Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSläpfordon

Välja Bigab G1 eller G2?

15 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera släpfordon i detta forum

mackee (trådstartaren)

#1 » 09:47:18, 21-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej .

Står i köptagen av en bigab lastväxlare. En 10-14 eller 12-15.
Kör mycket schakt och mycket längs vägarna.
Har därför kikat på generation 2 vagnarna , med snabbare tipp. Men ni som har erfarenhet av dessa vagnar, är det så stor skillnad i tipptider mellan G1 och G 2 ? Det skiljer 30-40 tusen mellan dem. Är prisskillnaden motiverad.? Jag skulle nog heller lägga 30" på att få elventil och fjädring istället. Men jag har ingen erfarenhet.

Fick chansen att testtippa en 10-14 G2 hos en handlare, dock med deras demo MF med 190 L pump.
Den vagnen tippade minst lika fort som Möre dumperkärran jag har idag, då tippad med min Valtra med 90L pump.

Man har ju hört och läst att G1 av bigab skall vara så himla sega i tippen. Någon. Som klockat tipptider med ungefär liknade pumpkapacitet?
mackee
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:18, 07-06-2009
Ort: Blekinge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman EW 180c
Neuson 6003
Valtra n111
Paus sl 655



Martin.Eriksson

#2 » 09:51:51, 21-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är bägge vagnarna lika starka i början av tippningen? Är ju då dom är som sämst tycker ja. Sen föreslår ja att du kör med lastbilshjul om du kör mycket väg..

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

mackee (trådstartaren)

#3 » 10:35:38, 21-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ingen aning vilken som är starkaste början. Enligt specen så tippar G1vagnarna ca 1000 kg mer än G2.
De har dock samma krokkapacitet vid växling.

Ang däck så jo jag funderade på lastbildäck , men sen skall man ut i terrängen med så blir de inte så kul.

Är inne på fjädring till boggien , men då tappar man boggieblokeringen då den inte kan trycka på en fjädradaxel. Känns som boggieblckeringen är ett måste nästan.
mackee
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:18, 07-06-2009
Ort: Blekinge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman EW 180c
Neuson 6003
Valtra n111
Paus sl 655

Lind1977

#4 » 10:47:51, 21-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har sett demovideo på deras hemsida hur de kör en traktor och tippar. Tror det finns en video på g1 och en på g2?

G2
http://www.forsmw.se/vaexlarvagnar/12-15-g2

G1
http://www.forsmw.se/vaexlarvagnar/12-15

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
Lind1977
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 07:58:53, 15-10-2010
Ort: Halland/Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1404 -91

Martin.Eriksson

#5 » 11:01:34, 21-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Okej ja boggieblock är nog inte helt fel.. robban som inte är med på forumet längre har en bigab vet ja å han hade vanliga hjul men hade ständigt punka så alltid ett däck på verkstan. Tror de är värmen som dödar dom. Hört om andra som oxå haft problem. Tycker inte de är nå problem med lastbilshjul i terrängen förutom om de är extremt kladdigt. Då kan dom ju va sämre å de fastnar mellan dom..

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

mackee (trådstartaren)

#6 » 11:08:53, 21-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack, kollat videorna nu. Skiljer typ 10 sekunder mellan vagnarna. Dock var g2 fullastad. Då känns de som de kvittar, om det inte skiljer mer i tid.

Mm jo de kanske är värt att kika på andra däck än de där 500 hjulen. Har ju samma problem med dagens vagn. 400/60 -15,5 däck . Går sönder ett i månaden känns det som.

Vad tror ni om fjädrat drag i stället för boggien? Gör det ngn skillnad tros ?
mackee
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:18, 07-06-2009
Ort: Blekinge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman EW 180c
Neuson 6003
Valtra n111
Paus sl 655

Martin.Eriksson

#7 » 12:34:20, 21-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bara en undran, måste de va en växlare? och funkar inte med lastväxlare byggd från lastbil?
Fjädrat drag vet ja inte om de gör så mycket på en vagn i den storleken, mesta tyngden ligger väl på boggien ändå..
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

mackee (trådstartaren)

#8 » 15:31:43, 21-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo en växlare får det nog bli ändå. Kör i dag med dumpervagn med ramper men den är i behov av byte .och då är det i stort sett samma pengar för en växlare. Tror har jag mer användning av en växlare då jag kan skaffa en större balja med, då det körs matjord, ris mm rätt flitigt. Kan även flytta och låna kollegornas flak ,även om de är 6 m så går det ju flytta dem.

