Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSläpfordon

Hur är det tänkt med bromsstängerna?

18 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera släpfordon i detta forum

mattiaz (trådstartaren)

#1 » 18:45:03, 01-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har efter mycket krångel fått tag på ny axelsats till kärran. Men bromsarrangemanget ser inte riktigt lika ut. Den gamla består av ett ok där alla fyra bromsvajrar är fästa. Från oket går det sedan en gängstång till påskjuten. Det innebär att bromsvajrarna har olika längd på främre och bakre axeln.
Med dom nya axlarna så är vajrarna lika långa och det följde med två kortare gängstänger.

Är det tänkt att den långa av gängstängerna ska gå i genom fästet för vajrarna på den främre axeln? :klia:
I så fall så saknar jag en gängstång mellan påskjuten och det nya bromsfördelningen.

Bild

Bild

Bild
mattiaz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:02:41, 20-11-2010
Maskintyp: Lastbil



PerÖ83

#2 » 19:52:40, 01-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om jag inte missminner mig brukar de se ut så här.
Bild
De är inte målet som är nöjet, de är resan dit!

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
PerÖ83
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:15:01, 18-01-2013
Ort: Dalarna "masdjävul"
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Hemabygda:
Suzuki 4x4x4
Cross-Kart 650cc 4x4
MC? 110cc 3x3
Pocket Bike 250cc 4t 20hp
Sajo RC45

LeifAndersson

#3 » 20:17:13, 01-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det där är det bästa systemet vid paraxlar, alla wires lika långa gör att hela systemet blir mer harmoniskt! Det är alltid lite friktion i en wire så längden spelar roll, ett stag i fria luften har inget inbyggt motstånd så det är det bästa systemet och det ser också i allmänhet ut på det viset på lite bättre (dyrare) konstruktioner.
Lite lustigt att båda axlarna är breddanpassade, det diskuterades ju i en annan tråd om man fick göra så, men det är helt OK och så man gör. :thumme:

Tillägg: Ja du saknar själva bromsstaget. Skaffa två M10 gängade stänger i 8,8 kvalitet och ett skarvstycke så löser du det. Det staget följer sällan med i axelleveransen när den som monterar axeln i allmänhet har de prylarna.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

mattiaz (trådstartaren)

#4 » 21:25:16, 01-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tackar! :thummar:

Då var det som jag tänkte. :smile:
mattiaz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:02:41, 20-11-2010
Maskintyp: Lastbil

mattiaz (trådstartaren)

#5 » 11:19:42, 03-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänkte på en annan sak. I vilken ordning justerar man bromsarna? Antar att det är trummor-vajrar-stång?
mattiaz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:02:41, 20-11-2010
Maskintyp: Lastbil

PerÖ83

#6 » 11:35:30, 03-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja de är rätt.
De är inte målet som är nöjet, de är resan dit!
Användarvisningsbild
PerÖ83
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:15:01, 18-01-2013
Ort: Dalarna "masdjävul"
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Hemabygda:
Suzuki 4x4x4
Cross-Kart 650cc 4x4
MC? 110cc 3x3
Pocket Bike 250cc 4t 20hp
Sajo RC45

LeifAndersson

#7 » 12:05:31, 03-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

När du monterar nya axlar så justerar du kulmuttrarna på vajrarna och staget i påskjutet till "nollspel", och sedan kollar du så de arbetar synkront och står i våg med ansatta bromsar. Axelbromsarna är justerade så de kan du bortse ifrån i det här läget.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

mattiaz (trådstartaren)

#8 » 12:13:51, 03-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag måste ta av trummorna för att få dit vajrarna men det kanske går fint utan att justera in bromsarna när det är nytt.
mattiaz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:02:41, 20-11-2010
Maskintyp: Lastbil

LeifAndersson

#9 » 14:48:32, 03-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du behöver INTE ta av trummorna för att få dit vajrarna!! Du tar bara bort ena plåthalvan och hakar i wiren. Lossar du trummorna måste du byta mutter och dra den med rätt moment. Garantin kan gå förlorad om du öppnar det där!
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

mattiaz (trådstartaren)

#10 » 16:15:48, 03-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Aha! Tack för infon :buga:
mattiaz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:02:41, 20-11-2010
Maskintyp: Lastbil

LeifAndersson

#11 » 18:11:02, 03-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du kommer bli överraskad, det tar inte ens en halv minut att montera en Wire i bromsskölden! :thumme:
Vi byter fyra vajrar på en halvtimme om ingen klåpare har varit där och vänt något dragstycke fel! Det tar 10 mimuter att få väck det gamla och montera de nya fixar man lätt på den dubbla tiden. Sedan tillkommer i regel en bromsjustering också när det är gamla prylar, och det kan sluta ungefär hur som helst! Men byta vajrar är problemfritt.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

mattiaz (trådstartaren)

#12 » 18:44:18, 17-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Japp, det var väldigt simpelt :smile:

Men nu när jag har spänt upp vajrarna så det inte finns något slack så börjar respektive hjul bromsa olika tidigt. Skiter man i det och bara bryr sig om max bromsverkan vilken ju inte kommer att visa sig förrän den står på bromsprovaren?
Ska jag få hjulen att bromsa samtidigt så får jag justera ganska mycket på vajrarna och vajerhållaren blir rejält sned.
mattiaz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:02:41, 20-11-2010
Maskintyp: Lastbil

LeifAndersson

#13 » 19:06:52, 17-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

De ska med automatik bromsa samtidigt om man justerar nya axlar till nollspel. Tar de inte på lika långt utdrag av expandrarna så är något riktigt fel. Axlarna har inte legat ute oskyddade så det blivit rost i någon trumma? Du ska alltså justera vajrarna så ett dragstycket precis börjar dra i armen på expandern. Sedan är bromsens spel justerat från fabrik, och då ska de ta exakt på millimetern när man låter expandern trycka ut backarna. Det viktiga i justeringen av den typen av paraxelvagga är att detaljerna i vaggan justeras så att bakre och främre axelns bromsar ansätts med alla vågar parallella. Står alla vågar parallellt så justerar de sedan spelet i dragstången till "nollspel" så är det färdigjusterat. Sedan så gör det sig själv med bromsansättningen. Du kan alltså inte justera bromsansättningen på något vis genom att ändra på vajrarnas muttrar, försöker du med det så kommer vågarna att luta kors och tvärs, alla vågar ska stå vinkelrätt mot dragstängerna med ansatt broms.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

mattiaz (trådstartaren)

#14 » 19:23:30, 17-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då är nåt riktigt fel. Om du med våg menar där vajrar och gängstång sitter.
Jag hade dom vinkelrät mot stången men då börjar det inte bromsa samtidigt.
Jag tror inte dessa har legat ute eftersom de är specialbeställda med lång leveranstid. Jag tror iof att de fick byta trummor för att få rätt bultcirkel. Dom kanske inte har justerat efter det :klia:
mattiaz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:02:41, 20-11-2010
Maskintyp: Lastbil

mattiaz (trådstartaren)

#15 » 18:08:27, 18-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Efter att ha justerat ute vid hjulet så upplever jag nu att det tar jämnt och bra. Med vågarna raka dessutom :smile:

Besiktning på torsdag :svettas:
mattiaz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:02:41, 20-11-2010
Maskintyp: Lastbil


Återgå till Släpfordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se