Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSläpfordon

"Kristus" (Christ comet hästtransport) ska få nytt golv...

33 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera släpfordon i detta forum

magirus

#16 » 11:24:38, 18-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

En time hit o en timme dit... snart nog en hel drös me timmar :ohnej:
Bugar för ditt engagemang att hjälpa :buga:

1 person gillar det här inlägget.
magirus
 



SwedEh (trådstartaren)

#17 » 21:01:17, 18-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

Golvet var ganska så mjukt under slarvgömmegummit. Kunde utan större ansträngning trycka ner mejseln en sisådär 10-12 mm. Granskade gummigrejset lite närmare och jag tycker det verkar som det inte kan hålla helt tätt utan släpper igenom och även kan hålla kvar en del fukt, så golvet får jämn bevattning.

Förutom bromsarna så var det det här jag skulle fixa
Bild

men klåfingrig som man är blev det så att jag slog hål i golvet
Bild

Krävdes ingen större kraftansträngning för det heller... Golvet kunde kanske ha hållit ihop några månader, eller kanske ett år, men förr eller senare hade nån trampat igenom. Hemska tanke!!!



För några dagar sen var jag och shoppade lite förnödenheter. Bland annat blev det ett besök på ett känt varuhus och där hade de rea på en del saker. För snäppet under 200 kr inhandlades ett ny liten maskin av känt kvalitetsmärke :smile:
Bild

Inget jag känt nåt större behov av en, men kanske skulle den kunna va användbart till nåt nån gång,... men priset var okej och det är ju alltid roligt med nya maskiner. Men.... den har redan sparat in mycket tid och många svordomar!! Är helt suverän när man ska kapa i gummiskit i hästtransporter. Att skära längs kanten mellan vägg och golv gick på en grisblink. Dessutom känns maskinen faktiskt rätt okej att hålla i och arbeta med och inte alls lika billig som den var. Maskroskofoten är faktiskt också en riktigt användbar liten grej emellanåt. Har inte provat den till maskrosor än, men nåt år kanske det blir av... Man kanske kan använda multiprylen till sånt?

Tycker många av varuhusets maskiner, av samma kvalitetsmärke, numera känns rätt så bra att hålla i. Vet inte om det bara är utsidan som snyggats till och insidan fortsatt får vara billig? Har en överhandsfräs därifrån, men en röd, som jag haft två tre år och den är jag inte alls missnöjd med. Används inte dagligen men emellanåt och fungerar bara bra till det jag använder den till.

Ännu en tid tillbaks, ja inte före fräsen utan före den andra blev det att införskaffa en annan liten maskin, men där valde jag ett annat och aningen dyrare märke.
Bild
Tre batterier följde med så om den håller samma kvalitet som hitachin klarar jag mig tills jag behöver hjälp av hemtjänsten att använda den. Hitachin lever än men håller på kännas lite sladdrig plus att batterierna dör en efter en.. och såna är ju som bekant tydligen gjorda av guld med lite diamantinlägg. Dessutom verkar 14.4 volts batterier bli lite sällsynta till maskinen.

Hade tänkt på en ny hitachi men det var extrapris på makitan, kostade mig lika mycket som tio multimaskiner, samt bra med batterier till plus att den fanns nära tillhands.. och skulle det bli nåt fel så funkar det med garantier å sånt...

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
SwedEh
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:06:31, 16-06-2010
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Wheel Horse
Jonsered ict13
Ferguson "Grålle"
Fordson Super Major
En bunt motorsågar och gräsklippare (några fungerar)
Dogford (Numera lik)

Draghundar
Fyrhjuling, en röd med "oljedrift"

SwedEh (trådstartaren)

#18 » 12:01:59, 26-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite mer har hänt sen sist, men som vanligt kommer det saker emellan så det tar aningen längre tid än planerat. Nu har det varit jobb, regn och snudd på storm, feber och annat onödigt som stjäl av min tid.


Tänkte det var bäst att stabilisera överdelen lite innan den separerades från de nedre regionerna... Skidor är användbara alla tider på året.