Mm jo lasbilsbakände har jag kikat på, hittar man ngt vettigt så är de samma pengar nästan, sen är de större och klumpigare. Vilket inte funkar för mig. Skall man in i en villaträdgård så måste man kunna komma in lite smidigt. Och min 130 hk skall dra vagnen med.

Ang draget så är det väl så, största vikten ligger på hjulen självklart, men man kanske får bort en del av slagen man får in i traktorn, då man kör på dessa förstörda vägar.
mackee
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:18, 07-06-2009
Ort: Blekinge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman EW 180c
Neuson 6003
Valtra n111
Paus sl 655

Hymax

#9 » 15:53:03, 21-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det bästa med G2 är att den har bra tippvinkel 60 grader. G1 har ju så dålig tippvinkel att det inte står med i tekniska data :)
Jeep driver med alla !
Hymax
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:30:35, 07-07-2007
Ort: Orust
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Jcb JZ 70, CaseIH Maxxum 5150 Pro

bert

#10 » 16:12:06, 21-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänk på att oftast är angivet hydraltryck högre än vad traktorn lämnar
Många talar ju väl om kuldrag att man slipper ryck och knyck i traktorn
Ser att man kan få en 12-15 extrautrustad med lastbilshjul
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

bangt

#11 » 17:26:40, 21-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

om du vill ha elstyrning till ventilerna och fjädrad boggie,så kolla på 14-17 vagnen. Den blev nästan billigare än 12-15 vagnen om man ska plocka på den all utrustning. Har aldrig saknat boggieblokeringen på min, funkar så bra ändå,men ska man växla riktigt tungt så ska man nog stå hyffsat i linje med vagnen,annars kan de hända grejer..14-17 är samma chassi som 12-15,men med extra kolv vid tippning,som hjälper till i början-
bangt
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:36:06, 11-03-2008

mackee (trådstartaren)

#12 » 18:59:30, 21-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo hydraultryvket har jag koll på, min springare ger ca 195 bar
Dvs 15% lägre än spelar på vagnen. Så 15% minus på 10- 12 ton ger 1500-1800 kg mindre kraft. Dock kunde killarna på verkstaden lätt ställa upp uttagen till max 230 bar lovade de.

Jo kikade på 14-17 vagnen med. En välutrustad vagn som hade passat klockrent. Blev dock betydligt dyrare ca 245 ex flak , mot 12-15 G2 med fjädring och elventil ink flak för ca 225
Å flaken ligger på ca 45"
mackee
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:18, 07-06-2009
Ort: Blekinge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman EW 180c
Neuson 6003
Valtra n111
Paus sl 655

bangt

#13 » 20:18:29, 21-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

ok,har för mig att jag hamnade på 28000e med två flak,extra hyd i tornet och vikbart torn och så var det hyd,omkastning mellan tippning/växling. men det är det väl på 12-15 med? Men på 14-17 så får du ju en värdelös hyd,fot med :mrgreen:
bangt
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:36:06, 11-03-2008

mackee (trådstartaren)

#14 » 21:29:06, 21-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja med 2 flak och lite extra så hamnar man nog där omkring. Elventilerna är rätt dyra och enligt en säljare jag pratat med, så menar han att de med elventil får långsammare cykler . Än om man jämför mot de vagnar som har en slang för varje funktion.

Kanske kan tänka mig ha elventil till skifte tipp/ växling. Dock så ska man åndå ut och slita ur slangarna till schaktlämmen så kan man lika gärna dra i en spak istället

Ja deras stödfötter är ju under all kritik. Stödyta på ca 10* 10 eller Max 15*15 cm är rena skämtet. Inte många grässvålar som håller emot den punktbelastningen.


Dock kvarstår lite av mitt dilemman. Generation 1 eller 2 ? Blir det tröttsamt att vänta på en seg tipp om man kör mycket schakt? Eller skiljer det så lite i tid. Klockade ngr filmer på youtube, skiljer ca 10 sekunder till G2 fördel, fast bättre tippvinkel.
mackee
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:18, 07-06-2009
Ort: Blekinge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman EW 180c
Neuson 6003
Valtra n111
Paus sl 655

Mr Per

#15 » 06:33:00, 18-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
Har det blivit någon vagn, vad blev det för någon.
Tittar själv på en 12-15 G2 och är intresserad av lite omdömen om den, både vad som är bra och dåligt.
Mvh Per
Mr Per
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:26:51, 28-05-2011
Ort: Ulricehamn
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 860
Massey Fergusson 6255


Återgå till Släpfordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se