Sida 1 av 2

Tippsläp till bil 4m? långt

InläggPostat: 20:24:12, 30-11-2018
av mattiaz
Jag tittar eg efter en biltransport eftersom det då och då dyker upp behov av det och man blir lite låst av att behöva hyra. Men den är ju lite begränsad i sitt användningsområde så jag funderade på en högbyggd flakvagn ist. Med tipp och nedfällbara lämnar runt om. Men alla släp jag hittar är ca 3600 som längst och det blir lite för kort när det ska köras med bil på flaket.

Tips någon?

Re: Tippsläp till bil 4m? långt

InläggPostat: 20:36:45, 30-11-2018
av LeifAndersson
Redan 3600 är ett gränsfall för ett tippsläp, 3000 brukar man säga är gränsen om det ska palla över tid. Ett tippflak som är värt namnet på 4m skulle bli grovt som en lastbilstipp för att hålla för den belastning den blir utsatt för vid tippning. Vi rekommenderar bara 3m för de som tippar ofta och mycket, som t.ex. de som levererar kapad ved. Det är bättre att öka lämhöjden på en tippvagn av det slaget än att förlänga flaket. Så även om du skulle hitta något på 4m så finns det anledning att se upp och kola vad garantier som gäller!

Re: Tippsläp till bil 4m? långt

InläggPostat: 21:13:39, 30-11-2018
av mattiaz
Misstänkte att det var nåt sånt :huh:

Får fundera lite till :klia:

Re: Tippsläp till bil 4m? långt

InläggPostat: 23:24:33, 30-11-2018
av Björn.O
Ett vanligt lågbyggt släp då ? Jag brukar låna ett Larssonsläp med skruvtipp och den går fint att frakta bilar på. Flaket är 190cm brett inv. Otroligt trevligt släp också, med riktig boggie istället för parmonterade axlar.
https://larssonsslap.se/slapvagnar/lars ... xlade.html

Re: Tippsläp till bil 4m? långt

InläggPostat: 14:05:05, 01-12-2018
av mattiaz
Jag grejar en del med gamla Citroëner och dessa blir tack vare hydrauliken väldigt låga när de inte funkar. Jag vill därför ha en högbyggd där jag kan ta bort lämmarna. Gärna 10" hjul också.

Vilken skillnad gör det med riktig boggie kontra parmonterade? Det verkar även finnas ståltorsion och bladfjädring att välja på.

Re: Tippsläp till bil 4m? långt

InläggPostat: 14:15:08, 01-12-2018
av Björn.O
OK. Riktig boggie fördelar ju lasten lika mellan främre och bakre axel. På en vanlig vagn kan ju främre axeln nästan hänga i luften om man har en bil med högt monterat drag.

Re: Tippsläp till bil 4m? långt

InläggPostat: 15:47:29, 01-12-2018
av Göran Ekman
mattiaz skrev:Jag grejar en del med gamla Citroëner och dessa blir tack vare hydrauliken väldigt låga när de inte funkar. Jag vill därför ha en högbyggd där jag kan ta bort lämmarna. Gärna 10" hjul också.

Vilken skillnad gör det med riktig boggie kontra parmonterade? Det verkar även finnas ståltorsion och bladfjädring att välja på.

Nu hänger jag inte med . Om jag ska frakta en låg bil , skulle jag vilja ha ett så lågt släp som möjligt . Idealet för mig är en biltransport med hel botten som det är möjligt att sätta lämmar på . Låg tyngdpunkt är alldrig fel när man släpar runt på lastade släpkärror .
Par eller boggie axlar är väl en pris fråga . Par axlar funkar tillräckligt bra om krokhöjden stämmer mellan släpet och bilen.
Tror inte alls på att släpa upp en bil på ett högbyggt släp. Är bilen dessutom väldigt låg . Så är jag väldigt nyfiken på hur man gör för att lasta bilen.
Göran i Björnarbo

Re: Tippsläp till bil 4m? långt

InläggPostat: 16:04:06, 01-12-2018
av Myhran
Inga problem att lasta låga bilar på ett högbyggt släp så länge den har tipp och ramper,
Jag har ett vezeko jumbo (allsläpet) 3axlat 10” hjul, är supernöjd med det,
Det har det ta efterfrågar, 520låmgt och 210bred flakets, lämmarna går att fälla eller ta bort, man kör upp på baklämmen som är ”Fast”. Är bilarna för låga har jag 1meters ramper för att få till knäcken tidigare,
Skulle jag köpa ett nytt idag skulle jag valt att köpa ett som är 6meter långt det är det ända som jag är missnöjd med, gummitorisionsaxlar sitter på mitt släp, inte optimalt vid farthinder men det fungerar ändå helt ok.
Har kört allt från bastutunnor till låga bilar på det,
Totalvikt på 3500kg, egenvikt 900kg
Bild

