Lämnade vår gamla Dalavagn, en välgalvad hästtransport på proffsservice och besiktning pga tidsbrist.
Dom har tagit bort stötdämparna och lagt dom i skrottunnan eftersom gummit numera är så pass hårdnat, sa dom. Det är inget tvång att ha dämpare.
Och det känns som att det är mindre stutt, går mjukare. Men när den går tom så märks det ganska väl att det är odämpat.
Dalavagnen, enkel och robust gjordes av Mora Mast som nyttjade WIBE:s enorma galvgryta. Wibe som gjort 300/330-meters TV-masterna (en riktigt krävande hightechkonstruktion vilket man inte kan tro, gör numera mest kabelstegar mm (numera franska Schneider Electric). Master till mobilnät ligger nog i nåt annat bolag.
Men det var en utvikning. Det enda som rostar på en DALA-vagn är nog axeln.
Mora Mast hade en i verkstan som hette Charles Frisk, en karate-kille och särskilt duktig på bil/kaross. Han har renoverat bil åt hovstallet/Kungen. Här kan man höra ett fin-fint exempel på hur klingande Orsa-dialekt låter när man svenskar.
https://autonytt.se/pa-besok-hos-charli ... get-del-1/