Sida 1 av 2

Vad tror ni om högbyggd dubbelaxlad Fogelsta?

InläggPostat: 17:43:48, 20-06-2018
av Yrrol
Fick syn på blocket; ny Fogelsta 4260STB för 24000kr.
= Bromsad, 2 axlar, maxlast: 1635 kg

* Lasthöjd: 69cm
* Hjul: 155Rx13
* Flak: 259x143x35
* Total: 417x154x104
* Invändiga bindöglor: 6
* Utvändiga bindkrokar: 8

Tänker mig den ihop med 46,5cm hög galler. Stödben. Kapellduk samt ramper.
Vilket bör täcka behoven jag har att köra ris, pallar med saker på, gräsklippare, blocketfynd, och annat skräp på gården.

Fördel: Jag kan lätt lasta av och på 2-3 pallar på ena eller andra hållet. Använda som arbetsbord, papperskorg, frakt av stora saker...
Nackdel: Lite tungt att gå upp och ned på en 69cm hög vagn. Men ett annat fabrikat erbjöd 11" hjul, kanske går att lösa på dessa också.

Sen tycker jag fogelsta kärror åldras fort, nitar som blir slappa och så vidare. Det står inget på deras sida hur allt är monterat men kan anta det är nitat. Samtidigt så är denna i prisklass med andra uddamärken som inte bär lika mycket last med mera, så... mja...

Vad tänker ni mer erfarna, verkar det vara en vettig kärra eller ska jag se efter någon annan?
Bild
Bild
Bild

Re: Vad tror ni om högbyggd dubbelaxlad Fogelsta?

InläggPostat: 17:55:59, 20-06-2018
av Mattias Petterson
Känns som popnitat smäck...
Prova att belasta ena hörnet så får du se vad som händer med hörnet diagonalt över..

Re: Vad tror ni om högbyggd dubbelaxlad Fogelsta?

InläggPostat: 18:06:56, 20-06-2018
av jonnordvall
Har en fågelsta 1000kg vagn med kåpa som är från 93 eller liknande. Kanonkvalitet.
Men när jag följde med min lptsaspappa för 10 år sedan att köpa en lätt obromsat vagn så va den billiga fågelsta vagnen vi tittade på rent skräp... men billig. Blev då en liten reko trailer för ett par tusenlappar mera som kändes riktigt gedigen i jämförelse.

Tror fågelsta har eller iaf haft två riktigt olika slags vagnar. En för riktigt yrkesbruk likt den jag har och en mkt billigare och sämre variant för hobbybruk..

Re: Vad tror ni om högbyggd dubbelaxlad Fogelsta?

InläggPostat: 18:21:45, 20-06-2018
av CountyBruff
Köpte en 2-ton tvåaxlad lågbyggd kärra från Bålstasläpet för 28 år sedan,
Den har fått ohyggligt mycket stryk, men håller fortfarande ihop.
Har bytt axlar efter 15 år,
men det är väl nästan normalt på en kärra som går nästan dagligen.

Re: Vad tror ni om högbyggd dubbelaxlad Fogelsta?

InläggPostat: 21:28:36, 20-06-2018
av LeifAndersson
Det där är en vagn från Brenderup i Danmark, faktiskt mycket bra vagnar! Vi har en enaxlad höglastare i dag 15 år gammal, också tillverkad av Brenderup men vår har sålts som en Trane. Allt är sammanfogat med nit men det funkar över förväntan, och det finns inte en balk i konstruktionen utan allt är pressad plåt. Faktiskt en konstruktion som varit helt problemfri! Det där är helt enkelt bra vagnar! Vi har ett gäng företagsvagnar av den konstruktionen som vi servar, och de går mycket bra fast de piskas hårt! :thumme:

Re: Vad tror ni om högbyggd dubbelaxlad Fogelsta?

InläggPostat: 21:30:22, 20-06-2018
av jonnordvall
Låter som ett bra betyg:)

Re: Vad tror ni om högbyggd dubbelaxlad Fogelsta?

InläggPostat: 21:35:58, 20-06-2018
av valberga
Det ringer varningsklockor Är den ny? tycker priset talar för kvalité därefter.

Re: Vad tror ni om högbyggd dubbelaxlad Fogelsta?

InläggPostat: 21:37:14, 20-06-2018
av LeifAndersson
Vår gamla Brendereupkärra, den har verkligen fått veta att den lever, Vi har t.o.m kör bilar till skroten på den med demonterade lämmar, och den är otroligt stabil även då! 15 års misshandel här har den i vart fall överlevt. :thumme:



Bild

Re: Vad tror ni om högbyggd dubbelaxlad Fogelsta?

InläggPostat: 22:29:53, 20-06-2018
av torbjorn_forsman
Även om en högbyggd vagn med 13" hjul får flaket lite väl högt över marken, så bör du tänka efter en gång extra innan du funderar på en vagn med mindre hjul. Med små hjul blir den irriterande trögdragen och besvärlig t ex på lösa grusvägar eller i dåligt väglag på vintern. Men om man bara drar den på asfaltväg då det är barmark så spelar det ingen roll.
Det kan också vara värt att tänka på att udda däckdimensioner kan bli onödigt dyra.

