Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSläpfordon

Däcktryck tippvagn

73 inlägg • Sida 2 av 5
Diskutera släpfordon i detta forum

Wizzman (trådstartaren)

#16 » 12:59:26, 16-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

mats757 skrev:
BM 4 ever skrev:0,5 bar / lager !
Ja jag vet , det är grovt räknat, men jag har alltid gått efter detta "husmorstips." Sen kan man ju alltid titta på hur platt däcket är förstås. Å känna, det ska aldrig bli varmt. Hellre för mycket än för lite luft. :razz:


Vad menas med Varmt? 80-100grader eller 5-10 grader varmare än lufttemperaturen?
Vad är risken med för varmt däck? … när det gäller transportdäck som i det här fallet.

I andra användningsområden för däck är det totalt förödande om man inte får upp värmen i däcken. Det blir kortare livslängd, sämre grep.

Mats


När jag stannade halvvägs hem gick det att hålla handen på däcket men det var varmt. 50-60 grader? När jag kom hem kunde man inte hålla kvar handen
Wizzman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:53, 20-04-2012
Ort: Gullabo (Kalmar)
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 4200
Volvo BM500 -76
New Holland Kobelco E27.2SR



rp_92

#17 » 13:36:20, 16-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Wizzman skrev:
mats757 skrev:
BM 4 ever skrev:0,5 bar / lager !
Ja jag vet , det är grovt räknat, men jag har alltid gått efter detta "husmorstips." Sen kan man ju alltid titta på hur platt däcket är förstås. Å känna, det ska aldrig bli varmt. Hellre för mycket än för lite luft. :razz:


Vad menas med Varmt? 80-100grader eller 5-10 grader varmare än lufttemperaturen?
Vad är risken med för varmt däck? … när det gäller transportdäck som i det här fallet.

I andra användningsområden för däck är det totalt förödande om man inte får upp värmen i däcken. Det blir kortare livslängd, sämre grep.

Mats


När jag stannade halvvägs hem gick det att hålla handen på däcket men det var varmt. 50-60 grader? När jag kom hem kunde man inte hålla kvar handen


Däck ska ju vara "lagom värma" blir de för varma så slits de ju väldigt fort och kan också gå sönder. Kan man inte hålla kvar handen på det är det helt klart för varmt.
Nu hittade jag bara på lite mått men här ser du lite hur det belastningen blir med liknande axelplacering och jämntlastat. Ska du få under 2400kg på axeln så är det ett väldigt stort lass fram.
Man ser också att skulle du använda 14ply däck hade de klarat det utan problem. Däcken om 1200kg maxlast stämmer överbelastas ju med dubbla lasten.


Bild
Användarvisningsbild
rp_92
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:55:11, 19-01-2016
Ort: Högsby
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM T650 -75
MF 50B traktorgrävare

Wizzman (trådstartaren)

#18 » 14:06:11, 16-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för en bra uträkning
Om du har tid får du väldigt gärna göra om den med rätt mått. Flaket är 3600mm långt (2000 brett). Axelcentrum 1320 från bakkant flaket vilket gör att axeln är 480mm bakom flakets centrum.

Totallängd inkl drag 4900mm, dvs 3580mm från drag till axelcentrum.

Jag har mailat TRELLEBORG och frågat om data på däcket, får se om de svarar
Wizzman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:53, 20-04-2012
Ort: Gullabo (Kalmar)
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 4200
Volvo BM500 -76
New Holland Kobelco E27.2SR

Wizzman (trådstartaren)

#19 » 17:45:44, 16-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag fått svar från Trelleborg, och ni har helt rätt... även STRO-handboken!

1210kg / 4.0 bar / 30km/h.

Hittade även en likadan vagn som var reggad, och det verkar som att man räknar med 5000kg på axeln och 1000kg på draget, i a f enligt transportstyrelsen.
Hittade dessutom en broschyr för vagnen ( http://www.solhem9.se/broschyrbank_lant ... vagnar.pdf ), min heter BV 5 S och det verkar som att den ska ha 400 x 15.5 som standard vilket ser betydligt bättre ut.

