Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSläpfordon

Kvalité på Variant-släpvagnar?

5 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera släpfordon i detta forum

Wizzman (trådstartaren)

#1 » 11:07:16, 03-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag letar lite smått efter ett högbyggt släp med minst 3.10m långt flak. Det kommer i huvudsak användas till att frakta byggmaterial och annat som inte lämpar sig för att lasta på vårt täckta släp med "byggskivemått" (250x130).

Önskemålen är:
- Minst 3.10 långt flak (för att inte få för långt överhäng på virke)
- Högbyggt för att kunna lasta/lossa från sidan med lastmaskinen.
- Lastkapacitet min 1000kg med min bil som får dra 1600kg.
- Inte 10" hjul.

Skulle helst slippa boggie p.g.a kostnad för att hålla bromsar igång, men det verkar svårt när man vill ha högbyggt och över 2.5m långt flak.

Har BE-kort, så totalvikten är inget problem, bara inte bruttovikten med 1000kg last överstiger 1600kg samt släpets totalvikt.

Den lokala släpvagnsförsäljaren säljer bl a ett släp som heter "Variant 2018 P3" som har totalvikt 2000kg, lastvikt 1550 och flak på 315x175cm för ca 28000kr samt en enklare modell "Variant 2006 B-320" som har totalvikt 2000kg, lastvikt 1625kg och flak på 320x170 för ca 23000kr nytt.

Den dyrare modellen ger ett hyffsat intryck, men jag har aldrig hört talas om märket innan. Är det något att ha?

Skulle helst köpa ett beg för mindre pengar, men utbudet av släp som uppfyller mina krav är väldigt begränsat.
Wizzman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:53, 20-04-2012
Ort: Gullabo (Kalmar)
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 4200
Volvo BM500 -76
New Holland Kobelco E27.2SR



Nickebonne

#2 » 19:32:09, 03-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har haft två stycken variantsläp 1306 som lastade 1000kg. De gick hårt och ofta med överlass, jag bytte däcken till styvare då original var mjuka o gick på fälgen redan vid måttligt överlass. (risken att bylingen väger ekipaget ökar också).
Ramen är inte heller överdimensionerad bockad plåt utan svets, sprack upp o fick svetsas, kan även det bero på höga vikter.
Ska du inte köra så tungt är de nog bra, begagnat är ju också bekymmer.
Jag handlade mina på släpvagnsexperten på nätet, jämför priserna där.
Visste ni att var tredje miljöpartist är lika efterbliven som de andra två?
Nickebonne
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:35:07, 28-01-2012
Ort: Halland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case IH mx 170
M-F 6480
Claas targo
MF 40 rs

Wizzman (trådstartaren)

#3 » 11:25:27, 04-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nickebonne skrev:Jag har haft två stycken variantsläp 1306 som lastade 1000kg. De gick hårt och ofta med överlass, jag bytte däcken till styvare då original var mjuka o gick på fälgen redan vid måttligt överlass. (risken att bylingen väger ekipaget ökar också).
Ramen är inte heller överdimensionerad bockad plåt utan svets, sprack upp o fick svetsas, kan även det bero på höga vikter.
Ska du inte köra så tungt är de nog bra, begagnat är ju också bekymmer.
Jag handlade mina på släpvagnsexperten på nätet, jämför priserna där.


Hmm, det låter ju sådär.
Det släpet du hade verkar motsvara den billigare varianten av de jag kollat på. Frågan är om den de marknadsför som proffsvagn är bättre. Den är lite tyngre i alla fall.

Kommer sannolikt inte överlasta släpet, bilen får bara dra 1600 och släpvagnarna har 2000kg totalvikt.

Dessutom har farsan en Henra 2700kg bitrailer för de tyngre transporterna. Den har jag använt för att köra virke på hittils, men den är väldigt tung och klumpig samt att vi inte har riktigt samma syn på hur skicket ska vara :grin: Den har bl a haft bromsar som låser sig vid backning och som ofta är låsta när den stått några veckor. I o m tyngden och vikten (820kg tjänstevikt) är den omöjlig att flytta för hand så man behöver nästan backkamera för att koppla den. Jag vill ju ha prylar som så att säga alltid fungerar.
Wizzman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:53, 20-04-2012
Ort: Gullabo (Kalmar)
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 4200
Volvo BM500 -76
New Holland Kobelco E27.2SR

micke holmberg

#4 » 19:49:18, 04-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Co-släpet är svenskt bra vagnar är det
Klart att jag pratar med mig själv ...........ibland behöver jag expertråd

1 person gillar det här inlägget.
micke holmberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:18:15, 04-06-2006
Ort: oskarshamn
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: lännen 8800e terex tw 110

Nickebonne

#5 » 22:19:02, 04-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Variant är danskt.
Visste ni att var tredje miljöpartist är lika efterbliven som de andra två?
Nickebonne
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:35:07, 28-01-2012
Ort: Halland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case IH mx 170
M-F 6480
Claas targo
MF 40 rs


Återgå till Släpfordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se