Peter Ohlsson skrev:Hej, Brysselventilen är ett lagkrav det stämmer. Om det sitter fjäderbromsklockor så gör ju naturlagarna att bromsen läggs till när luften är slut.
Som jag ser det så är ju det luriga med detta att om man kopplar släpet och stoppar i luftkopplingen så kan ju parkeringsbromsen vara satt ur
spel om brysselventilen är aktiverad, förhoppningsvis är ju bilen parkeringsbromsad eftersom man är ute och kopplar. Har för mej att brysselventilen ska återgå när luften försvinner.
Det vanligaste är att man blandar samman systemen.....
ett tungt släp har en färdbroms (oftast tryckluft...) och en
parkeringsbroms (mekanisk eller "fjäderbroms")
När du lossar duomatik kopplingen så slår släpets katastrofbroms till (= färdbromsen bromsar släpet med hjälp av tryckluft) ....ena delen av "bryselventilen" är "rangerventil" (ofta
svart knopp) den släpper färdbromsen (= sätter den ur spel) så att släpen kan flyttas utan att vara kopplat till en lastbil.
Om du ska parkera ett släp och bara lossar duomatik kopplingen så är det alltså färdbromsen som bromsar släpet, det fungerar bara så länge som det finns
luft i tankarna kvar....men släpet är fastbromsat, i alla fall till att börja med. (
OBS det är alltså inte så man ska göra)
När du parkerar släpet så ska du ansätta parkeringsbromsen, det är den andra delen av "brysselventilen" ...ofta
röd knopp ( .....eller om det är ett släp med mekanisk
broms så använder du det reglaget för att ansätta p-bromsen.) Du ska också "klossa" släpets
hjul så ingen "nyfiken/klåfingrig" kan sätta släpet i rullning genom att fingra på knappar/rattar/spakar.
Så om man håller reda på vad som är "färdbroms" och vad som är "parkeringsbroms" så blir det genast lättare och mindre risk för släp som rullar....
(kan villigt erkänna att jag inte kopplat ett släp på många, många år....så någon detalj kan vara fel i minnet...
...)