Bild


I brist på lyft gjorde jag så att istället för att lyfta karossen lyfte jag hela rasket för att senare sänka ner ram med trasigt golv mm. Behöver jag nämna att ett rymligt garage står på önskelistan...

Bild
Bild


Och vips var transporten i två delar, eller tre om man räknar med "bakluckan"..
Bild


Så här ser väggarna ut underifrån. Undrar om de tänkt vagnarna ska gå i södra Kalifornien där det enligt Albert Hammond aldrig regnar...

Bild

En riktigt superbra och användbar domkraft!!
Bild

Det har hänt lite mer men de bilderna är inte framklallade än :grin: men de kommer senare.
Planen är att den ska få träffa nån förhoppningsvis trevlig typ på Opus nån gång under kommnde vecka.

Ingen som har en lämplig gummimatta som ligger och "skräpar? Helst inte för långt bort och gärna till extrapris :smile:

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
SwedEh
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:06:31, 16-06-2010
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Wheel Horse
Jonsered ict13
Ferguson "Grålle"
Fordson Super Major
En bunt motorsågar och gräsklippare (några fungerar)
Dogford (Numera lik)

Draghundar
Fyrhjuling, en röd med "oljedrift"

magirus

#19 » 12:07:30, 26-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

..eller Spike Jones... lyssna på texten o flina! :mrgreen:

https://www.youtube.com/watch?v=p5fQv5R2Clc

:lmao:

Finns en sån TJOCK matta som ä både tung o kraftig. Den är gjort för att ha under där man lyfter o släpper skivstänger! Du kan ju PMa :skriva2:

1 person gillar det här inlägget.
magirus
 

LeifAndersson

#20 » 14:04:05, 26-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu vet du varför de vagnarna är så billiga begagnade, eller snarare varför de saknar andrahandsvärde! Tråkig konstruktion som inte är tänkt för att repareras! Typisk slit och släng produkt! En sådan reparation hamnar på närmare 30k med en ilagd kvalitetsmatta! :sad:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

SwedEh (trådstartaren)

#21 » 07:39:28, 28-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:Nu vet du varför de vagnarna är så billiga begagnade, eller snarare varför de saknar andrahandsvärde! Tråkig konstruktion som inte är tänkt för att repareras! Typisk slit och släng produkt! :sad:


Det finns ju en liten fördel med såna vagnar då man skulle kunna hitta dem för lite och ingenting.. Materialkostnaden för att fixa en är inte så hög men det tar ju en del timmar i anspråk förstås.. men åt sig själv kan man hålla låg timkostnad :smile: Alternativt ta underredet och med lite pyssel får man en rätt hyfsad släpvagn.


LeifAndersson skrev:En sådan reparation hamnar på närmare 30k med en ilagd kvalitetsmatta! :sad:


Är det golvbytet du menar eller ännu mer rep?
Användarvisningsbild
SwedEh
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:06:31, 16-06-2010
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Wheel Horse
Jonsered ict13
Ferguson "Grålle"
Fordson Super Major
En bunt motorsågar och gräsklippare (några fungerar)
Dogford (Numera lik)

Draghundar
Fyrhjuling, en röd med "oljedrift"

LeifAndersson

#22 » 08:00:54, 28-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det mesta är ju golvbytet, men även lite broms och el ingår då, men det är ju som på alla andra vagnar så det är en mindre kostnad i sammanhanget. Men ett golvbyte slukar runt 3 arbetsdagar då delvis med 2 man. :sad:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

SwedEh (trådstartaren)

#23 » 23:13:47, 29-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hmm... golvbytet mm, plus några ton hö utöver det... Fasen vad jag känner mig snäll nu :D

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
SwedEh
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:06:31, 16-06-2010
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Wheel Horse
Jonsered ict13
Ferguson "Grålle"
Fordson Super Major
En bunt motorsågar och gräsklippare (några fungerar)
Dogford (Numera lik)

Draghundar
Fyrhjuling, en röd med "oljedrift"

SwedEh (trådstartaren)

#24 » 07:49:25, 31-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inte dagsfärska bilder men...


