Sida 2 av 3

Re: Konsten att hitta rätt i släpvagnsaxeldjungeln

InläggPostat: 17:24:07, 08-10-2018
av fretchi
Minns jag rätt så väger den ca 5-600 kg tom.
Letar jag vinterdäck på däckonline så finns det gott om däck med lastindex 82, dvs 475 kg. Då borde man kunna leva med att man tappar 100 kg i teoretisk lastkapacitet, eller ja. Totalt så har man ju en säkerhetsmarginal ändå, då släpets totalvikt som sagt är 1500 kg.

Re: Konsten att hitta rätt i släpvagnsaxeldjungeln

InläggPostat: 11:00:18, 16-10-2018
av ac tc
Skulle nog tro att den rackarn väger 800- 900 kg tom.
- sen så stoppar du in en häst..säg 450 kg så är du uppe i minst 1250 kg..en häst till och den väger 1700 kg.
Inte för att det har med ämnet att göra men i princip sett så finns det inte ett enda 1500 kg´s ekipage som fixar två hästar lagligt.

Re: Konsten att hitta rätt i släpvagnsaxeldjungeln

InläggPostat: 12:45:21, 16-10-2018
av fretchi
Åtminstone på pappret så har den 1500 kg totalvikt och lastar 900.
Men sambon har ardenner, så två hästar lär det inte bli ändå.

Re: Konsten att hitta rätt i släpvagnsaxeldjungeln

InläggPostat: 15:18:21, 16-10-2018
av LeifAndersson
fretchi skrev:Åtminstone på pappret så har den 1500 kg totalvikt och lastar 900.
Men sambon har ardenner, så två hästar lär det inte bli ändå.


Det är just det där med på papperet. Det är alltför vanligt att hästtrailers regbesiktas utan både inredning och matta på golvet och utan reservhjul. Men det hjälper inte om ekipaget vägs, då är det totalvikten som gäller och fejkade tjänstevikter har ingen betydelse. Inte kul att stå där vid vägkanten och inte få åka en meter till med hästen lastad i trailern! Även om man vet exakt vad hästen och utrustningen väger, och man ska få lasta det enligt vagnens handlingar. :sad: Det har hänt många gånger och kommer absolut att hända igen.
Så kontrollväg alltid er trailer fullt utrustad och med de prylar som brukar åka med, har ni otur blir det till att skaffa C-Ponny efter det för att få ut och "åka häst"! :sad:

Re: Konsten att hitta rätt i släpvagnsaxeldjungeln

InläggPostat: 16:53:38, 16-10-2018
av fretchi
Ja, är det så är det ju lite trist. Inredning matta och reservhjul är ju säkert 100 kg. Men vart fasen vänder man sig för att få en dylik apparat vägd? Köpa fyra badrumsvågar från USA? :mrgreen:

Re: Konsten att hitta rätt i släpvagnsaxeldjungeln

InläggPostat: 17:15:29, 16-10-2018
av LeifAndersson
Bilprovningens våg använder vi oss av. De prylarna väger nästan det dubbla. Brukar bli +180kg i "arbetsvikt" som värst!

Re: Konsten att hitta rätt i släpvagnsaxeldjungeln

InläggPostat: 19:29:25, 16-10-2018
av Åsa-Nisse
Det där fenomenet med vikter gäller alla fordon som rullar på väg. Husvagnar är värst. När du satt i gasoltub, tankat vatten, lite porslin och ett batteri så är det fullt lass. Kläder och mat får du ha i bilen.

Re: Konsten att hitta rätt i släpvagnsaxeldjungeln

InläggPostat: 20:12:02, 16-10-2018
av fretchi
Å andra sidan kör hon ju inte med inredning i då hon kör storhäst, men hur som kan det ju vara bra att ha koll på läget.

Re: Konsten att hitta rätt i släpvagnsaxeldjungeln

InläggPostat: 20:17:58, 16-10-2018
av QV_
Det brukar finns vågar lite här och var som är "i drift" dygnet runt vid polisens kontrollplatser.
Nyköping har en på södra infarten men det är ju nåååågra mil bort i från dig. Har det ser ut hos dig har jag inte observerat men
vikten står på en display högt upp och syns tydligt från vägen vid en kontrollficka.

Re: Konsten att hitta rätt i släpvagnsaxeldjungeln

InläggPostat: 09:02:06, 17-10-2018
av ac tc
Soptippen brukar ha en våg, ta med en påse bullar..

Re: Konsten att hitta rätt i släpvagnsaxeldjungeln

InläggPostat: 19:16:59, 17-10-2018
av QV_
Det är rätt, och grustag

Re: Konsten att hitta rätt i släpvagnsaxeldjungeln

InläggPostat: 20:48:54, 17-10-2018
av fretchi
Hon hade visst tillgång till vågplatta på hästgården hon är och rider på ibland, så det ska nog lösa sig, tids nog. :)

Re: Konsten att hitta rätt i släpvagnsaxeldjungeln

InläggPostat: 09:32:06, 18-10-2018
av LeifAndersson
Kom ihåg när ni väger en vagn att väga rätt. Lätt att blanda ihop äpplen och päron där! Tänk på om det är tjänstevikten eller aktuellt axeltryck du är ute efter. Fordonets första axel (kultrycket) ska ingå i tjänstevikten, så koppla loss vagnen på vågen annars blir det bara axeltrycket du får med i vikten. Vanligt är att en 1500 kg vagn har 100+1400 i "axeltryck". Så studera fordonshandlingarna innan du väger, och väg sedan rätt om du ska ha någon nytta av vägningen. :thumme:

Re: Konsten att hitta rätt i släpvagnsaxeldjungeln

InläggPostat: 14:40:09, 18-10-2018
av LeifAndersson
Vi diskuterade tidigare i en annan tråd vad enkelt det är att byta vägg eller golv i en genuin Svensk vagn, efter lunch i dag har jag plockat ur väggen i den här Kyllingekärran medan jag väntade på reservdelar till en vagn som står uppallad i verkstaden. Demontering av gamla skivan och tillkapning och kantförsegling av den nya stämplades ur på 1,75 tim. Montera den kommer att ta ungefär lika lång tid, så ett skivbyte på en sida kommer att landa på 4 tim. Jämfört med ungefär 2 dagar på en kontinentvagn om allt går bra! :???:


Bild
Bild

Re: Konsten att hitta rätt i släpvagnsaxeldjungeln

InläggPostat: 16:42:39, 29-07-2019
av fretchi
Dags att bumpa upp den här tråden.
Har tagit över farsans 4P-släp, ett twin XL, tror jag det heter. Det har nog inte varit besiktat sedan det var nytt :mrgreen: och gummifjädringen tycker jag ser både känns stel och ser hängig ut. Så jag överväger att byta axeln. Då slipper jag klabba med bromsarna dessutom.

Sitter en 1050 kg BPW-axel på, med S2005-7 bromsar (200x50 trummor). Dessa verkar lite svåra (dyra) att få tag i. Men jag vill minnas att vissa BPW-axlar hade bromsar från knott. Skulle jag kunna montera en 1050 kg Knott-axel? De låg bra till i pris i jämförelse och verkar finnas lite överallt.