Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSläpfordon

Köpråd släpvagnar

23 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera släpfordon i detta forum

torbjorn_forsman

#16 » 17:32:18, 31-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har för mig att försvarets verkstadskärror har en riktig boggiaxel. Men de är å andra sidan lite tyngre, har för mig att det var 4 ton totalvikt eller något sånt.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514



Duren (trådstartaren)

#17 » 17:33:43, 10-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Någon som vet hur Fogelsta AT3000HBTB går efter vägen?? Är dom lika fina efter vägen som deras lågbygda?? Dom har jag nämligen erfarenhet av och den verkar fin som snus. Fördelar med den högbyggda är ju 15000 billigare och att då kan man lasta på och av med traktor med pallgafflar. Det är ju svårare med en hög balk.
Duren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:51:26, 22-09-2017
Ort: Skellefteå
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo lm 218

Duren (trådstartaren)

#18 » 17:36:59, 10-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hört att det även kallas tandem axlar när det är släpar som man drar efter bilar. Alltså 2st enkel axlar efter varandra. LG alutrailer ska tydligen ha "riktig boogie" alltså en "vagga" med ett hjul i varje ände. Om det behövs vet jag ej men det kanske gör skillnad.
Duren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:51:26, 22-09-2017
Ort: Skellefteå
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo lm 218

ac tc

#19 » 14:50:06, 12-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns typ samma debatt inom hästfinke världen..
2 enkelaxlar " boggie" eller Pullman där axlarna är ihopkopplade, enligt vagns tillverkarna så ska det vara en väldig komfort skillnad till Pullmans fördel men jag har haft att göra med båda typerna och ser inget fel alls med 2 enkelaxlar. Bara mindre som kan krångla.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

Stridis2

#20 » 17:14:06, 12-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nackdelen med två enkelaxlar är att om drag och bilens kulkoppling inte linjerar så bli det ojämn belastning på axlarna. Det kan även bli "tyngdpunktsförskjutning" om den ena axeln tar mycket last. Detta kunde kostat mig både liv och lem en gång i somras. Hade lånat en stor dubbelaxelsläp för att hämta mycket virke. Låg nog ganska nära viktmässigt vad jag fick köra med bilen, men flera hundra kg under släpets lastvikt. Killen som lastade med truck fick materialet nästan precis över mitten på släpet. De långa bitarna (4,20) var kanske 20 cm bakom, men de korta låg mycket framför, så viktfördelningen bedömde jag som riktigt bra. Men bilens drag var klart under släpets, så mycket av lasten hamnade på främre axeln. Detta tänkte jag inte på då. Jag kom ut på motorvägen och började accelerera. Kom upp i kanske 60 km/h när släpet började vagga. Släppte direkt, men svängningarna blev värre och värre, och till slut så släppte bakhjulen på bilen. Tack och lov så höll sig både bil och släp kvar på vägen. Långtradaren som låg bakom för omkörning reagerade mycket snabbt och bromsade så jag hade plats att vingla på, så de enda skadorna blev lite däcksslitage och hög hjärtrytm... :vissla: Men det var nära! :svettas:
Jag gissar, så här i efterhand, på att det kom så mycket med belastning på främre axel på släpet så det blev negativt kultryck. Hade drag och kula legat i samma linje hade jag antagligen aldrig fått detta problem.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Duren (trådstartaren)

#21 » 18:29:22, 12-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Troligen så hade du för mycket last bak. Du vill hellre ha för högt kultryck än för lågt.

Demonstreras i filmen på länken. https://youtu.be/4jk9H5AB4lM
Duren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:51:26, 22-09-2017
Ort: Skellefteå
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo lm 218

nimbus

#22 » 18:58:01, 12-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Originalets URL: https://img4.auto24.ee/auto24/320/331/5710331.jpg

Jag har kört mycket med ett Assems MSX3000 och oftast med bil som last och jag är väldig imponerad av hur stabilt det är, går som på räls. 3tons totalvikt och 10"hjul. 2x4 meter lastyta och kan lastas med truck, väldigt användbart
Nu såg jag att dom bytt till 12" hjul på denna modell
- "it always impossible until it´s done"

Favorit ordspråk: "så går det"

1 person gillar det här inlägget.
nimbus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:15, 13-01-2010
Ort: Västra Götaland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: "Tjugotalet verkstadsmaskiner"

Stridis2

#23 » 22:28:33, 12-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Duren skrev:Troligen så hade du för mycket last bak...

Ja, det var väl det jag skrev, eller? :klia:
Jag försökte bara visa på en potentiellt farlig situation om man vinklar flaket för mycket och inte tänker sig för (vilket jag uppenbarligen inte gjorde).
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624


Återgå till Släpfordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: mathsson och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se