Saker som skall åtgärdas är följande områden.
1.
Däck och
hjul.
2. Tippcylinderns
läckage.
3. Rep av belysningen.
4. Byte av en dålig regel i flakets undersida.
Område 1, till att börja med.
Gammal
lastbil har gamla torra spruckna däck av en udda dimension.
Två av däckan håller luften kvar i säkert 45 min och ett inte ens det, det sista håller bra! Två av däcken är orginal och två kommer tydligen frånm en Bamse skogstraktor.
Nu är däcken så torra och stela att det inte ens märks att de blir tomma på
luft förenns man börjar lasta ordentligt. Men hitta ny slangar eller däck är liksom inte lönt längre. SÅ? vad gör man?
Sagt och lätt, för något år sedan så befriade jag ett företag på två stubbaxlar och två kompletta hjul för att bygga om bakaxeln på vagnen.
Samtidigt som jag lämnade traktorn på kopplingsbyte förra året så fick T&S uppdraget att sätta samman axlarna med ett mellanstycka så att jag kan montera detta på vagnen smidigt.
Jag kan med deras priser bara anta att jag skulle fått betala lika mycket för ämnesröret som hela jobbet gick på. det skall T&S ha all heder av!
Montören på firman kommenterade mitt val av axlar med orden " Ja! de där lär ju räcka" DVS. onödigt grova saker.
Axeln är 70 mm fyrkant och navet är för 6/161/205.
Och däcken är 11,5/80-15,3.
Axeln hämtade jag och barnen nu i höstas (2011) för att sedan tvätta ren den och grund och täckmåla den.
Kan tillägga att mellangrabben (4 år) var
grön i hårbotten i nästan 5 veckor trots tvättning med thinner direkt efter att han nickade axeln under målningen.
Vän av ordning undrar nu självklart hur det kommer sig att jag inte gjode arbetet på axeln själv. Men jag har ingen bra verkstad på gården för sådana här "Delikata" jobb.
Håkan