MEN

Det får inte plats på min vagn. 9.00x10 är 742mm ytterdia enligt katalogen (mina är något mindre, mönstret är väl lite slitet).
400x15.5 (verkar vara samma som 400/60-15.5) är 875mm ytterdia.

Den extra platsen finns inte mellan däck och flak!

Det kanske skiljer på olika årgångar på vagnen? Och att det legat 14-lagers på denna från början.
Tveksam till att man medvetet har snålat vid däckbyte. Har köpt loss vagnen från jobbet där den gått sen ny. Känner de som skött underhållet på fordonen, bl a min far. Det är en industri med 1200 anställda, och den har används vid skötseln av trädgården.

Frågan är om man ska köra så länge det håller nu då, eller om man ska försöka hitta några bättre hjul/däck.

Bild

1 person gillar det här inlägget.
Wizzman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:53, 20-04-2012
Ort: Gullabo (Kalmar)
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 4200
Volvo BM500 -76
New Holland Kobelco E27.2SR

Göran Ekman

#20 » 20:01:42, 16-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

En tanke, hur besvärligt skulle det vara att höja flaket 70mm för att få dit de större hjulena.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Wizzman (trådstartaren)

#21 » 20:04:45, 16-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Göran Ekman skrev:En tanke, hur besvärligt skulle det vara att höja flaket 70mm för att få dit de större hjulena.
Göran i Björnarbo


Det är nog ganska knöligt, det är nog enklare att sänka axeltapparna.

10.0/75-15,3 borde gå dit, men det är inte mycket marginal, och de klarar egentligen inte belastningen de heller, 2180kg/40km/h om man köper 18pr.
Wizzman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:53, 20-04-2012
Ort: Gullabo (Kalmar)
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 4200
Volvo BM500 -76
New Holland Kobelco E27.2SR

Henric Johansson

#22 » 20:47:19, 16-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska höra med grannen när jag ser han. Han körde vagnen sista åren och har bra koll, han kanske minns något som din farsa glömt.
du kan göra saker på två sätt, riktigt eller inte alls
Användarvisningsbild
Henric Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:00:32, 13-09-2009
Ort: Emmaboda
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: SCANIA 110 lbs (Nisse)
Volvo 142 (Arnold)
BM 230 viktor
Volvo BM 350 skogsBoxern

BM 4 ever

#23 » 22:26:08, 16-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Byta hjul, varför då? Pumpa o kör :razz:
Slava Ukraini !

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
BM 4 ever
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:37:39, 01-03-2014
Ort: Sörmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 8350 -03
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 646 -79
BM 422 -7?
CaseIH 1056 -90
IH 585 -85
Case 1270 -74
Volvo T24
HakoTrac 4100 -96

wol

#24 » 23:14:03, 16-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det går att köra lite saktare på vägen och lasta lite mindre på kärran också.
Användarvisningsbild
wol
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:46:32, 26-02-2012
Ort: Marks kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: -
MF 699 -85.
MF 135 -75.
MF 35x -65.

Wizzman (trådstartaren)

#25 » 11:25:12, 17-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Henric Johansson skrev:Ska höra med grannen när jag ser han. Han körde vagnen sista åren och har bra koll, han kanske minns något som din farsa glömt.


Kanon! "Bojjen"?
Wizzman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:53, 20-04-2012
Ort: Gullabo (Kalmar)
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 4200
Volvo BM500 -76
New Holland Kobelco E27.2SR

Wizzman (trådstartaren)

#26 » 11:28:25, 17-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Köra saktare... Jag drar med en bm500 och den gör knappt 25km/h, så det går redan ganska sakta

Om jag bara hade kört hemmavid hade jag nog kört så länge det håller, men vagnen köptes till stor del för att kunna hämta material i en bergtäkt 23km hemifrån. Vad gör jag om ett däck smäller 2 mil hemifrån med fullt lass?

