Sida 3 av 5

Re: Däcktryck tippvagn

InläggPostat: 14:05:03, 17-08-2018
av Henric Johansson
Wizzman skrev:
Henric Johansson skrev:Ska höra med grannen när jag ser han. Han körde vagnen sista åren och har bra koll, han kanske minns något som din farsa glömt.


Kanon! "Bojjen"?


Erling

Re: Däcktryck tippvagn

InläggPostat: 14:08:57, 17-08-2018
av Wizzman
Det ser ut som att axeln är vändbar med enkla medel vilket skulle ge ca 12cm extra frigång = inga problem att montera 400/60-15.5.

Kan misstänka att de gjort såhär, eller beställt vagnen så för att få lägre lasthöjd när de ska lyfta på grenar mm.

Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180817/f344c414586027504b29d04b65030b98.jpg


Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180817/a23b6b85033aebce4eae9f6fbf54b83a.jpg

Re: Däcktryck tippvagn

InläggPostat: 15:23:58, 17-08-2018
av Göran Ekman
Då är det enkelt . Bara kolla vilken bult cirkel samt vilken storlek det är på centrumhålet . Samt kolla vad som verkar mest prisvärt i däcksstorlek .
Göran i Björnarbo

Re: Däcktryck tippvagn

InläggPostat: 18:40:20, 17-08-2018
av Wizzman
Absolut, om det funkar finns det mycket att välja på helt plötsligt.

Ska se om jag kan vända axeln i helgen. Har ett hjul från skogsvagnen som jag bytte ut i våras, om det passar så köper jag ev 11.5/80-15.3 så att jag har samma på båda vagnarna. 12pr kostar 1570kr + moms för komplett hjul och tål 2575kg vid 30km/h

400/60-15.5 14pr kostar 2000kr + moms och tål 3250kg vid 30km/h.

10.0/75-15.3 är onödigt litet om jag inte är begränsad av diametern - det vore lättare att tippa ju högre flaket kommer. Högen blir så utdragen nu.

Re: Däcktryck tippvagn

InläggPostat: 08:36:37, 18-08-2018
av BM 4 ever
Går din 500 bara 25km/h ?

Re: Däcktryck tippvagn

InläggPostat: 09:16:38, 18-08-2018
av Wizzman
BM 4 ever skrev:Går din 500 bara 25km/h ?


Ja, den har ingen snabbväxel (tack och lov), så enligt skylten på instrumentpanelen gör den 25.8km/h vid 2200rpm på 4-Hög. Och den varvar dessutom bara 2100rpm enligt varvräknaren.

Re: Däcktryck tippvagn

InläggPostat: 10:29:16, 18-08-2018
av bert
Dom är väl inte så snabba några av dom där.Minns 430 gick som en raket i jämförelse mot 2254 farsan hade

Re: Däcktryck tippvagn

InläggPostat: 12:33:51, 18-08-2018
av Ivar Risslén
Originalet från IH, 574 modellen gör 37 kmh enligt gps på slät väg med 16,9x34 bakdäck

Re: Däcktryck tippvagn

InläggPostat: 13:36:02, 18-08-2018
av BM 4 ever
BM's modeller kan oxå ha 34or. Dom borde ju gå lika fort då kan man tycka :razz:

Re: Däcktryck tippvagn

InläggPostat: 18:10:36, 18-08-2018
av Wizzman
BM 4 ever skrev:BM's modeller kan oxå ha 34or. Dom borde ju gå lika fort då kan man tycka :razz:


Det ligger 16.9-34 på den
Bild

Re: Däcktryck tippvagn

InläggPostat: 18:18:26, 18-08-2018
av Göran Ekman
Kan vara så att det är olika slutväxlar på IH respektive volvo -Bm. Men jag vet inte . Själv saknar jag tålamodet att sitta och nöta landsväg med jordbrukstraktorer.
Göran i Björnarbo

Re: Däcktryck tippvagn

InläggPostat: 18:50:46, 18-08-2018
av Ivar Risslén
Tittar man i en broschyr för IH 574 så är det samma hastighet vid 2200 rpm som 500:an.
Det var när jag hade köpt den och körde hem med den som jag hade gps med mig och kollade hastigheten. Om de har samma utväxling så hade jag ganska mycket övervarv men så mycket kan jag inte minnas att jag hade. Jag tror inte att jag var över 3200 rpm som skulle behövas för att nå 37 kmh, snarare under 3000 rpm. Läser man i reservdelskatalogen så finns det lågväxlade och högväxlade modeller, det är några kugghjul som skiljer i lådan. Tyvärr så har jag den i delar för tillfället efter att jag började att försöka byta pto axeln. Det har blivit ett ruvande projekt.

Re: Däcktryck tippvagn

InläggPostat: 09:11:36, 19-08-2018
av ATK
Är det 10" fälgar på kärran brukar det väl vara den lilla 6-bults cirkeln.

Re: Däcktryck tippvagn

InläggPostat: 07:16:16, 20-08-2018
av Wizzman
ATK skrev:Är det 10" fälgar på kärran brukar det väl vara den lilla 6-bults cirkeln.


Ja, det är klart mindre bultcirkel och centrumhål än skogsvagnen se jag nu när de står bredvid varandra. Kommer nog behöva byta draget också om jag vänder axeln ser jag, för att få vagnen rak...

Bild

Re: Däcktryck tippvagn

InläggPostat: 07:32:20, 20-08-2018
av Stridis2
Jag tycker det draget ser ut som ett specialbygge för att kunna sänka vagnen. Tror du inte förra ägarna har låtit sänka vagnen själva? Hade det varit fabriksbyggt hade man antagligen lagt röret dragöglan ledar i ovanpå dragbommen. En klart enklare och starkare lösning.