I teorin går det inte att göra så! Det korrekta är att byta både
axel och drag och sedan reg.besikta med ett bromsintyg från tillverkaren som underlag när du inte kan få tag i ett identiskt lika påskjut. Men är det Al-Ko bromsar på vagnen som original så kan den gå igenom med utbytt modernare drag från Al-Ko som en "reservdel", men det är upp till besiktningsmannens humör för dagen om han väljer att bara se till funktionen enbart. Blandar man fabrikat är det mycket liten möjlighet att det kan slinka igenom. Reg.besikta med ett nytt draget går inte när ingen kan utfärda det nödvändiga bromsintyget. Ska det vara korrekt ska axel och drag vara "parade" och godkända tillsammans och det måste styrkas med handling (bromsintyg) från bromsanordningens tillverkare.
Går det några år efter att en detalj bytts ut så brukar det inte vara några problem, men kommer man med en skinande ny detalj på sitt släp så brukar det och ska väcka intresse från besiktningsmannens sida.
Men stämmer fabrikaten kan det klara sig med en förklaring i stil med att det här är den reservdel som finns att tillgå till det godkännandet i dag, Ibland köper besiktningsmannen det ibland inte! Men rent formellt går det inte att göra så!
Men däremot om du använder stommen från dit gamla påskjut så kan du komplettera det med modernare detaljer som handbromsmekanism, bara det funkar. Då har du inte bytt ut draget bara reparerat det.