Den båten skall belastas i kölen.
Men rampens egenskaper är avgörande för hur det går.
Sjösättning med persobil kan lätt övergå i att båt och
kärra sjösätter bilen...
En tillfällig förlängning av draget kan underlätta.
Torrsättning är en helt annan femma.
Du behöver, som nämnts, bättre
styrning för att hamna rätt med kölen på mitten och i aktern, ett torn i fören för att primärt hamna rätt och fästa ihop båt och kärra. De som har kommit upp med kärran tom och båten liggande på rampen brukar tycka att det är pinsamt, besvärligt att reda upp och dyrt.
Sidomarkeringskäppar kan vara bra så man vet någorlunda att man är rätt. Sjöar brukar inte ha så bra sikt i vattnet. Den långa och relativt djupa kölen är dock till god hjälp.
Kärran har bara
kontakt i fören och när du börjar dra upp så höjs kärran och kryper upp under kölen; om stöden styr in den rätt.
Ett längre drag är än mer viktigt här. Frågan är om det inte behövs två bilar att dra (med två samspelta förare), men en automatväxlad fyrhjulsdriven bil har betydligt större möjligheter - om rampen ger tillräckligt
fäste. Tvåmansjobb för du kan inte "ta det lugnt och kolla i spegeln så det hamnar rätt där bak", du har fullt sjå att trycka på gasen, inte få stopp och att komma upp med skjutset.
Transport ställer helt andra krav. Dina sidostöttor är alldeles för veka. Du måste dessutom ha något som tar lasterna frammåt.
2 ton båt på hösten när den sugit vatten och är lastad med allt du tagit ombord och en rejält tung kärra, då börjar summan närma sig 3 ton.
Då är frågan om du är ute och kör bil med släp eller släpet är ute och kör med dig! Försök att bromsa det där i nerförbacke i en akut situation som du hamnar i... Finns det någon "fabror blå" mellan de där två sjöarna, så kör du inte bil mer den där sommaren.
Slutsats: Använd
traktor. Komplettera och förstärk kärran.