Sida 2 av 2

Re: Köpråd släpvagnar

InläggPostat: 17:32:18, 31-08-2018
av torbjorn_forsman
Jag har för mig att försvarets verkstadskärror har en riktig boggiaxel. Men de är å andra sidan lite tyngre, har för mig att det var 4 ton totalvikt eller något sånt.

Re: Köpråd släpvagnar

InläggPostat: 17:33:43, 10-09-2018
av Duren
Någon som vet hur Fogelsta AT3000HBTB går efter vägen?? Är dom lika fina efter vägen som deras lågbygda?? Dom har jag nämligen erfarenhet av och den verkar fin som snus. Fördelar med den högbyggda är ju 15000 billigare och att då kan man lasta på och av med traktor med pallgafflar. Det är ju svårare med en hög balk.

Re: Köpråd släpvagnar

InläggPostat: 17:36:59, 10-09-2018
av Duren
Hört att det även kallas tandem axlar när det är släpar som man drar efter bilar. Alltså 2st enkel axlar efter varandra. LG alutrailer ska tydligen ha "riktig boogie" alltså en "vagga" med ett hjul i varje ände. Om det behövs vet jag ej men det kanske gör skillnad.

Re: Köpråd släpvagnar

InläggPostat: 14:50:06, 12-09-2018
av ac tc
Det finns typ samma debatt inom hästfinke världen..
2 enkelaxlar " boggie" eller Pullman där axlarna är ihopkopplade, enligt vagns tillverkarna så ska det vara en väldig komfort skillnad till Pullmans fördel men jag har haft att göra med båda typerna och ser inget fel alls med 2 enkelaxlar. Bara mindre som kan krångla.

Re: Köpråd släpvagnar

InläggPostat: 17:14:06, 12-09-2018
av Stridis2
Nackdelen med två enkelaxlar är att om drag och bilens kulkoppling inte linjerar så bli det ojämn belastning på axlarna. Det kan även bli "tyngdpunktsförskjutning" om den ena axeln tar mycket last. Detta kunde kostat mig både liv och lem en gång i somras. Hade lånat en stor dubbelaxelsläp för att hämta mycket virke. Låg nog ganska nära viktmässigt vad jag fick köra med bilen, men flera hundra kg under släpets lastvikt. Killen som lastade med truck fick materialet nästan precis över mitten på släpet. De långa bitarna (4,20) var kanske 20 cm bakom, men de korta låg mycket framför, så viktfördelningen bedömde jag som riktigt bra. Men bilens drag var klart under släpets, så mycket av lasten hamnade på främre axeln. Detta tänkte jag inte på då. Jag kom ut på motorvägen och började accelerera. Kom upp i kanske 60 km/h när släpet började vagga. Släppte direkt, men svängningarna blev värre och värre, och till slut så släppte bakhjulen på bilen. Tack och lov så höll sig både bil och släp kvar på vägen. Långtradaren som låg bakom för omkörning reagerade mycket snabbt och bromsade så jag hade plats att vingla på, så de enda skadorna blev lite däcksslitage och hög hjärtrytm... :vissla: Men det var nära! :svettas:
Jag gissar, så här i efterhand, på att det kom så mycket med belastning på främre axel på släpet så det blev negativt kultryck. Hade drag och kula legat i samma linje hade jag antagligen aldrig fått detta problem.

Re: Köpråd släpvagnar

InläggPostat: 18:29:22, 12-09-2018
av Duren
Troligen så hade du för mycket last bak. Du vill hellre ha för högt kultryck än för lågt.

Demonstreras i filmen på länken. https://youtu.be/4jk9H5AB4lM

Re: Köpråd släpvagnar

InläggPostat: 18:58:01, 12-09-2018
av nimbus
Bild
Originalets URL: https://img4.auto24.ee/auto24/320/331/5710331.jpg

Jag har kört mycket med ett Assems MSX3000 och oftast med bil som last och jag är väldig imponerad av hur stabilt det är, går som på räls. 3tons totalvikt och 10"hjul. 2x4 meter lastyta och kan lastas med truck, väldigt användbart
Nu såg jag att dom bytt till 12" hjul på denna modell

Re: Köpråd släpvagnar

InläggPostat: 22:28:33, 12-09-2018
av Stridis2
Duren skrev:Troligen så hade du för mycket last bak...

Ja, det var väl det jag skrev, eller? :klia:
Jag försökte bara visa på en potentiellt farlig situation om man vinklar flaket för mycket och inte tänker sig för (vilket jag uppenbarligen inte gjorde).