Sida 1 av 1

Frakta hem en trailer

InläggPostat: 22:57:08, 18-04-2018
av Gösta Lindström
Har dragbil med vändskiva, hittat en trailer totalvikt 18T, den är oreggad och kanske varit obrukad de sista 20 åren det är vissa bromskomponenter bort plockade (så ingen broms alls) Är tänkt att det ska bli kioskvagn, men just nu är det en tom skåp trailer. Får man lämna den på fläcken om man blir stoppad med enbart en LGF reflex. Det gällde då alltså hemtransport. Körvägen är 35 mil,
Och hur pass lagligt blir det att ordna transport med en traktor ( vändskiva på en axel efter traktorn) men den är ju fortfarande utan broms
och tomvikten uppskattats till 4,5 T Tips och ide om hur transporten kan ordnas till önskas.

Re: Frakta hem en trailer

InläggPostat: 01:54:42, 19-04-2018
av Skru'are
Akta dig så du inte får randig solbränna....

Re: Frakta hem en trailer

InläggPostat: 08:43:59, 19-04-2018
av LeifAndersson
Med en dragbilsregistrerad lastbil är det pyrt läge. Men däremot med en A-traktorreg. dragbil så är läget betydligt bättre. Och beträffande bromsarna så går det då bra om axeltrycket på trailern inte överstiger dragtraktorns bruttovikt. Den vikt som vilar på vändskivan kommer dragfordonet till del och släpvagnsvikten blir "bara" axeltrycket/axeltrycken på trailern. Sedan att det är lite luddigt att dra en oregistrerad trailer med en kl.1 traktor är mindre betydelsefullt i det läget. Är trailern olastad och el och sådant är ordnat så lär ingen rapportera det ekipaget när du troligen skulle komma undan med det vid en närmare granskning av utredare. Tror inte att "brottet" att flytta ett tomt oregistrerat släp med kl 1 traktor finns med i "prislistan". Hade det bara varit möjligt i dag att ha dragbilen Kl 2 reg. som det var förr så hade ju ekipaget varit helt "gatklart". Så jag hade inte tvekat ett ögonblick att dra den med en A-traktor med vändskiva. En "bonnatraktor" Kl 2 blir lite marigare när dollyn då räknas som släp också, så då blir dollyns och trailerns totala axeltryck släpvagnsvikt och då behövs det en tung traktor för att komma upp i samma vikt som det som är kopplat efter obromsat, men vore dollyn bromsad så... :vissla:

Re: Frakta hem en trailer

InläggPostat: 10:26:36, 19-04-2018
av Skru'are
Leif
Det saknades bara "Amen" på slutet.
Jag tror inte att en "vanlig polis" vet det du presenterar! :thummar:
TS ta med en länk till svaret ovan när du kör.... :driver:

Re: Frakta hem en trailer

InläggPostat: 11:00:36, 19-04-2018
av Jimmy Nilsson
En A-traktor är melodin. Förr när vi skötte transporterna med en traktorreggad scania så var den vanligaste frågan när man blev stannad varför jag hade regskylt på trailern. Så de har ingen större koll på klass1 traktorer och dess regelverk förutom då att den bara får göra 30 och att alla som kör är kriminella som garanterat har dolda spärrar.

Re: Frakta hem en trailer

InläggPostat: 11:37:03, 19-04-2018
av Bygert
Rätt sätt att flytta den där är naturligtvis att ställa den på en flaktrailer och flytta den så. Av nån anledning har många inklusive jag själv en motvilja mot såna arrangemang så det är väl inte aktuellt antar jag.

En sak då är ju om det skulle gå att hävda att det är ett efterfordon. I så fall går det ju bra att dra efter lastbil under förutsättning att släpet inte väger mer än det man drar med och att man nöjer sig med att köra i 30. Kioskvagn är ju klart ok som efterfordon. Blivande kioskvagn är ju mer tveksamt, det ska man nog inte räkna med att det går vägen. Men det kanske skulle gå att börja med nån liten ombyggnad så det syns vad det ska bli? I så fall borde det vara ok.

Re: Frakta hem en trailer

InläggPostat: 13:14:09, 19-04-2018
av Gösta Lindström
Snabba och intressanta svar nu ska jag därför äta mitt lunchägg i själslig begrundan Tack så mycket