Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSläpfordon

Pulserande bromsverkan på husvagn

39 inlägg • Sida 3 av 3
Diskutera släpfordon i detta forum

Gert Bohlin (trådstartaren)

#31 » 19:50:58, 14-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vagnen har under dagen åter varit uppe på bockar för fortsatt letande av felorsaker.
Möjligen kan vi vara problemet på tråden, då vi upptäckte att vänsterhjulet, efter en initial backmanöver med bil kopplad, inte släpper/lossar bromsen korrekt efter ett ryck i handbromsen. Först efter lite ryckande/racklande i dess vajer så lossar bromsen. Möjligen skulle detta kunna problem då kunna ge påtaglig släpbroms på hjulet, som orsakar att trumman blir "deformerad" av värmeutvecklingen??
Gert Bohlin
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:56, 05-09-2017
Ort: Skillingaryd
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



Volvot24

#32 » 19:58:37, 14-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är inte själva bromsbackarna som kan vicka ut och in i förhållande till bromsskölden? Typ röra sig i sidled - kantra, på mitten av klossen.

Så var det på min gamla släpkärra. Monterade fjädrar som drar in backarna mot skölden, så som det är på alla andra fordon med backar, utom på just min kärra.

Min kärra bromsade då och då, när jag körde med jämn hastighet på plan väg utan att jag rörde bromspedalen.

När en back, s a s kunde luta lite, så sögs den mot bromstrumman och bromsade.

Och vid backning så låste bromsarna, hur man än justerade.

Har nu kört problemfritt i mer än 30 år (förutom att dragstången lossnade från chassiet).

Man kan väl förmoda att det hänt nåt p 30 år, så detta ovan är väl irrelevant.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

torbjorn_forsman

#33 » 22:02:50, 14-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gert Bohlin skrev:
Stefan1972 skrev:nog tycker jag att trummorna ser mer än lovligt tunna ut iallafall? Brukar vara en ganska bred kant ute i periferin rent generellt men det är ju svårt att säga ända härifrån.

Ja, jag har ju inte historia på dem.
Kan man på något sätt få koll på godstjocklek vid ny?
Bromsverkan är det i alla fall inga problem med. Det flyger över 3kg när man drar i handbromsen.
Vi har eventuellt andra begagnade trummor på gång, för att utesluta problemet där.


Innerdiametern på ny trumma brukar gå lätt att få reda på, den är nästan alltid ett jämnt tal i millimeter på europeiska bromsar.
Åtminstone bromstrummor för personbilar brukar vara tydligt märkta med max tillåten innerdiameter efter slitage och/eller svarvning.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Stefan1972

#34 » 07:42:31, 15-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Enklast brukar ju vara att konstatera vad det ska vara för diameter på dem och mäta dem. Är de 2-3mm större är det väl inom rimlighetens gränser. Är det 4-5mm så är det nog gränsfall.
Det svåra är som sagt att veta vad som skett tidigare i livet. De kan ju som sagt vara svarvade förut flera ggr.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

Zukram

#35 » 10:05:07, 15-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lyft ändå och snurra dem och kolla ifall de är ovala.

Kan hända med helt nya däck.

/m
Zukram
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:34, 31-10-2013
Ort: Medelpad
Sverige
Maskintyp: Traktor

Michael Meier

#36 » 08:14:20, 16-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gert Bohlin skrev: ....
Trots att bromsarna plockats ner, trummorna svarvats om (uppmätta) och det har monterats nya hjullager kvarstår problemet.
Bromsbackarna är i fullgott skick, och allt annat i bromssystemet uppfattas fungera korrekt ....


Vad innebär uppmätta?

Rengör anliggningsyta på bromstrummorna (fälgsidan) vänd trumma och titta med klocka på slitytan som Bromsbeläggen går mot.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Michael Meier

#37 » 08:20:26, 16-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lösgör bromstrumma och använd bromsbelägg som diametertolk för att avgöra, det går som genväg att använda grövre bromsband för att få material till ny radieslipning av bromsbeläggen.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Stefan1972

#38 » 07:44:32, 18-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja men det går fortfarande inte att svarva trummor hur mycket som helst. Fakta på korrekt diameter och en mätning är ju steg ett. Vissa är mer känsliga än andra och allt beror ju på hur de är gjutna och hur tjocka de är. Bara för att en har svarvat sina trummor 5mm och radieslipat sina överdimensionsbelägg så betyder det inte att man kan göra det på alla.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

ac tc

#39 » 08:58:48, 18-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gert Bohlin skrev:
ac tc skrev:Har du grundjusterat bromsarna korrekt?
- dvs med helt slaka vajrar och skruvat ut justeringarna så trumman låser för att sed Tänk också på an släppa på justeringen tills den snurrar med ett litet lätt back "släp". Tänk oxo på att bara rotera hjulet framåt under justering, vrider du bakåt börjar back automatiken leva rövare och du får aldrig till en justering.
- jag hoppas du har nya delar inuti trumman...gamla kärvande expandrar och back automater samt tröga vajrar gör oxo justering hopplös.

Vagnen har som sagt varit dubbla vändor inne på verkstad, och beskedet jag får är att allt ser normalt ut och är i fullgod kondition.


- Det behövs en bra mekaniker som fattar hur det ska funka, släpvagnsbromsar är lite "svartkonst" och en vanlig bilmeck fixar ofta inte detta.

3 personer gillar det här inlägget.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000


Återgå till Släpfordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se