Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSläpfordon

Hästtransport container?

34 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera släpfordon i detta forum

ac tc (trådstartaren)

#1 » 14:37:19, 10-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Placerad i helt fel kategori, jag vet men samtidigt så hamnar hästfinkorna här så jag provar.
- Har nån sett en container avsedd för hästtransport?
Grejen är den att jag kommer att få möjligheten att köpa en jättefin krok bil/ flakvxl om nåt år samtidigt som jag skulle behöva kunna släpa omkring på mer än 2 hästar. Tanken är då att låta dom åka i en inredd container, har letat men inte funnit ett dyft om nåt liknande.
- Väl på plats så lastar man ur, ställer ner containern och slår upp tråd runt den och vips ett litet stall..
Jag tycker lösningen verkar smutt...
- Nån som byggt en hästfinka/ hästlastbil? Var/ hur/ ? fixade ni inredningen?
Jordbruksverkets regler är inte alldeles enkla att tolka förutom krav på storlek men det verkar mest som om sunt förnuft vid byggandet räcker långt. det
är klar att man inte vill ha vassa kanter som djuren gör illa sig på eller bommar som sitter fel/ går sönder/ lossnar etc.
- Sen kanske knäck frågan....hur mkt svajar en container vid körning, den ligger ju rätt högt upp i chassiet. Är det ens lämpligt att skjutsa hästar i en?

En annan fråga som hör ihop.
Bilen har en krok som sagt och rullar längst bak, jag tror den är byggd för en 20 fots container.
- Finns det nån jäkla typ av standard då man börjar leta container eller är det helt och hållet tillverkar specifikt?
- finns det "krokbils" bodar?

edit: tilllägg, det handlar inte om en kommersiell verksamhet utan helt privat.

1 person gillar det här inlägget.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000



ac tc (trådstartaren)

#2 » 14:57:15, 10-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur i hela friden besiktar man ett sånt ekipage?
- krokbilen endast eller bil o container?
Skatt å avgifter..
- verkar landa på 10k i skatt och vägtrafik avg lite beroende på hur tung den är.
Kan man registrerings besikta ner vikten då dess ordinarie lastförmåga inte längre behövs. ( det är en Scania 143.)
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

nordsjöklättrarn

#3 » 15:41:20, 10-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du får nog bygga så du kan lasta hästarna när kontainern är på bilen då. Blir ganska häftig lutning för dem att stå i annars väl?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
nordsjöklättrarn
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:05:35, 02-10-2011
Ort: Tidaholm
Sverige
Maskintyp: Traktor

Exs

#4 » 16:10:14, 10-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sjöfartscontainrarna (20 fotarna bland annat) är det nog ganska strikt standard på skulle jag tro. Däremot finns det nog inga såna att få tag på som har hjul, ram och ögla för lastväxlare. Det du får göra då är att du helt enkelt får köpa en lös lastväxlarram att montera containern på.

T.ex. http://www.flaksidan.se/Oevrigt/JUMBO-Lastvaexlarram/

Tillägg:
Alternativt så köper du en hög lastväxlarcontainer och bygger tak m.m. på själv.
Industrireparatör och maskintok =)
Exs's blandade projekt
Användarvisningsbild
Exs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:52:55, 11-01-2010
Ort: Smålandsstenar
Sverige
Maskin: Volvo BM 350 "Boxer"
Huddig 760 M4
Ibland även Vimek Minimaster 620 samt Ljungby 1221

ac tc (trådstartaren)

#5 » 16:15:55, 10-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo det är faktiskt tanken att den lastar/ lastar av hästarna från bilen.
- jag tror iofs att kusarna inte skulle hyvas så värst av att åka av/ på i containern så länge de inte halkar längst bak. Men visst den lutar rejält vid lastning.
När väl containern är på marken så får den funka som stall.

1 person gillar det här inlägget.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

ac tc (trådstartaren)

#6 » 16:18:14, 10-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror det är en joab vxlare och det finns lite containers till salu för såna, det ser ut som om kroksystemet är rätt universellt.
- nu kan jag nog ev få med en container.
Annars så finns det flak och dom är inte helt fel att utgå från.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

robin.gustavsson

#7 » 16:21:55, 10-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

satt precis och leta efter en lämplig länk på en flakram när Exs svarade, tack för hjälpen.

enklaste vorde väl att bygga på en sån, sen svetsar du en stålstomme och bygger "stallet" på. men ha i åtanke minsta mått på boxar vs största mått på vägen. borde bli tajt för storhäst åtminstonde.
och ha även i åtanke på att lastningshöjden blir ca 1,5m beroende på hur högt golvet blir. lär till en skaplig ramp på det.

besiktning är väl inget du behöver oroa dig över, lastbilen besiktigas på vanligt vis och flaken är det ingen besiktning på.

