Sida 1 av 1

Överlastad aktiv 850, funderingar kring axelbyte

InläggPostat: 23:41:46, 02-01-2018
av bmrobban
Jag lastade min trogna kärra med grus upp till lämmarna, det har gått bra förut men nu hittade jag ett redigt potthål :razz:
Ena bärarmen vek sig och nu ligger däcket mot ramen.
Kärran har klarat sig bra från rost och man får ingen ny kärra för pengarna en ny axel kostar.

En liten bild på kärran, överlastad som vanligt.

Bild

Axeln som sitter på är en Alko 850 kg
Lite bilder på axeln:



Bild
Bild
Bild

Det är tipp på kärran och den är ledad mot bakaxeln så man lär bli tvungen att flytta över eller tillverka nya fästöron
och därmed slipa o svetsa på nya axeln.
Stötdämparfäste verkar inte vara standard på nya axlar, mera slip o svets..
Känns inge kul att slipa bort ytbehandling på nya grejor men blir nog tyvärr nödvändigt.
Behöver man ha stötdämpare? Är det stor skillnad utan?
Jag funderar på att montera en 1000kg Knott axel, Hittar ingen Alko med rätt mått( 1100/1600).
Dessutom hittar jag ingen Alko till samma pris o snål är man också :mrgreen:
Jag har tittat på sdilab.se och Knottaxeln kostar 4295kr vilket känns rimligt.
Jag vet att axeln inte matchar påskjutet, men går ju att byta i ett senare skede.
Det kommer väl flera bilder o funderingar när jag beställt och fått hem axel :smile: