Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSläpfordon

Konsten att hitta rätt i släpvagnsaxeldjungeln

33 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera släpfordon i detta forum

fretchi (trådstartaren)

#1 » 17:44:37, 01-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tjena!

Sambon min har en gammal BOJ hästfinka från -88. Boggi med 1500 kg totalvikt. Axlarna börjar bli lite vissna.
Har lyckats få fram att det borde sitta BPW axlar med Knott bromsar på. Gissar att den axeluppsättningen är svår att få tag på i dagsläget.

Men skulle man kunna få tag i ett par knottaxlar med ungefär samma bromsar skulle det ju kanske kunna funka. I värsta fall får man byta påskjutet också. Fast då är ju frågan. Med 1500 kg totalvikt i boggikonfiguration. Hur saftiga axlar behöver jag då? I regbeviset har släpet totalviktsfördelning 100 kg på ena axeln och 1400 kg på andra. Ska jag då ha två 1400 kg axlar eller hur funkar detta egentligen?
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300



Dexxas

#2 » 18:37:16, 01-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Menar dom inte att du har 1400 kg på boggien och 100 kg kultryck tro???

Isf.borde två 750 axlar klara jobbet galant....

100 kg på en av axlarna tror jag inte på..

Mvh/Dexx
Användarvisningsbild
Dexxas
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:58:50, 18-03-2008
Ort: Borlänge/Falun
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Ford 5000 Bonntraktor

Bärgarbandvagn byggd av en BV 202
Abene VHF 3
ÖRN SK

LeifAndersson

#3 » 18:42:45, 01-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det blir två 1000 axlar. Vikten dubblas inte vid parmontage.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

ac tc

#4 » 10:37:21, 02-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla golvet först, noga..så du inte fixar nåt som ändå borde skrotas.
- drar du en boggie finka över en trottoar kant så kan en axel få bära all vikt, dvs ett hjulpar hänger fritt i luften.

1 person gillar det här inlägget.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

LeifAndersson

#5 » 13:14:58, 02-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Plus att sidkrafterna på hjulupphängningen blir mycket större vid parmontage. Och 60-70% av bromskraften ligger på på främre axeln.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

fretchi (trådstartaren)

#6 » 21:01:41, 02-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nä finkan verkar vara i bra skick. Det mesta är i alu så det har klarat tidens tand bra. Rambalkarna också för den delen. Axlarna måste däremot ha varit målade med vattenfärg från förskolan för de var rejält gravrostiga både inuti och utanpå. :?

Madame hade fått ett utlåtande från prinova att ett par knott-axlar med samma bromsuppsättning funkar utmärkt som ersättning för de gamla axlarna. Så nu ska vi bara mäta bredden så kanske vi är på det klara sedan :)

Vad gäller däck förresten, vilket lastindex vore passande?

1 person gillar det här inlägget.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

Åsa-Nisse

#7 » 19:57:50, 03-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

72 tror jag är snålgränsen.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm

ac tc

#8 » 08:46:04, 04-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

C- däck, pris skillnaden är minimal, en vurpad hästfinka är en katastrof och det är ett j...la skit att byta däck en regnig höstkväll på en enfils sträcka på en trefils väg.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

LeifAndersson

#9 » 09:58:41, 04-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kör inte med c-däck där det inte är nödvändigt. De blir så hårda så att vagnens chassi belastas helt i onödan när vagnen körs tom. Ett tag var det populärt att köra med lastbilsdäck (C-däck) även när det inte var nödvändigt för bärigheten, men det resulterade i spruckna axelfästen och ramar i anslutning till axelinfästningen.
Med det resonemanget skulle det ju bli mycket säkrare om man körde med lastbilsdäck på familjebilen också, vore ju katastrof om något hände med de däcken också...
Överlåt däckvalet till vagntillverkaren och använd det som står i fordonshandlingarna, det är anpassat för att just den vagnen ska få maximal komfort och säkerhet, och är ingen illvillig lösning för att äventyra säkerheten!!
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Stefan1972

#10 » 10:11:36, 04-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Anledningen till trasiga däck på släpvagnar är sällan bärighetsproblem utan att de aldrig byts och separerar. Man tittar bara på mönstret och så tycker man att de är som nya. Sen att det är stora sprickor i dem är bara en parantes. "det går ett tag till"

1 person gillar det här inlägget.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#11 » 10:42:41, 04-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns två ytterligare orsaker till att släpvagnsdäck brukar haverera:
1) Man pumpar dem till tryck långt över maxtrycket som står finstilt på däcksidan.
2) Konstiga hjulvinklar (toe-in eller camber) pga en gummifjädrad axel som har tappat formen sedan den utsatts för överlast eller rent allmänt passerat bästföredatum.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Skru'are

#12 » 10:55:43, 04-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är nog mer vanligt att lufttrycket är för lågt och värmen tar död på det.
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

Stefan1972

#13 » 12:57:38, 04-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

nja av de många hundra däck jag har bytt på husvagnar och släpvagnar så är det nästan uteslutande separationsfel om det gått på tok. De är för gamla och har torkat sönder helt enkelt. Mönstret kan ju vara som nytt ibland så man vill liksom inte byta. Det är bara utslitna däck man byter liksom.............

3 personer gillar det här inlägget.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

Skru'are

#14 » 16:50:38, 04-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag avsåg tryck i felfria däck.
Med tryck för maxlast studsar släpet runt när det är tomt eller lätt lastat. Därför sänker man trycket "till vardags".
Vid maxlast och längre körning med högre hastighet blir däcket varmt och belastat om inte trycket höjts.
Det är nog mer vanligt än att för högt tryck dödar det.
En båttrailer som stått belastad under lång tid på samma ställe är ett annat exempel på orsak.
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

ac tc

#15 » 09:55:12, 08-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

En häst finka är inte så lätt redan som tom, den väger typ hälften redan från start.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000


Återgå till Släpfordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se