Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSläpfordon

Brysselventil och fjäderbromsklockor

9 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera släpfordon i detta forum

qqq (trådstartaren)

#1 » 02:30:46, 24-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

"Brysselventilen" är väl lagkrav sedan typ 1995 (?) på tunga släpvagnar, men hur är det m fjäderbromsklockor ?
Är de ett lagkrav ?
Mycket snack om att okopplade parkerade släpvagnar blir bromslösa om ventilen inte är aktiverad, men borde inte fjäderbromsklockorna automatiskt aktiveras om lufttrycken i släpvagnens tankar töms, avsett om brysselventilen är aktiverad eller ej ?
qqq
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:07, 26-06-2013
Ort: von vettet
Maskintyp: Ej angivet



Peter Ohlsson

#2 » 05:55:51, 24-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, Brysselventilen är ett lagkrav det stämmer. Om det sitter fjäderbromsklockor så gör ju naturlagarna att bromsen läggs till när luften är slut.
Som jag ser det så är ju det luriga med detta att om man kopplar släpet och stoppar i luftkopplingen så kan ju parkeringsbromsen vara satt ur spel om brysselventilen är aktiverad, förhoppningsvis är ju bilen parkeringsbromsad eftersom man är ute och kopplar. Har för mej att brysselventilen ska återgå när luften försvinner.
Peter Ohlsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:35:45, 08-12-2006
Ort: Halmstad
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo BM L60E
Volvo BM4300
Huddig 1160
Åkerman H9
Nordverk 130 HV Väghyvel
Volvo F12 Lastväxlare
Volvo F12 Globetrotter 6x2 dragbil
Scania 142H Gruskasett
Volvo BM860 Dumper
Volvo N12
Volvo N7
Volvo F88
Volvo VNL780
Volvo F16
Volvo FH16
Hyster Truck

jörgen.ottosson

#3 » 13:26:28, 24-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Peter Ohlsson skrev:Hej, Brysselventilen är ett lagkrav det stämmer. Om det sitter fjäderbromsklockor så gör ju naturlagarna att bromsen läggs till när luften är slut.
Som jag ser det så är ju det luriga med detta att om man kopplar släpet och stoppar i luftkopplingen så kan ju parkeringsbromsen vara satt ur spel om brysselventilen är aktiverad, förhoppningsvis är ju bilen parkeringsbromsad eftersom man är ute och kopplar. Har för mej att brysselventilen ska återgå när luften försvinner.


Det vanligaste är att man blandar samman systemen.....

ett tungt släp har en färdbroms (oftast tryckluft...) och en parkeringsbroms (mekanisk eller "fjäderbroms")

När du lossar duomatik kopplingen så slår släpets katastrofbroms till (= färdbromsen bromsar släpet med hjälp av tryckluft) ....ena delen av "bryselventilen" är "rangerventil" (ofta svart knopp) den släpper färdbromsen (= sätter den ur spel) så att släpen kan flyttas utan att vara kopplat till en lastbil.

Om du ska parkera ett släp och bara lossar duomatik kopplingen så är det alltså färdbromsen som bromsar släpet, det fungerar bara så länge som det finns luft i tankarna kvar....men släpet är fastbromsat, i alla fall till att börja med. (OBS det är alltså inte så man ska göra)

När du parkerar släpet så ska du ansätta parkeringsbromsen, det är den andra delen av "brysselventilen" ...ofta röd knopp ( .....eller om det är ett släp med mekanisk broms så använder du det reglaget för att ansätta p-bromsen.) Du ska också "klossa" släpets hjul så ingen "nyfiken/klåfingrig" kan sätta släpet i rullning genom att fingra på knappar/rattar/spakar.

Så om man håller reda på vad som är "färdbroms" och vad som är "parkeringsbroms" så blir det genast lättare och mindre risk för släp som rullar....