Re: Vad tror ni om högbyggd dubbelaxlad Fogelsta?

InläggPostat: 23:15:35, 20-06-2018
av Alrik
Hade i fyra år ett fogelsta tippsläp som plågades en del. En viktig detalj är att ha liknande höjd på dragkrok och kulhandske när kärran står själv tom. Axlarna är bultade i kärran utan någon form av samarbete, helt enkelt en billig lösning. För låg/hög krok så går den mer på ena axeln och kan ge intressanta trafikegenskaper...

Flakmått 305x198x37 invändigt.

Bild

Ett lass 0-18


Bild

Grävde bort lite och gjorde en parkering där jag bodde förr. Blev några skopor till, var lite orolig att den inte skulle orka tippa men de gick.


Bild

Låna aldrig ut grejer, en kompis som körde punka och satte på ett vinterdäck. Eftrerdra ett hjul förstod han inte iaf.... :lmao:

Kompisen med grävmaskinen fastnade även på bild.

Re: Vad tror ni om högbyggd dubbelaxlad Fogelsta?

InläggPostat: 06:58:13, 21-06-2018
av Simnil
Kikade på en Respo vagn med bladfjädring då jag tycker det är bättre än gummitorsion. (båttrailern jag har är bladfjädrad och nuvarande släpvagn har gummitorsion och båtvagnen går jäkligt fint efter bilen jämfört med släpvagnen)

Jo, till poängen; Respo har dubbelaxlade vagnar med bladfjädring:
http://respo.se/se/Slapvagnar/Trailer-typ/209

Re: Vad tror ni om högbyggd dubbelaxlad Fogelsta?

InläggPostat: 08:29:02, 21-06-2018
av LeifAndersson
Ni pratar om Fogelsta som om det vore en fysisk företeelse, men så är det inte Fogelsta är bara ett varumärke och har inte tillverkat en vagn på en herrans massa år. En Fogelsta kan vara tillverkad av 3-4 fabriker i samma koncern och i olika länder. Huvudmannen hette först Trailergruppen (TGAB) och sedan THULE och numera Brenderup. Men i alla tider har de sålt vagnar i en mängd gamla varumärken som de har i sitt hus. Så Dalavagnen, Trane, Fogelsta, Brenderup m.fl. är bara olika varumärken på samma produkter i ett större företag. Så stirra er inte blinda på varumärket utan fokusera på den aktuella tillverkaren i stället. Alla vagnar som säljs av den organisationen är bra vagnar men uppdelade i olika segment med olika kvalitetskrav, de finns uppdelade i olika grupper från de simplaste EU-vagnarna till de mest avancerade proffsvagnarna men det har inget med varumärket att göra utan de kan finnas representerade lite som det passar i de olika varumärkena. Så att säga att t.ex. Fogelsta ska vara en bättre vagn än något annat varumärke i den gemenskapen kan man inte göra! De vagnarna ska sättas i sitt rätta sammanhang och bedömas därefter. Alla vagnar håller hög standard i sin klass, men det har alltså inget med varumärket att göra.

Tillägg: Titta på bilden på den "Fogelsta" som förekom tidigare i tråden, det står Brenderup på batterilådan som också är tillverkaren av hela vagnen.

Bild

Re: Vad tror ni om högbyggd dubbelaxlad Fogelsta?

InläggPostat: 08:46:12, 21-06-2018
av LeifAndersson
torbjorn_forsman skrev:Även om en högbyggd vagn med 13" hjul får flaket lite väl högt över marken, så bör du tänka efter en gång extra innan du funderar på en vagn med mindre hjul. Med små hjul blir den irriterande trögdragen och besvärlig t ex på lösa grusvägar eller i dåligt väglag på vintern. Men om man bara drar den på asfaltväg då det är barmark så spelar det ingen roll.
Det kan också vara värt att tänka på att udda däckdimensioner kan bli onödigt dyra.


De låga 10" hjulen är en företeelse som hör hemma nere på kontinenten! Borde bara användas när höjden är oerhört betydelsefull och inte i något annat sammanhang i våra trakter! Liten rullningsradie medför högre belastning på både bromsar och hjullager som dessutom ska packas i med platsbrist! Räkna med dubbla underhållskostnaden på en vagn med 10" hjul! :sad:

Re: Vad tror ni om högbyggd dubbelaxlad Fogelsta?

InläggPostat: 13:15:53, 21-06-2018
av magloman
Är
Kärran reggad med 10” hjul kräver den inte heller vinterdäck på vintern

Re: Vad tror ni om högbyggd dubbelaxlad Fogelsta?

InläggPostat: 17:07:58, 21-06-2018
av igelkottar
:ohnej: :cencored: