Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningarShop

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSläpfordon

Tips på inköpsställe av axelsats?

14 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera släpfordon i detta forum

mattiaz (trådstartaren)

#1 » 09:16:10, 06-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag behöver byta axlarna och påskjuten på kärran. Har ni något tips på inköpsställe? Tänkte ev försöka höja totalvikten i samband med detta. Kärran regbes från början med 1500kg total för att första ägaren skulle få köra den på B-kort. De körde sen med övervikt istället :huh: Tänkte få den upp till 2000kg ist.
Idag sitter det BPW axlar, är det något axelfabrikat som är bättre eller sämre än något annat?

Ska även byta elen och flakbotten. Såg att det fanns en typ av skiva i plast ist för plywood att lägga på golvet. Någon med erfarenhet?
mattiaz
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:02:41, 20-11-2010
Maskintyp: Lastbil

GLIDLAGER - LEDLAGER - BUSSNINGAR - KULLAGER - RULLAGER - TÄTNINGAR - LÄNKHUVUDEN
www.debearings.se


magirus

#2 » 09:34:52, 06-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

PM till Leif Andersson här på forumet.
Pirat, en buse i skogen

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magirus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:18:00, 21-08-2012
Ort: Norra Jämtland
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: 1952 Magirus-Deutz S 3500
MF 165
Hemek Pirat

Andreas A

#3 » 15:37:32, 14-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Se till att totalvikt blir 1990kg för att inte försäkringen blir onödigt dyr. Gjorde den missen själv på 2000kg och försäkringen blev ruskigt dyr innan jag bytte bolag.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Användarvisningsbild
Andreas A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:52, 31-08-2008
Ort: Anderstorp
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

busholle

#4 » 15:54:07, 14-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har köpt på Hydromekano i Hjortsberga men vet inte om han håller på ännu. Han fyllde 80 för något år sedan så om han slutat är jag inte förvånad.
busholle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:22, 23-09-2009
Ort: Värnamo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland TL90 -02
Valmet 502 -77
Volvo BM 350 Boxer -59
Ferguson TEA 20 -55
Överum Aktiv 1110

Entreprenadingenjör om dagarna och lantbrukare med dikor på kvällar och helger.

LeifAndersson

#5 » 17:03:37, 14-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns vagnens tillverkare kvar? Du måste ha intyg från tillverkaren för att höja totalvikten. Och räkna med att intyget kostar 2-3000:-. :sad:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

mattiaz (trådstartaren)

#6 » 18:26:06, 14-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Japp, det är CO-släpet i Rottneros och intyget skulle han skicka utan kostnad.

Axlarna är dock Avonride och inte bpw...

Det jag dock har klurat lite på är om axlarna inte är så dåliga. Borde det inte vara så att eftersom det sitter 2st 1300kg axlar på den så blir den hårdare i fjädringen än om det hade varit 2st 750kg? Eller funkar det inte så?
mattiaz
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:02:41, 20-11-2010
Maskintyp: Lastbil

LeifAndersson

#7 » 19:08:54, 14-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Avonride är ju Engelsktillverkade Knottaxlar, så 90% av reservdelarna är Knott. Allt i bromsväg utom möjligen bromstrummorna är Knott rätt över, så att underhålla Avonrideaxlar brukar inte vara några problem. Knott/Avonride är enligt mig bättre axlar än BPW, och BPW släpaxeltillverkning är nu också övertagen av konkurrent, så ingen vet just nu vad som kommer att hända med deras lätta axlar. Men troligen kommer inte tillverkningen att fortgå på båda fabrikatens produkter. :sad: Men Knott/Avonride är inte inblandade i den affären så det känns lite tryggare.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

LeifAndersson

#8 » 19:25:35, 14-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

På en paraxel vagn med 1500kg totalvikt blir det inte två 750kg axlar, vikten blir inte dubblad så två 1300kg axlar är rimligt på en vagn med 1990 totalvikt. Man får helt enkelt kolla vad den aktuella tillverkaren kräver vid parmontage. Vi monterade just Knottaxlar på ett 1500kg hästsläp och Knott föreskrev då två 1050 axlar för att lämna bromsintyg till den vagnen. :uupps:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

2 personer gillar det här inlägget.
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

mattiaz (trådstartaren)

#9 » 19:41:37, 14-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är det en 1500kg kärra med 2st 1300kg axlar på. Upplevs en sådan som stötigare än om det hade suttit 2st 1000kg axlar?

Alla delar finns att få men jag behöver byta 4st bromstrummor och där är jag nästan uppe i vad en komplett axelsats kostar om det inte hade varit för min kortare pendelarmar.
mattiaz
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:02:41, 20-11-2010
Maskintyp: Lastbil

LeifAndersson

#10 » 19:57:43, 14-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

En gummifjädrad axel är rätt progressiv så det blir ingen större skillnad om man har en överstor axel, vagnen blir mest bara lite högre och just inget mer. Sålde just 2st 200x50 trummor till Avonride, och de var ordentligt dyra! 1800:-/st + moms. Men är verkligen alla fyra trummorna bortom räddning?
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

1 person gillar det här inlägget.
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

mattiaz (trådstartaren)

#11 » 20:30:08, 14-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förstod att det var önsketänkande...

Trummorna är tyvärr skrot. Sen tillkommer ju övriga bromsdetaljer inkl 2st vajrar plus lager. Då har jag ff inte fått ordning på påskjuten som är glapp.
mattiaz
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:02:41, 20-11-2010
Maskintyp: Lastbil

LeifAndersson

#12 » 21:22:30, 14-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ser dina axlar bra ut i bromssköldarna och funkar fjädringen? Det är ju värt en del att slippa reg.bes på vagnen, så är axlarna hyfsat fina så vore det inte så dumt att använda dem och renovera bromsarna. Renovera en Knottbroms är absolut inte dyrt, och draget lär vara ett Knott i Avnonrideutförande så det mesta är prylar från Knott i det grymt fula skalet. Wire är Knott rätt över så de kostar inte så mycket.
När Avonride är äldre Knottprylar så misstänker jag att det är koniska lager i din vagn, det ser jag som enda nackdelen med att använda och renovera dina axlar, men som sagt det avgörande är egentligen skicket på bromssköldarna och fjädringen.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

mattiaz (trådstartaren)

#13 » 22:39:50, 14-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sköldarna är ok. Eller dom är i vart fall inte rostiga på nåt sätt. Det är ju fjädringen som är frågetecknet. Bilprovningen tyckte på förförra bes att den var lite hård men på den sista sa dom inget om det.
Hur testar man det eg?
Två vajrar är bytta mot rostfria så de ska väl funka i alla fall.
Påskjuten är duktigt glapp i bussningarna så den är jobbig att köra runt med.
mattiaz
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:02:41, 20-11-2010
Maskintyp: Lastbil

mattiaz (trådstartaren)

#14 » 15:09:15, 15-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Släpvagnshuset i Nykvarn kan få fram axelsats till det facila priset av 19´inkl moms.

Dom var tydligen tvungna att kapa axlarna och byta nav för att få till det.
mattiaz
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:02:41, 20-11-2010
Maskintyp: Lastbil


Återgå till Släpfordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



BA Trading AB

Trucking

Älmeboda Maskinservice

trailerbeg

OilQuick

Alftaprodukter

TK Traktordelar

Hammars verkstad AB

D&E Bearings AB

http://www.RESERVdelar24.SE

Bildelar24.com

Klaravik

Bobcat

Beck Maskin

Crazyride

Bestgrip

Ygsbostudios

Kilremslagret

Wexal

Bra Verktyg

Sverigeredskap

SSL Certificates