Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningarShop

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSläpfordon

Tippsläp till bil 4m? långt

24 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera släpfordon i detta forum

mattiaz (trådstartaren)

#1 » 20:24:12, 30-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tittar eg efter en biltransport eftersom det då och då dyker upp behov av det och man blir lite låst av att behöva hyra. Men den är ju lite begränsad i sitt användningsområde så jag funderade på en högbyggd flakvagn ist. Med tipp och nedfällbara lämnar runt om. Men alla släp jag hittar är ca 3600 som längst och det blir lite för kort när det ska köras med bil på flaket.

Tips någon?
mattiaz
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:02:41, 20-11-2010
Maskintyp: Lastbil

GLIDLAGER - LEDLAGER - BUSSNINGAR - KULLAGER - RULLAGER - TÄTNINGAR - LÄNKHUVUDEN
www.debearings.se


LeifAndersson

#2 » 20:36:45, 30-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Redan 3600 är ett gränsfall för ett tippsläp, 3000 brukar man säga är gränsen om det ska palla över tid. Ett tippflak som är värt namnet på 4m skulle bli grovt som en lastbilstipp för att hålla för den belastning den blir utsatt för vid tippning. Vi rekommenderar bara 3m för de som tippar ofta och mycket, som t.ex. de som levererar kapad ved. Det är bättre att öka lämhöjden på en tippvagn av det slaget än att förlänga flaket. Så även om du skulle hitta något på 4m så finns det anledning att se upp och kola vad garantier som gäller!
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

2 personer gillar det här inlägget.
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

mattiaz (trådstartaren)

#3 » 21:13:39, 30-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Misstänkte att det var nåt sånt :huh:

Får fundera lite till :klia:
mattiaz
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:02:41, 20-11-2010
Maskintyp: Lastbil

Björn.O

#4 » 23:24:33, 30-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett vanligt lågbyggt släp då ? Jag brukar låna ett Larssonsläp med skruvtipp och den går fint att frakta bilar på. Flaket är 190cm brett inv. Otroligt trevligt släp också, med riktig boggie istället för parmonterade axlar.
https://larssonsslap.se/slapvagnar/lars ... xlade.html

1 person gillar det här inlägget.
Björn.O
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:05:36, 10-07-2006
Ort: Gällivare
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo BM L70 -90
Volvo BM 4500 -83
Hydrema M1100C
Dodge Cummins
Bandvagn 271 (Iller B-100)

mattiaz (trådstartaren)

#5 » 14:05:05, 01-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag grejar en del med gamla Citroëner och dessa blir tack vare hydrauliken väldigt låga när de inte funkar. Jag vill därför ha en högbyggd där jag kan ta bort lämmarna. Gärna 10" hjul också.

Vilken skillnad gör det med riktig boggie kontra parmonterade? Det verkar även finnas ståltorsion och bladfjädring att välja på.
mattiaz
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:02:41, 20-11-2010
Maskintyp: Lastbil

Björn.O

#6 » 14:15:08, 01-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

OK. Riktig boggie fördelar ju lasten lika mellan främre och bakre axel. På en vanlig vagn kan ju främre axeln nästan hänga i luften om man har en bil med högt monterat drag.
Björn.O
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:05:36, 10-07-2006
Ort: Gällivare
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo BM L70 -90
Volvo BM 4500 -83
Hydrema M1100C
Dodge Cummins
Bandvagn 271 (Iller B-100)

Göran Ekman

#7 » 15:47:29, 01-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

mattiaz skrev:Jag grejar en del med gamla Citroëner och dessa blir tack vare hydrauliken väldigt låga när de inte funkar. Jag vill därför ha en högbyggd där jag kan ta bort lämmarna. Gärna 10" hjul också.

Vilken skillnad gör det med riktig boggie kontra parmonterade? Det verkar även finnas ståltorsion och bladfjädring att välja på.

Nu hänger jag inte med . Om jag ska frakta en låg bil , skulle jag vilja ha ett så lågt släp som möjligt . Idealet för mig är en biltransport med hel botten som det är möjligt att sätta lämmar på . Låg tyngdpunkt är alldrig fel när man släpar runt på lastade släpkärror .
Par eller boggie axlar är väl en pris fråga . Par axlar funkar tillräckligt bra om krokhöjden stämmer mellan släpet och bilen.
Tror inte alls på att släpa upp en bil på ett högbyggt släp. Är bilen dessutom väldigt låg . Så är jag väldigt nyfiken på hur man gör för att lasta bilen.
Göran i Björnarbo
Prova det kan ju gå bra
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt. NH TM 165 PC ,NH7840. Sampo Comia c8 2.0

Myhran

#8 » 16:04:06, 01-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inga problem att lasta låga bilar på ett högbyggt släp så länge den har tipp och ramper,
Jag har ett vezeko jumbo (allsläpet) 3axlat 10” hjul, är supernöjd med det,
Det har det ta efterfrågar, 520låmgt och 210bred flakets, lämmarna går att fälla eller ta bort, man kör upp på baklämmen som är ”Fast”. Är bilarna för låga har jag 1meters ramper för att få till knäcken tidigare,
Skulle jag köpa ett nytt idag skulle jag valt att köpa ett som är 6meter långt det är det ända som jag är missnöjd med, gummitorisionsaxlar sitter på mitt släp, inte optimalt vid farthinder men det fungerar ändå helt ok.
Har kört allt från bastutunnor till låga bilar på det,
Totalvikt på 3500kg, egenvikt 900kg
Bild

Detta är en ”arkivbild” med min gamla axelflippade caddy på flaket, har kört lägre bilar än denna,

