BPW axlarna håller på att fasas ut sedan lätta axlar såldes till Al-Ko. Köper du en ny BPW-Axel i dag står det Al-Ko på den. Nya ägaren tokhöjde priset på axeln för att få marknaden att tappa intresset för den och sedan sälja sina egna produkter som är lägre prissatta. T.o.m. Ume-släp som har haft BPW sedan hedenhös har gått över till annan axel och övergivit de pendelaxlar de i stort sett varit ensamma om att använda på senare år.
Montera en Knott-axel går tekniskt bra när de har samma värden på slaglängden från påskjutet. Men egentligen ska även påskjutet bytas och vagnen reg.besiktas. Men i de flesta fall är det ingen som bryr sig om du bytt axel och bromsen funkar och totalvikterna är de rätta. Har blivit en del mystiska byten på senare år och ingen har brytt sig. Funkar bromsen och det är ordning på montaget så brukar det vara lugnt!
Och Knott-axeln är överlägsen i servicesynpunkt med sin bromskonstruktion!