Detta är en ”arkivbild” med min gamla axelflippade caddy på flaket, har kört lägre bilar än denna,

Re: Tippsläp till bil 4m? långt

InläggPostat: 16:10:22, 01-12-2018
av LeifAndersson
Menar du ett tipp eller vippsläp? Förstår inte argumenten för ett höglastat tippsläp. Ska man lasta låga bilar är det ett lågt vippsläp som gäller. Ett höglastat tippsläp skulle bli grymt högt att lasta en låg bil på, och det skulle behövas ramper lika långa som vagnflaket.

Re: Tippsläp till bil 4m? långt

InläggPostat: 18:40:54, 01-12-2018
av mattiaz
Frågeställningen är kanske dumt ställd. Jag vill ha ett släp som funkar att transportera en bil på vi de tillfällen jag behöver det. Annars ska det fungera som ett vanligt släp. När jag transporterar en bil vill jag inte ha lämmarna i vägen. På de jag har tittat så har flakhöjden varit ca 530-570mm, vanliga biltransportsläp ca 480mm. Jag vill inte köpa ett rent biltransportsläp, jag vill kunna nyttja det till andra saker också.
Hade det funkat med tipp så kunde man ha tippat upp flaket lite vid lastning var min tanke samtidigt som det hade varit smutt att få av ett jordlass tex.
Nu går det att höja en hydraulcittra och "spärra" fjädringen i ett högre läge så det är lösbart.

@Myhran Är hörnstolparna lösa på ditt släp?

Re: Tippsläp till bil 4m? långt

InläggPostat: 18:46:53, 01-12-2018
av Myhran
Japp det går att få helt plant, har det Leif skulle kalla vipp istället för tipp antar jag,

Re: Tippsläp till bil 4m? långt

InläggPostat: 20:23:02, 01-12-2018
av Wizzman
LeifAndersson skrev:Redan 3600 är ett gränsfall för ett tippsläp, 3000 brukar man säga är gränsen om det ska palla över tid. Ett tippflak som är värt namnet på 4m skulle bli grovt som en lastbilstipp för att hålla för den belastning den blir utsatt för vid tippning. Vi rekommenderar bara 3m för de som tippar ofta och mycket, som t.ex. de som levererar kapad ved. Det är bättre att öka lämhöjden på en tippvagn av det slaget än att förlänga flaket. Så även om du skulle hitta något på 4m så finns det anledning att se upp och kola vad garantier som gäller!


Gäller det även släp som tippar så att bakdelen lägger sig mot marken, typ biltrailer?

Farsan har ett 2700kg Henra biltrailer med helt 4670 mm långt flak. Har aldrig upplevt det som klent, men det är ganska tungt, 820kg tjänstevikt.

Man tippar ju så att bakänden på flaket lägger sig mot marken, men när man kör upp bilen kan man ju antingen låta det vippa ner när man kör upp, eller så pumpar man upp hydrauliken först och då sjunker det inte ner förens man öppnar ventilen.

Re: Tippsläp till bil 4m? långt

InläggPostat: 00:39:47, 02-12-2018
av LeifAndersson
Vippvagnarna har inte det problemet, där får ju flaket stöd på marken när de vinklas för lastning. En tippvagn som kan tippa av en last jobbar under helt andra förutsättningar. Bland andra Henras vippvagnar funkar hur bra som helst till det de är avsedda för. Men en tippvagn är avsedd att tippa av sin last och det är något annat, redan vid förhållandevis korta vagnar utsätts de för grym belastning när all lastvikt i tippningens första skede bärs av tippkolven och dess infästning i både vagnens ram och i flakets ram. Men många även en del säljare kallar felaktigt vippvagnar för tippvagn, svårt att förstå varför! Ingen skulle komma på iden att kalla en biltransportbil med nedsänkbart flak för tippbil! :uupps:

Re: Tippsläp till bil 4m? långt

InläggPostat: 00:45:45, 02-12-2018
av Ivar Risslén
Det är nog en del tillverkare som har lurat säljarna till att börja med att kalla vipp för tipp.

Re: Tippsläp till bil 4m? långt

InläggPostat: 02:01:17, 02-12-2018
av PerÖ83
Kortfattat:
Ett tipp släp har tippleden vid bakstammen.
Ett vipp släp har tippleden vid hjulaxeln.