1 person gillar det här inlägget.
Myhran
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:41:50, 08-08-2010
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: LM641 -74
David Brown Prairie Cropmaster -54
Seadoo RXP-X 255 -09
Audi RS6 Plus -05
VW Passat 2.8 4motion (W8 optik) -01
VW Golf R -12
Skoda Superb 2.0Tdi 4x4 -11
Vezeko Jumbo 520 3500kg -06
Opel Kadett A *3 -63, -64, -65

LeifAndersson

#9 » 16:10:22, 01-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Menar du ett tipp eller vippsläp? Förstår inte argumenten för ett höglastat tippsläp. Ska man lasta låga bilar är det ett lågt vippsläp som gäller. Ett höglastat tippsläp skulle bli grymt högt att lasta en låg bil på, och det skulle behövas ramper lika långa som vagnflaket.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

2 personer gillar det här inlägget.
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

mattiaz (trådstartaren)

#10 » 18:40:54, 01-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Frågeställningen är kanske dumt ställd. Jag vill ha ett släp som funkar att transportera en bil på vi de tillfällen jag behöver det. Annars ska det fungera som ett vanligt släp. När jag transporterar en bil vill jag inte ha lämmarna i vägen. På de jag har tittat så har flakhöjden varit ca 530-570mm, vanliga biltransportsläp ca 480mm. Jag vill inte köpa ett rent biltransportsläp, jag vill kunna nyttja det till andra saker också.
Hade det funkat med tipp så kunde man ha tippat upp flaket lite vid lastning var min tanke samtidigt som det hade varit smutt att få av ett jordlass tex.
Nu går det att höja en hydraulcittra och "spärra" fjädringen i ett högre läge så det är lösbart.

@Myhran Är hörnstolparna lösa på ditt släp?
mattiaz
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:02:41, 20-11-2010
Maskintyp: Lastbil

Myhran

#11 » 18:46:53, 01-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Japp det går att få helt plant, har det Leif skulle kalla vipp istället för tipp antar jag,

1 person gillar det här inlägget.
Myhran
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:41:50, 08-08-2010
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: LM641 -74
David Brown Prairie Cropmaster -54
Seadoo RXP-X 255 -09
Audi RS6 Plus -05
VW Passat 2.8 4motion (W8 optik) -01
VW Golf R -12
Skoda Superb 2.0Tdi 4x4 -11
Vezeko Jumbo 520 3500kg -06
Opel Kadett A *3 -63, -64, -65

Wizzman

#12 » 20:23:02, 01-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:Redan 3600 är ett gränsfall för ett tippsläp, 3000 brukar man säga är gränsen om det ska palla över tid. Ett tippflak som är värt namnet på 4m skulle bli grovt som en lastbilstipp för att hålla för den belastning den blir utsatt för vid tippning. Vi rekommenderar bara 3m för de som tippar ofta och mycket, som t.ex. de som levererar kapad ved. Det är bättre att öka lämhöjden på en tippvagn av det slaget än att förlänga flaket. Så även om du skulle hitta något på 4m så finns det anledning att se upp och kola vad garantier som gäller!


Gäller det även släp som tippar så att bakdelen lägger sig mot marken, typ biltrailer?

Farsan har ett 2700kg Henra biltrailer med helt 4670 mm långt flak. Har aldrig upplevt det som klent, men det är ganska tungt, 820kg tjänstevikt.

Man tippar ju så att bakänden på flaket lägger sig mot marken, men när man kör upp bilen kan man ju antingen låta det vippa ner när man kör upp, eller så pumpar man upp hydrauliken först och då sjunker det inte ner förens man öppnar ventilen.
Wizzman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:53, 20-04-2012
Ort: Gullabo (Kalmar)
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM LM641
Volvo BM500 -76

LeifAndersson

#13 » 00:39:47, 02-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vippvagnarna har inte det problemet, där får ju flaket stöd på marken när de vinklas för lastning. En tippvagn som kan tippa av en last jobbar under helt andra förutsättningar. Bland andra Henras vippvagnar funkar hur bra som helst till det de är avsedda för. Men en tippvagn är avsedd att tippa av sin last och det är något annat, redan vid förhållandevis korta vagnar utsätts de för grym belastning när all lastvikt i tippningens första skede bärs av tippkolven och dess infästning i både vagnens ram och i flakets ram. Men många även en del säljare kallar felaktigt vippvagnar för tippvagn, svårt att förstå varför! Ingen skulle komma på iden att kalla en biltransportbil med nedsänkbart flak för tippbil! :uupps:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

1 person gillar det här inlägget.
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Ivar Risslén

#14 » 00:45:45, 02-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är nog en del tillverkare som har lurat säljarna till att börja med att kalla vipp för tipp.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

PerÖ83

#15 » 02:01:17, 02-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kortfattat:
Ett tipp släp har tippleden vid bakstammen.
Ett vipp släp har tippleden vid hjulaxeln.
De är inte målet som är nöjet, de är resan dit!

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
PerÖ83
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:15:01, 18-01-2013
Ort: Dalarna "masdjävul"
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Hemabygda:
Suzuki 4x4x4
Cross-Kart 650cc 4x4
MC? 110cc 3x3
Pocket Bike 250cc 4t 20hp
Sajo RC45


Återgå till Släpfordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



BA Trading AB

Trucking

Älmeboda Maskinservice

trailerbeg

OilQuick

Alftaprodukter

TK Traktordelar

Hammars verkstad AB

D&E Bearings AB

http://www.RESERVdelar24.SE

Bildelar24.com

Briggsparts

Klaravik

Beck Maskin

Crazyride

Ygsbostudios

Kilremslagret

Bra Verktyg

UniCarriers

Rotec

Lunna Teknik

https://www.AUTOdoc.SE

SSL Certificates