Sen så blir det ett dyrt ekipage för att flytta hästar, skatt ca 10k och vägavgift på ca 15 för en treaxlig har jag för mig.

https://www.blocket.se/jamtland/Flyttba ... m?ca=5&w=3
här ser du hur en byggt. dock verkar det bara vara för stall, alltså inga hästar i under färd. det kräver nog lite annat.
robin.gustavsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:24:40, 05-08-2008
Ort: gävleborg
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: michigan 75-3a
Nissan n50
Bm terrier
international b414

bm1113

#8 » 16:44:37, 10-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har för mig man brukar se liknande byggen för transport av renar med om det kan vara till någon hjälp
Mvh Alexander
Vad vore livet utan Maskiner eller Maskinisten ;)

Man måste sikta mot stjärnorna för att nå trätopparna

MaskinFotograferna för Norrbottens Län
https://www.youtube.com/bm1113
Användarvisningsbild
bm1113
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 05:09:27, 27-04-2006
Ort: Kalix
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Exs

#9 » 18:58:29, 10-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oavsett hur du bygger så tror jag i alla fall att du ska ge tusan i att tippa på och av flaket med hästarna i. Bättre att göra bakdörren som en landgång med gångjärnen i nederkant då så att du kan lasta i och ur hästarna när flaket står på lastbilen. Räcker säkert med en manuell vev-vinsch för att hissa upp och ner den om du bygger lite smart.
Industrireparatör och maskintok =)
Exs's blandade projekt

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Exs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:52:55, 11-01-2010
Ort: Smålandsstenar
Sverige
Maskin: Volvo BM 350 "Boxer"
Huddig 760 M4
Ibland även Vimek Minimaster 620 samt Ljungby 1221

Ptr

#10 » 19:00:53, 10-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Djurtransportkärra efter lastbilen. Så kan stall och bodel som container åka på lastbilen.
Ptr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:09:27, 03-03-2011
Ort: Norra Skarabog
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Fyrbent dragare med galoppväxel samt numera även Yanmar 401 w

Peter Ohlsson

#11 » 19:30:15, 10-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror det blir för högt upp till botten på containern, behövs en lååång ramp för hästarna att gå på. det brukar vara ca 1,2 m på en hästlastbil men en lvx hamar troligen på ca 1,5- 1,6

1 person gillar det här inlägget.
Peter Ohlsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:35:45, 08-12-2006
Ort: Halmstad
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo BM L60E
Volvo BM4300
Huddig 1160
Åkerman H9
Nordverk 130 HV Väghyvel
Volvo F12 Lastväxlare
Volvo F12 Globetrotter 6x2 dragbil
Scania 142H Gruskasett
Volvo BM860 Dumper
Volvo N12
Volvo N7
Volvo F88
Volvo VNL780
Volvo F16
Volvo FH16
Hyster Truck

Micke Härnta

#12 » 19:33:56, 10-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

En begagnad bakgavel lyft med ett avtagbart "staket" ?
:idee3:

1 person gillar det här inlägget.
Micke Härnta
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:04:48, 31-03-2017
Ort: Härnösand
Sverige

nordsjöklättrarn

#13 » 21:38:27, 10-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

får man fråga vad det är för typ av hästar som kommer åka där?
nordsjöklättrarn
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:05:35, 02-10-2011
Ort: Tidaholm
Sverige
Maskintyp: Traktor

LeifAndersson

#14 » 21:56:41, 10-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ingen realistisk idé att bygga djurtransport på en lastväxlare. För det första måste du ha en high cube container för att ha en rimlig möjlighet att få det godkänt när en standard container blir för låg, och så faller det på lasthöjden från mark, den blir 1,5-1,6m i en container på lvx-ram! Så en ramp skulle alltså bli lång över 3m för att få hyfsad lastvinkel att gå på för djuren! Är nog det absolut mest komplicerade konceptet man kan välja för att bygga en djurtransport, det blir även på håret att komma under en transporthöjd på 4,5m med en high cube på en lvx-ram! Och att släpa runt ett par kusar på en bil med 26t totalvikt eller mer blir dyr transport! Och det kommer att krävas en helluftad bil för att kusarna inte ska studsa runt som studsbollar där i containern! Så det är betydligt fler problem än möjligheter med den idén! :sad:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

ac tc (trådstartaren)

#15 » 00:21:06, 11-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

- jovisst får du fråga vad det är för kusar som ska åka...
Det är ett litet gäng välpälsade rackare som tror på Oden och Tor, dvs islänningar.
- Leif, du har helt rätt! Bygget är inte vettigt sett ur en klok synvinkel men det vore ju onekligen fränt, lite som att köpa en H16 för att sätta lökar...bara det går att få att funka..
- en viss oro synes om att kusarna ska få åka med flaket vid lastning/ lossning..nja, jag ska ju själv sitta och tävla på dom så jag vill nog ha både ben och psyke i gott skick så dom får nog vacker knata av å på via ramp. Ideen med bakgavelhiss är ju lite intressant...frågan är ju bara hur man ska få fast den utan att den mosas när man kör av flaket bla.
- jag behöver för att följa lite regler 2.25 i takhöjd.
Kärra bakefter, nja då får den nöja sig med att väga 750 kg eller mindre. Har inga planer på att skaffa körkort för en timmerbil typ och ett c1/e1 kort som inte blir så dyrt och komplicerat hjälper inte ett skvatt, c kortet finns o det får räcka.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000


Återgå till Släpfordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se