Trist att lasta mindre också när man kör så långt.
Wizzman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:53, 20-04-2012
Ort: Gullabo (Kalmar)
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 4200
Volvo BM500 -76
New Holland Kobelco E27.2SR

Stridis2

#27 » 11:52:03, 17-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Wizzman skrev:...Vad gör jag om ett däck smäller 2 mil hemifrån med fullt lass? ...

Se till att ha reservhjul hemma innan det smäller! :djaevul:

Jag gjorde misstaget att köpa ett parti takpannor fem mil hemifrån. De låg så illa till att jag inte kunde ta mig fram till dem med vare sig handtruck (dåligt underlag) eller backa in lastbil där. Körde dit med lastartraktor och tippvagn. Lastade pannorna för hand i pallar med kragar, därefter köra ut dessa med traktorn. På hemvägen small givetvis ett däck. Och där kopplade min hjärna av! :sad:
Ställde vagnen, for hem med traktorn (det var tack och lov "bara" drygt en mil hemifrån), hämtade bil med verktyg, domkraft och pallningsmaterial. Åka tillbaks och demontera det trasiga hjulet som var bortom all räddning. Till lokala däckhandlaren. Visade sig att det var en ovanlig dimension, 16 tums fälg och stort ungefär som ett 400-15,5. Han gjorde ett försök att kränga på ett 15,5-däck, men det gick inte. Undrar om han inte skrotade däcket också, men jag behövde inte betala något. Fick flänga iväg till en annan däckhandlare fyra mil hemifrån för att köpa ett komplett 400-15,5-hjul. Tillbaks till vagnen och montera detta, hem och hämta traktorn, till vagnen igen, koppla på denna och köra hem. Pust! :svettas:

Efteråt kom jag på att vi hade 400-hjul på skogsvagnen. Kunde bara ha lånat ett där innan man skaffade ett nytt i lugn och ro. :ohnej:
I vilket fall som, nu har vi bara 300-hjul och 400-hjul på de vagnar vi använder. Jag har 2 st 300-hjul och 4 st 400-hjul i reserv stående lösa... :vissla:

Wizzman skrev:
Göran Ekman skrev:En tanke, hur besvärligt skulle det vara att höja flaket 70mm för att få dit de större hjulena.
Göran i Björnarbo


Det är nog ganska knöligt, det är nog enklare att sänka axeltapparna.

Precis så tolkade jag Görans inlägg, öka avståndet mellan axelcentrum och flakbotten på enklast möjliga sätt. Hade jag nog gjort i ditt ställe. 400-hjul är trevliga så till vida att de finns "överallt" och är relativt billiga.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

rp_92

#28 » 11:54:40, 17-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska du köra så som du säger så hade jag nog titta på att montera dit några andra fälgar och däck som är billigare typ 10.0/75-15,3 som du sa tidigare i tråden och de klarar ju iallafall över 4 ton på axeln i 40kmh bör ju vara lugnt i 25kmh. I värsta fall får du lasta 500kg mindre. Bara däcken kostar ju hälften av vad de du har på nu gör. Tittar man sen på nya fälgar på maskindäck.se så kostar ju de 5-600 +moms om borrningen finns. Vet dock inte hur hållbara de är har bara köpt däck av dom tidigare. Är ju skönt att slippa sänka axeltapparna om det går att undvika. :)

Edit: Stridis2 hann före på "skicka" knappen. Precis som han säger att har du någon annan vagn hemma typ skogsvagn så kan det vara smidigt med samma dimension på tippvagnen om det är möjligt.
Användarvisningsbild
rp_92
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:55:11, 19-01-2016
Ort: Högsby
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM T650 -75
MF 50B traktorgrävare

InläggDetta inlägg har raderats av rp_92 den 11:58:26, 17-08-2018.
Anledning: Dubbelpost

rp_92

#30 » 12:04:28, 17-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hittade detta på BKTs hemsida. 2595kg per däck vid 25kmh.
Bild
Användarvisningsbild
rp_92
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:55:11, 19-01-2016
Ort: Högsby
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM T650 -75
MF 50B traktorgrävare


Återgå till Släpfordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se