Wizzman skrev:...Vad gör jag om ett
däck smäller 2 mil hemifrån med fullt lass? ...
Se till att ha reservhjul hemma
innan det smäller!
Jag gjorde misstaget att köpa ett parti takpannor fem mil hemifrån. De låg så illa till att jag inte kunde ta mig fram till dem med vare sig handtruck (dåligt underlag) eller backa in
lastbil där. Körde dit med lastartraktor och tippvagn. Lastade pannorna för hand i pallar med kragar, därefter köra ut dessa med traktorn. På hemvägen small givetvis ett däck. Och där kopplade min hjärna av!
Ställde vagnen, for hem med traktorn (det var tack och lov "bara" drygt en mil hemifrån), hämtade bil med verktyg, domkraft och pallningsmaterial. Åka tillbaks och demontera det trasiga hjulet som var bortom all räddning. Till lokala däckhandlaren. Visade sig att det var en ovanlig dimension, 16 tums
fälg och stort
ungefär som ett 400-15,5. Han gjorde ett försök att kränga på ett 15,5-däck, men det gick inte. Undrar om han inte skrotade däcket också, men jag behövde inte betala något. Fick flänga iväg till en annan däckhandlare fyra mil hemifrån för att köpa ett komplett 400-15,5-hjul. Tillbaks till vagnen och montera detta, hem och hämta traktorn, till vagnen igen, koppla på denna och köra hem. Pust!
Efteråt kom jag på att vi hade 400-hjul på skogsvagnen. Kunde bara ha lånat ett där innan man skaffade ett nytt i lugn och ro.
I vilket fall som, nu har vi bara 300-hjul och 400-hjul på de vagnar vi använder. Jag har 2 st 300-hjul och 4 st 400-hjul i
reserv stående lösa...
Wizzman skrev:Göran Ekman skrev:En tanke, hur besvärligt skulle det vara att höja flaket 70mm för att få dit de större hjulena.
Göran i Björnarbo
Det är nog ganska knöligt, det är nog enklare att sänka axeltapparna.
Precis så tolkade jag Görans inlägg, öka avståndet mellan axelcentrum och flakbotten på enklast möjliga sätt. Hade jag nog gjort i ditt ställe. 400-hjul är trevliga så till vida att de finns "överallt" och är relativt billiga.