Linde elbromsar 144p

Diskutera slÀpfordon i detta forum
torbjorn_forsman
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514
Sverige

Re: Linde elbromsar 144p

InlĂ€gg av torbjorn_forsman »

Är det en pĂ„skjuts-elbroms eller en elbroms som manövreras av en tryckgivare i dragbilens bromssystem?
Vanligtvis har elbromsen stÀndig matning via en separat pinne i slÀpvagnskontakten, inte via pinnen för bromsljus. Börja med att ta reda pÄ hur det Àr kopplat.
MÀt elbromsens strömförbrukning dÄ det ligger spÀnning pÄ dess matning, och kolla att strömmen ökar dÄ pÄskjutsanordningen trycks (om det Àr pÄskjuts) respektive dÄ du trampar pÄ bromsen i dragbilen sÄ det blir tryck i bromshydrauliken och tryckgivaren ger signal.
Rosen80
Fler Àn 1 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Maskin: Volvo ECB 15 volvo ec 210
Sverige

InlĂ€gg av Rosen80 »

Jag va nog lite otydlig, det Àr den "nya" varianten med spole i dragstÄngen och spÀnning frÄn ett relÀ kopplat pÄ bromsljuset. Ska kolla om det kommer nÄgon spÀnning frÄn spolen i draget, annars fÄr jag lösa det tillfÀlligt med en stÀllbar spÀnningsregulator. NÀr jag nu har ström ut frÄn boxen ner till hjulen kommer jag dÄ kunna se nÄgon rörelse pÄ backarna ?
AnvÀndarens profilbild
Dexxas
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Maskin: Ford 5000 Bonntraktor

BĂ€rgarbandvagn byggd av en BV 202
VolvoValp L3314 -68
Abene VHF 3
ÖRN SK
Sverige

InlĂ€gg av Dexxas »

Nej.Det Àr magnetens friktion mot den plana ytan i bromstrummans gavel som ger rörelsen i backarna nÀr trumman roterar....
PensionÀr... VÀrldens farligaste jobb... Ingen har överlevt.
AnvÀndarens profilbild
Dexxas
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Maskin: Ford 5000 Bonntraktor

BĂ€rgarbandvagn byggd av en BV 202
VolvoValp L3314 -68
Abene VHF 3
ÖRN SK
Sverige

InlĂ€gg av Dexxas »

Liten Tube Video som beskriver funktionen....
https://youtu.be/y6SegtYgXs4?si=FCZk-auOZJVG57k4
PensionÀr... VÀrldens farligaste jobb... Ingen har överlevt.
Rosen80
Fler Àn 1 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Sverige

InlĂ€gg av Rosen80 »

Ok det va det jag misstÀnkte, sÄ om jag drar ett spÀnnband Ä pÄverkar draget och kör i 50kmh Ä endast tÀnder bromsljuset sÄ bör jag mÀrka om vagnen bromsar. SÄ det blir ut Ä testa efter jobbet idag. tack :)
torbjorn_forsman
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Deutz F3L514
Sverige

Eller palla upp vagnen och kÀnn efter om det gÄr tungt att dra runt hjulen. Och, som sagt, koppla in en amperemeter sÄ du kan se om elbromsens strömförbrukning Àndras nÀr du drar ihop pÄskjutsanordningen.
Rosen80
Fler Àn 1 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Sverige

InlĂ€gg av Rosen80 »

Hej ! PÄskjutsanordningen ger endast 1.7v oavsett om den Àr pÄverkad eller inte. Röret som spolen sitter i Àr dubbelt sÄ lÄngt som spolen sÄ det Àr omöjligt att komma Ät och vrida pÄ den som det stÄr i manualen. Skulle nog behöva plocka isÀr draganordningen men det Àr inte direkt logiskt hur man gör det. Men nu börjar det bli brÄttom dÄ husvagnen ska rulla till RÀttvik den 26/7 sÄ dÄ Äterkommer jag till min tanke att sÀtta direktström via en spÀnningsregulator istÀllet för pÄskjutsanordningen endast för att fÄ den genom besiktningen. Efter semestern kan jag lÀgga hur mycket tid som helst pÄ detta. Vad skulle hÀnda om jag kopplade ett relÀ som styrs via bromsljuset och som ger 12v ut till hjulen som styrs via bromsljuset ? Skulle det fungera i syftet att kontrollera det mekaniska i hjulen ?
torbjorn_forsman
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Deutz F3L514
Sverige

Man fÄr den nog inte genom besiktningen utan fungerande pÄskjutsanordning, bilprovaren vill se att bromskraften ökar och minskar följsamt nÀr han lÀgger pÄ kraft pÄ draget.

FĂ„r du ut samma spĂ€nning ur pĂ„skjutsanordningen oavsett om den belastas med elektromagneterna i bromsarna eller inte? Är det ordning pĂ„ bĂ„de spĂ€nningsmatning och jord till den sĂ„vĂ€l som elektromagneterna? Hur hög ström drar alltsammans respektive vad gĂ„r det för ström genom vardera elektromagneten?
Zukram
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Sverige

InlĂ€gg av Zukram  (trĂ„dstartaren) »

Det krÀvs Àven kraft pÄ pÄskjutsanordningen.
Jag anvÀnde en limknekt för att pressa ihop givaren nÀr jag testade.
Det behövs Àven konstant plusmatning till systemet.
Zukram
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Sverige

Om du kopplar 12V direkt till magneterna kommer den tvÀrlÄsa, sÄ du tar dig inte förbi besiktningen.
Rosen80
Fler Àn 1 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Sverige

InlĂ€gg av Rosen80 »

Största problemet som jag ser det nu Àr att inte veta om felet ligger i bromsmodulen eller i draget. Skulle man kunna mÀta sig till om bromsmodulen Àr trasig ? Och i sÄ fall över vilka stift ska jag mÀta `
Rosen80
Fler Àn 1 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Sverige

InlĂ€gg av Rosen80 »

Bild
torbjorn_forsman
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Deutz F3L514
Sverige

Det dÀr verkar vara en annan variant Àn den jag har kommit i kontakt med, pÄ den satt elektroniken hopbyggd med givaren i pÄskjutsanordningen.
I varje fall, Ätminstone pÄ den pÄskjutsbroms jag var inblandad i, utgjordes givaren av en spole med en jÀrnkÀrna som flyttas dÄ pÄskjutsanordningen trycks ihop, sÄ att induktansen Àndras. Mest sannolikt fel pÄ en sÄdan Àr antingen avbrott eller jordfel, bÄda delarna bör gÄ lÀtt att mÀta sig fram till med en enkel multimeter. Skulle det vara kortslutna varv i spolen sÄ kan det vara svÄrare att hitta utan att ha tillgÄng till data för en frisk spole.
Zukram
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Sverige

Det som hade hÀnt med min var att gummit blivit trött och bromsen kunnat skjutas ihop lite lÀngre Àn innan sÄ magneten hade krossats. Det fanns nya magneter att köpa, men det borde gÄ att knÄpa ihop ngt av typ en kylskÄpsmagnet eller liknande annars. SjÀlva elektroniken framstÄr som ganska skottsÀker.
Zukram
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Sverige

Ett riktigt bra system nÀr det funkar.
Visa alla inlÀgg pÄ en sida

ÅtergĂ„ till "SlĂ€pfordon"