik

#34 » 20:00:19, 12-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror inte att höjden är några problem med en vettig ramp.

Vi flyttar suggor med ett släp som har ungefär 1,10m i flakhöjd med en ramp som är runt 2m. Suggor går ogärna i neråtlut och de går fint med den höjden.

Annars ring på denna annons om du kan få köpa flaket utan bil.
https://www.blocket.se/goteborg/Djurbil ... .htm?ca=11
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140


Återgå till Släpfordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se