Sida 1 av 1

Tips på inköpsställe av axelsats?

InläggPostat: 09:16:10, 06-05-2018
av mattiaz
Jag behöver byta axlarna och påskjuten på kärran. Har ni något tips på inköpsställe? Tänkte ev försöka höja totalvikten i samband med detta. Kärran regbes från början med 1500kg total för att första ägaren skulle få köra den på B-kort. De körde sen med övervikt istället :huh: Tänkte få den upp till 2000kg ist.
Idag sitter det BPW axlar, är det något axelfabrikat som är bättre eller sämre än något annat?

Ska även byta elen och flakbotten. Såg att det fanns en typ av skiva i plast ist för plywood att lägga på golvet. Någon med erfarenhet?

Re: Tips på inköpsställe av axelsats?

InläggPostat: 09:34:52, 06-05-2018
av magirus
PM till Leif Andersson här på forumet.

Re: Tips på inköpsställe av axelsats?

InläggPostat: 15:37:32, 14-08-2018
av Andreas A
Se till att totalvikt blir 1990kg för att inte försäkringen blir onödigt dyr. Gjorde den missen själv på 2000kg och försäkringen blev ruskigt dyr innan jag bytte bolag.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

Re: Tips på inköpsställe av axelsats?

InläggPostat: 15:54:07, 14-08-2018
av busholle
Jag har köpt på Hydromekano i Hjortsberga men vet inte om han håller på ännu. Han fyllde 80 för något år sedan så om han slutat är jag inte förvånad.

Re: Tips på inköpsställe av axelsats?

InläggPostat: 17:03:37, 14-08-2018
av LeifAndersson
Finns vagnens tillverkare kvar? Du måste ha intyg från tillverkaren för att höja totalvikten. Och räkna med att intyget kostar 2-3000:-. :sad:

Re: Tips på inköpsställe av axelsats?

InläggPostat: 18:26:06, 14-08-2018
av mattiaz
Japp, det är CO-släpet i Rottneros och intyget skulle han skicka utan kostnad.

Axlarna är dock Avonride och inte bpw...

Det jag dock har klurat lite på är om axlarna inte är så dåliga. Borde det inte vara så att eftersom det sitter 2st 1300kg axlar på den så blir den hårdare i fjädringen än om det hade varit 2st 750kg? Eller funkar det inte så?

Re: Tips på inköpsställe av axelsats?

InläggPostat: 19:08:54, 14-08-2018
av LeifAndersson
Avonride är ju Engelsktillverkade Knottaxlar, så 90% av reservdelarna är Knott. Allt i bromsväg utom möjligen bromstrummorna är Knott rätt över, så att underhålla Avonrideaxlar brukar inte vara några problem. Knott/Avonride är enligt mig bättre axlar än BPW, och BPW släpaxeltillverkning är nu också övertagen av konkurrent, så ingen vet just nu vad som kommer att hända med deras lätta axlar. Men troligen kommer inte tillverkningen att fortgå på båda fabrikatens produkter. :sad: Men Knott/Avonride är inte inblandade i den affären så det känns lite tryggare.

Re: Tips på inköpsställe av axelsats?

InläggPostat: 19:25:35, 14-08-2018
av LeifAndersson
På en paraxel vagn med 1500kg totalvikt blir det inte två 750kg axlar, vikten blir inte dubblad så två 1300kg axlar är rimligt på en vagn med 1990 totalvikt. Man får helt enkelt kolla vad den aktuella tillverkaren kräver vid parmontage. Vi monterade just Knottaxlar på ett 1500kg hästsläp och Knott föreskrev då två 1050 axlar för att lämna bromsintyg till den vagnen. :uupps:

Re: Tips på inköpsställe av axelsats?

InläggPostat: 19:41:37, 14-08-2018
av mattiaz
Nu är det en 1500kg kärra med 2st 1300kg axlar på. Upplevs en sådan som stötigare än om det hade suttit 2st 1000kg axlar?

Alla delar finns att få men jag behöver byta 4st bromstrummor och där är jag nästan uppe i vad en komplett axelsats kostar om det inte hade varit för min kortare pendelarmar.

Re: Tips på inköpsställe av axelsats?

InläggPostat: 19:57:43, 14-08-2018
av LeifAndersson
En gummifjädrad axel är rätt progressiv så det blir ingen större skillnad om man har en överstor axel, vagnen blir mest bara lite högre och just inget mer. Sålde just 2st 200x50 trummor till Avonride, och de var ordentligt dyra! 1800:-/st + moms. Men är verkligen alla fyra trummorna bortom räddning?

Re: Tips på inköpsställe av axelsats?

InläggPostat: 20:30:08, 14-08-2018
av mattiaz
Förstod att det var önsketänkande...

Trummorna är tyvärr skrot. Sen tillkommer ju övriga bromsdetaljer inkl 2st vajrar plus lager. Då har jag ff inte fått ordning på påskjuten som är glapp.

Re: Tips på inköpsställe av axelsats?

InläggPostat: 21:22:30, 14-08-2018
av LeifAndersson
Ser dina axlar bra ut i bromssköldarna och funkar fjädringen? Det är ju värt en del att slippa reg.bes på vagnen, så är axlarna hyfsat fina så vore det inte så dumt att använda dem och renovera bromsarna. Renovera en Knottbroms är absolut inte dyrt, och draget lär vara ett Knott i Avnonrideutförande så det mesta är prylar från Knott i det grymt fula skalet. Wire är Knott rätt över så de kostar inte så mycket.
När Avonride är äldre Knottprylar så misstänker jag att det är koniska lager i din vagn, det ser jag som enda nackdelen med att använda och renovera dina axlar, men som sagt det avgörande är egentligen skicket på bromssköldarna och fjädringen.

Re: Tips på inköpsställe av axelsats?

InläggPostat: 22:39:50, 14-08-2018
av mattiaz
Sköldarna är ok. Eller dom är i vart fall inte rostiga på nåt sätt. Det är ju fjädringen som är frågetecknet. Bilprovningen tyckte på förförra bes att den var lite hård men på den sista sa dom inget om det.
Hur testar man det eg?
Två vajrar är bytta mot rostfria så de ska väl funka i alla fall.
Påskjuten är duktigt glapp i bussningarna så den är jobbig att köra runt med.

Re: Tips på inköpsställe av axelsats?

InläggPostat: 15:09:15, 15-09-2018
av mattiaz
Släpvagnshuset i Nykvarn kan få fram axelsats till det facila priset av 19´inkl moms.

Dom var tydligen tvungna att kapa axlarna och byta nav för att få till det.