Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSläpfordon

Byta vajrar, måste man riva av trummorna?

7 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera släpfordon i detta forum

ac tc (trådstartaren)

#1 » 00:16:26, 30-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som sagt på en knott axel.
- Byta vajrar, måste man riva av trummorna?
Är rätt säker att det är ok med backar och sånt men att vajerskrället kärvar.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000



Stefan1972

#2 » 08:14:59, 30-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

oftast inte men det kan se lite olika ut. Dra av wire höljet från fästet i trumman, får du då lös nedre plåtbiten så ser du om det går att haka av wirarna.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

LeifAndersson

#3 » 09:08:38, 30-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Beror lite på hur gammal vagnen är och om det är rätt monterat tidigare. Sitter wiren på utsidan av fästet ska det gå att byta utifrån, men detta är under förutsättning att den som skruvade där sist vände dragstycket rätt...
Sitter däremot wiren på insidan fästet i skölden får du riva bromsen, då saknar den dragstycke så wiren är fäst direkt i expandern. Även wiren är av olika utförande beroende på typ an infästning i expandern. Har den dragstycke så har wiren nippel och utan dragstycke är det "ögla" i änden på wiren.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

ac tc (trådstartaren)

#4 » 15:54:44, 30-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har inte susning hur den är monterad, är inte ens en knott utan nåt annat som knott köpt upp.
- tsv nr?/ reg bevis identifierar den som en knott 200* 50.
Vagnen är en Christ Comet hästfinka med boggie.
Låter som om det bara är att planera för att riva allt. Vagnen är en 2004á.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

LeifAndersson

#5 » 21:23:43, 30-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

2004 ska det var möjligt att byta "utifrån" på oavsett fabrikat på bromsen. De utan dragstycke försvann långt tidigare. Men det är aldrig fel att öppna och "rosta av" och smörja upp det som sitter under trumman ändå vid wirebyte! :thumme: I 9 fall av 10 öpnar vi bromsen och tittar till den i samband med wirebyte. Men ofta så byter vi wire innan vi öppnar bromsen när det hela "håller ihop" bättre med wiren på plats. Och som sagt ge akt på hur dragstycket ska vändas för att det ska funka med utvändigt byte av wire. Och plocka bara i en broms åt gången, då har du alltid minst en korrekt broms som "karta" om du virrar bort dig bland alla smådelar i bromsen. Men är det Knott broms så är det betydligt mindre detaljer att förhålla sig till, men det är fullt möjligt att få problem om man river bort samtliga bromsar ändå när man ska montera ihop det hela om man varit för ivrig med demonteringen.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

ac tc (trådstartaren)

#6 » 00:12:24, 01-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tackar,ska testa.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

ac tc (trådstartaren)

#7 » 09:06:49, 07-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok. lite uppdatering..
Axeln är en Nieper som numera tydligen är knott, alla delar är det som knott kallar 200*50.
- det hade gått utmärkt att byta wire utan att riva trummorna.
Men det blev en helrenovering, nya vajrar, nya backar, service av expandrar ( skulle ha köpt nån ny innan.), service av bromsjusterings klackar och allmän uppsnyggning.
- Nieper/ knott är då bra mkt trevligare än alko att mecka i.
Delarna beställde jag från Nettotrailer.dk, snabb leverans och bra pris ( 1995:- för 5 vajrar, 2 bromsbacks satser, 1 bromsfördelare, 4 vajer hängare och frakt.)
- Nu är det bara ett problem kvar...golvet.

1 person gillar det här inlägget.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000


Återgå till Släpfordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se