Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSläpfordon

Byta påskjut, regbesikta?

11 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera släpfordon i detta forum

Psycho Dave (trådstartaren)

#1 » 21:20:26, 13-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har ett släp från -86 där påskjutet är väldigt slitet och glappar enormt, som tillägg på det så har parkeringsbromsspaken gått av. Det börjar nu bli så många delar att byta ut för att få det bra, om det ens går att få till att det blir nog billigare och framförallt enklare att helt byta påskjut. Kan ju få en AL-KO 90S/3 för 2500 kr som passar mitt släp.

Men nu till frågan, måste man regbesikta släpet om man byter påskjut?
Psycho Dave
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:35:08, 10-07-2009
Ort: Jämtland
Maskintyp: Ej angivet



Åsa-Nisse

#2 » 21:41:25, 13-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du måste ha ett påskjut som stämmer med axelns bromsar. Stämmer det så behöver du inte regbesiktiga. Ska du byta påskjut till något annat än du har i typbeteckning så måste du även byta axel och sedan regbesiktiga.

2 personer gillar det här inlägget.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm

Psycho Dave (trådstartaren)

#3 » 21:53:27, 13-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Aha, där ser man.
Får väl slita isär mitt nuvarande drag och se hur många delar som behövs.
Psycho Dave
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:35:08, 10-07-2009
Ort: Jämtland
Maskintyp: Ej angivet

G_Hackman

#4 » 21:57:44, 13-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är ju givetvis så att man ska regbesikta enligt det Åsa-Nisse skriver så man har samma beteckning på det nya som det som står i pappren. Fast det är nog inte många som faktiskt gör det.

Jag har bytt påskjut och axel till nytt av samma fabrikat som de gamla men annan modell på påskjutet då den ursprungliga utgått. Påskjutet är avsett att kombineras med den nya axel som sitter på nu och var även ok att kombinera med den gamla axeln (som faktiskt hade samma beteckning som den nya axeln). Har aldrig fått någon kommentar eller frågor om det på kontrollbesiktning och de har definitivt inte kollat modellbeteckning på några av delarna heller. Däremot berömmer de alltid de utmärkta bromsarna
En bekant bytte till helt annat fabrikat på både axel och påskjut på ett släp från 1978 och har inte heller fått några kommentarer kring det när han besiktat.
Fast det betyder ju givetvis inte att det aldrig kan hända.
G_Hackman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:32:40, 13-06-2007
Ort: Kungälv
Sverige
Maskin: Arboga GM2512

LeifAndersson

#5 » 22:02:24, 13-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

I teorin går det inte att göra så! Det korrekta är att byta både axel och drag och sedan reg.besikta med ett bromsintyg från tillverkaren som underlag när du inte kan få tag i ett identiskt lika påskjut. Men är det Al-Ko bromsar på vagnen som original så kan den gå igenom med utbytt modernare drag från Al-Ko som en "reservdel", men det är upp till besiktningsmannens humör för dagen om han väljer att bara se till funktionen enbart. Blandar man fabrikat är det mycket liten möjlighet att det kan slinka igenom. Reg.besikta med ett nytt draget går inte när ingen kan utfärda det nödvändiga bromsintyget. Ska det vara korrekt ska axel och drag vara "parade" och godkända tillsammans och det måste styrkas med handling (bromsintyg) från bromsanordningens tillverkare. :sad: Går det några år efter att en detalj bytts ut så brukar det inte vara några problem, men kommer man med en skinande ny detalj på sitt släp så brukar det och ska väcka intresse från besiktningsmannens sida. :sad: Men stämmer fabrikaten kan det klara sig med en förklaring i stil med att det här är den reservdel som finns att tillgå till det godkännandet i dag, Ibland köper besiktningsmannen det ibland inte! Men rent formellt går det inte att göra så!
Men däremot om du använder stommen från dit gamla påskjut så kan du komplettera det med modernare detaljer som handbromsmekanism, bara det funkar. Då har du inte bytt ut draget bara reparerat det. :vissla:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

G_Hackman

#6 » 22:10:29, 13-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur är för övrigt skicket på din axel? Är den från 86 så är det troligt att den är rejält rostig. De som är galvade kandessutom se snygga och hela ut på utsidan men vara helt genomrostade inifrån.
Så kolla axeln noga först innan du bestämmer dig. Det kan definitivt vara läge att byta allt!

2 personer gillar det här inlägget.
G_Hackman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:32:40, 13-06-2007
Ort: Kungälv
Sverige
Maskin: Arboga GM2512

Psycho Dave (trådstartaren)

#7 » 22:48:15, 16-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag "tror" att axeln är ok. Hur som helst är det inte ekonomiskt försvarbart att byta axel på ett så gammalt släp.

Mitt nuvarande drag är ett AL-KO 100 S med T-nummer T026Ps. Det intressanta är att tex Trailerhuset anger T-Nummer T026ps för AL-KO 90 S/3 som jag nämnde ovan, det står dock inte angivet på påskjutet vad jag kan se.

https://www.trailerhuset.se/slapvagns-r ... 000kg.html
Psycho Dave
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:35:08, 10-07-2009
Ort: Jämtland
Maskintyp: Ej angivet

G_Hackman

#8 » 23:00:28, 16-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla efter samma AL-KO artikel i Tyskland, t ex på tyska ebay. De brukar vara rejält mycket billigare där även med frakt. Skulle tro att du kan komma undan med knappt 250 euro.

1 person gillar det här inlägget.
G_Hackman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:32:40, 13-06-2007
Ort: Kungälv
Sverige
Maskin: Arboga GM2512

Psycho Dave (trådstartaren)

#9 » 23:04:09, 16-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

AL-KO 90 S/3 finns för 2500 kr i Sverige, jag länkade bara till Trailerhuset (som var dyr på den) för att de anger T026ps för den. Men jag ska kolla Tyskland.

1 person gillar det här inlägget.
Psycho Dave
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:35:08, 10-07-2009
Ort: Jämtland
Maskintyp: Ej angivet

G_Hackman

#10 » 12:16:49, 17-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla för säkerhets skull vad du har för lastviktsfördelning enligt regbeviset. En del kärror har 100kg på kroken och då behöver du det "större" påskjutet för 90-modellen är bara godkänd för 70. Tror beteckningen är 160 på det större men jag är inte säker.
G_Hackman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:32:40, 13-06-2007
Ort: Kungälv
Sverige
Maskin: Arboga GM2512

Psycho Dave (trådstartaren)

#11 » 12:42:15, 17-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för varningen G_Hackman, jodå jag har 100 kg på kulan och då funkar ju inte 90 modellen och nästa större modell från AL-KO har fel hålbild för monteringen. Det får bli till att renovera den jag har.

Tack för all hjälp allihopa.
Psycho Dave
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:35:08, 10-07-2009
Ort: Jämtland
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Släpfordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se