Nackdelen med två enkelaxlar är att om drag och bilens kulkoppling inte linjerar så bli det ojämn belastning på axlarna. Det kan även bli "tyngdpunktsförskjutning" om den ena axeln tar mycket last. Detta kunde kostat mig både liv och lem en gång i somras. Hade lånat en stor dubbelaxelsläp för att hämta mycket virke. Låg nog ganska nära viktmässigt vad jag fick köra med bilen, men flera hundra kg under släpets lastvikt. Killen som lastade med
truck fick materialet nästan precis över mitten på släpet. De långa bitarna (4,20) var kanske 20 cm bakom, men de korta låg mycket framför, så viktfördelningen bedömde jag som riktigt bra. Men bilens drag var klart under släpets, så mycket av lasten hamnade på främre axeln. Detta tänkte jag inte på då. Jag kom ut på motorvägen och började accelerera. Kom upp i kanske 60 km/h när släpet började vagga. Släppte direkt, men svängningarna blev värre och värre, och till slut så släppte bakhjulen på bilen. Tack och lov så höll sig både bil och släp kvar på vägen. Långtradaren som låg bakom för omkörning reagerade mycket snabbt och bromsade så jag hade plats att vingla på, så de enda skadorna blev lite däcksslitage och hög hjärtrytm...
Men det var nära!
Jag gissar, så här i efterhand, på att det kom så mycket med belastning på främre
axel på släpet så det blev negativt kultryck. Hade drag och kula legat i samma linje hade jag antagligen aldrig fått detta problem.