När man får göra det mesta själv är en Major till god hjälp emellanåt. ( ska uppdatera vad som skett med den också, men lite senare)
Bild
Bild

Förtår inte varför bromsarna tog så dåligt....?
Bild


'Tror den här ska får flytta till transporten då den befintliga har lite problem med "klorna" på locket så kontakten har lätt för att smita.. Hittade ett par stycken bland gömmorna. Känns som de skulle kunna vara dyra grejer :) Gillar nuffrorna som finns under lock och på baksidan.
Bild
Bild


Nåt helt annat.... Vad är de här för nåt, annat än att den är riktigt bra? dvs vad kallas en sån och vad var tänkt användningsområde?
Bild


Och till sist innan jag måste skynda till jobbet så jag inte blir allt för sen.... :)

Var hittar man såna här?
Bild

Förresten.. jag läste om att försegla kanterna på golvskivan.. då nämndes maskinlack och fiatbrun.. Jag har använt bm-röd. Måste jag göra om allt då eller kommer det att funka ändå??? :klia:

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
SwedEh
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:06:31, 16-06-2010
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Wheel Horse
Jonsered ict13
Ferguson "Grålle"
Fordson Super Major
En bunt motorsågar och gräsklippare (några fungerar)
Dogford (Numera lik)

Draghundar
Fyrhjuling, en röd med "oljedrift"

63an

#25 » 07:55:22, 31-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nog funkar de bra :thummar:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

igelkottar

#26 » 09:46:12, 31-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hehe, varför bytte du bromsar? Det var ju mycket järn kvar. :skratta3: :skratta3:

Jadu, verktygen känner jag igen, men det är tyvärr inte mer. :sad:
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

SwedEh (trådstartaren)

#27 » 12:06:29, 01-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

igelkottar skrev:Hehe, varför bytte du bromsar? Det var ju mycket järn kvar. :skratta3: :skratta3:

Jadu, verktygen känner jag igen, men det är tyvärr inte mer. :sad:


Tja.. man hade ju också kunnat svetsa på lite extra :)

Ringnyckeln är helt underbar då det är trångt om utrymme. Inga hack som normala spärrnycklar. Om det bara finns nån mm utrymme att röra nyckeln så funkar det ändå. Enda felet är att jag inte har fler....

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
SwedEh
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:06:31, 16-06-2010
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Wheel Horse
Jonsered ict13
Ferguson "Grålle"
Fordson Super Major
En bunt motorsågar och gräsklippare (några fungerar)
Dogford (Numera lik)

Draghundar
Fyrhjuling, en röd med "oljedrift"

igelkottar

#28 » 12:09:08, 01-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Aha, den 'är alltså steglös och nyper nästan direkt?

Edit:
Typ denna
https://www.proffsproduktershop.se/verk ... r/steglos/
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

LeifAndersson

#29 » 12:17:26, 01-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fick tre sådana nycklar av vår verktygshandlare, han hade plockat dem från någon nasare som varuprov! Han fixade 13,17 och 19 åt mig. Han hade inga planer på att sälja den modellen när han har liknande i sitt sortiment redan, så han tänkte på oss och fixade tre gångbara modeller som "prov". :thummar: :shake_hands: Och några gånger om år är de ovärderliga när det är trångt på det viset!
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

SwedEh (trådstartaren)

#30 » 12:23:41, 01-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

igelkottar skrev:Aha, den 'är alltså steglös och nyper nästan direkt?

Edit:
Typ denna
https://www.proffsproduktershop.se/verk ... r/steglos/



Stämmer.. helt steglös.
Användarvisningsbild
SwedEh
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:06:31, 16-06-2010
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Wheel Horse
Jonsered ict13
Ferguson "Grålle"
Fordson Super Major
En bunt motorsågar och gräsklippare (några fungerar)
Dogford (Numera lik)

Draghundar
Fyrhjuling, en röd med "oljedrift"


Återgå till Släpfordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se