(kan villigt erkänna att jag inte kopplat ett släp på många, många år....så någon detalj kan vara fel i minnet... :klia: ...)
Deus ex machina

4 personer gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

qqq (trådstartaren)

#4 » 22:23:35, 24-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo... men borde inte fjäderbromsklockorna gå på av sig själv, oavsett ventilernas lägen, då luften i släpvagnens tankar ovillkorligen kommer att läcka ut med tiden... (det kan ta en vecka / månad, men oavsett tiden, rent principiellt ?)
qqq
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:07, 26-06-2013
Ort: von vettet
Maskintyp: Ej angivet

Jimmy Nilsson

#5 » 22:59:36, 24-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det korkade i det hela är att när "Brysselventilen" blev ett lagkrav så försvann maxibrakeklockorna på släpar och trailers. På vårt växlarsläp sitter vev och wire ala stenåldern till parkeringsbroms. Det är alltså till att veva och lägga åt bromsen på en axel mekaniskt som gäller för att vara säker på att släpet står kvar där man ställt det. Jag ingen fördel alls med det påhittet utom möjligtvis att man kan rangera släpar och trailers utan att koppla luft.
Användarvisningsbild
Jimmy Nilsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:40, 27-05-2009
Ort: Helsingborg
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: H11
H16C
Volvo L70
Bm 218
Bobcat 853
Volvo 2650
Scania 110 A-traktor

jörgen.ottosson

#6 » 05:46:29, 25-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är släpet fjäderbromsat , så är fjäder bromsen aktiv (=P-broms) när tankarna är tomma......men det är ganska korkat att låta släpen tömma ut luften själv, över tid, för att p-bromsen ska aktiveras. ( antingen aktiverar man P-bromsen med ett reglage, om det finns....eller så släpper man ut luften själv ur tankarna, så man vet att släpet är P-bromsat.....och det inte bara är Färdbromsen (=Katastrof broms) som bromsar släpet)

Man kan inte lita på att något ska "hända av sig själv" Det är också därför som du alltid klossar släpets hjul när du parkerar, oavsett bromssystem.

Jimmy Nilsson skrev:Det korkade i det hela är att när "Brysselventilen" blev ett lagkrav så försvann maxibrakeklockorna på släpar och trailers. På vårt växlarsläp sitter vev och wire ala stenåldern till parkeringsbroms. Det är alltså till att veva och lägga åt bromsen på en axel mekaniskt som gäller för att vara säker på att släpet står kvar där man ställt det. Jag ingen fördel alls med det påhittet utom möjligtvis att man kan rangera släpar och trailers utan att koppla luft.


Jag tror faktiskt det är stora orsaken till "rullande släp" ....släpen utan fjäderbroms.... :???:
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Jimmy Nilsson

#7 » 07:32:19, 25-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Brysselventilen förlitar sig på att slläpen är lufttät. Ist för som innan med de negativa klockorna som la till när man dumpa luften. Drog man p-bromsen och koppla loss så stod släpen där vare sig den ville eller ej. Nu förlitar de sig å att klockor och slangar upp till ventilen är täta. Det gäller att klossa och inget "ska bara" för då rullar det lätt iväg.
Användarvisningsbild
Jimmy Nilsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:40, 27-05-2009
Ort: Helsingborg
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: H11
H16C
Volvo L70
Bm 218
Bobcat 853
Volvo 2650
Scania 110 A-traktor

qqq (trådstartaren)

#8 » 08:43:40, 25-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så maxibrake bromsklockor är sådana som har fjäderbroms i sig ?
"maxibrake" är ett handelsnamn, som exv "teflon" ?
Är det wabco grejer ?

De som sitter på lastbilar, är de också "maxibrake" ?

Så fjäderbromsklockor är inte något lagkrav på nyare släpvagnar, och många (alla ?) nyare släpvagnar har inte fjäderbromsklockor, som jag fattar det.
Iof så har det kanske aldrig varit ett lagkrav.
qqq
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:07, 26-06-2013
Ort: von vettet
Maskintyp: Ej angivet

Jimmy Nilsson

#9 » 16:51:15, 25-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag och Jörgen pratar nog om samma sak. Vanliga bromsklockor är positiva. De behöver luft för att trycka. Maxibrake eller fjäderbromsklockor behöver luft för at avaktiveras. Dvs inget tryck så är de aktiverade och bromsar.
Användarvisningsbild
Jimmy Nilsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:40, 27-05-2009
Ort: Helsingborg
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: H11
H16C
Volvo L70
Bm 218
Bobcat 853
Volvo 2650
Scania 110 A-traktor


Återgå till Släpfordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se