Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSläpfordon

Renovera gammalt släp.

2 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera släpfordon i detta forum

RickardNy (trådstartaren)

#1 » 13:57:35, 01-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!
Har haft släpet i 10 och det har tjänat mig bra!
Besiktningen har dock alltid varit ett orosmoment, det är ganska rostigt..
Största bekymret är i bak och infästningen till dörrarna, de sitter väldigt dåligt.
Nu har de aldrig öppnat dörrarna vid besiktning..
Har bara fått muntliga påpekanden om en tvärbalk som är sönderrostad. :uupps:

Men nu är det dax att göra något.
Jag velar dock om hur jag ska göra.
Varje gång jag lastar någon maskin saknar jag ramper.
Har inte lyckats köpa några på 10 år.. :vissla:
Tänkte då bygga en lucka istället, som på hästsläp.
Smidigt med inbyggda ramper.
Nackdelen är att den kommer bli rätt tung, behöver dimensioneras för 1 ton.
Mer vikt vill jag absolut inte ha!
Så förmodligen är det vettigt att behålla nuvarande dörrar och köpa lösa ramper.

Själva skåpet är klätt i aluminium.
Förutom en del bucklor och skador så är det ganska kexigt de nedersta 10 cm, runt om.
Budgetalternativet är att byta ut nedersta 50 cm och dölja skarven med en list, som det redan är i ovankant.

Har dock funderat på att byta mot plast.
Någon som vet vad den kan kosta och vart man hittar?

Nästa fråga är om jag kan typa upp vikten?
Det är nu 1300kg
1500kg vore bättre.
Draget tolkar jag som att det är för 1500kg redan.
Axeln bör vara samma?

Vilka regler som gäller verkar lite oklart..
Ska ringa bilprovningen i morgon och se om jag kan få något klart svar.

Dessutom såg jag nu att axeln inte bara är rostig, den är jävligt dålig.. :vissla:
Naturligtvis enklast att bara köpa en ny axel.
Men nu för tiden verkar det inte finnas axlar med stötdämpare?
Kan det kanske vara möjligt att renovera?
Bara byta själva balken är ju billigare än ny axel.



Bild
Bild
Bild
Bild
RickardNy
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:12:56, 21-02-2016
Ort: Sthlm norr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: MF 1080
JCB 3D ii



torbjorn_forsman

#2 » 16:03:50, 01-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gummifjädrade axlar förekommer både med och utan stötdämpare. De allra billigaste och sämsta axlarna - och det är ju ofta dem som reservdelsnasarna vill prångla ut i första hand och därför marknadsför mest - saknar stötdämpare.
Torsionsfjädrade axlar har alltid stötdämpare.
Gummifjädrade vagnar utan stötdämpare brukar studsa omkring rätt kraftigt när de är olastade, på en tjälskottsväg är nog hjulen i luften mer än de är i kontakt med vägen. Så om man ofta fraktar lätt och ömtålig last, ska man absolut ha en vagn med stötdämpare. Det är också bra med stötdämpare om man har dragbil i lättaste laget och kör i dåligt väglag, vid en tvärbromsning får man ju inte mycket hjälp av släpvagnens bromsar om hjulen befinner sig i luften.

Typskylten gäller bara för draganordningen, det bör finnas (eller ha funnits) en skylt på axeln också. Om man hittar TSV-numret som borde stå på en skylt någonstans vid draganordningen, så är det användbart för vidare efterforskningar. Likaså att studera regbeviset och de uppgifter Transportstyrelsen har om vagnen.
Släpvagnstillverkaren finns ju kvar än idag vad jag vet, så det kan ju gå att kontakta dem för att se om de har kvar några uppgifter om vilken axel som sitter på den här vagnen, om det inte finns kvar någon skylt.

För att typa upp totalvikten så måste både draganordning, axel och däck tåla den nya totalvikten. Dessutom ska ju vagnen i övrigt vara tillräckligt kraftigt byggd för att tåla den nya maxlasten.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till Släpfordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se