Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningarShop

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSläpfordon

Renovera gammal lastbilsbakände (3-vägs tipp)

7 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera släpfordon i detta forum

Michael.Andersson (trådstartaren)

#1 » 19:31:51, 01-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dök upp en gammal tippkärra några km hemifrån i våras så blev ett impulsköp. Hade väl dock inte tänkt att det skule bli ett så omfattande projekt som det nu verkar bli :ohnej:
Det är en gammal lastbilsbakände med 3-vägs tipp. Hade dock stått ute i flera år under några ekar, så flaket var fullt med förmultnade eklöv. Både trät och plåten på flaket måste tyvärr bytas. Och lämmarna är det inte mycket kvar av heller.

Provtippade den och kolven verkade ju fungera och vara tät :grin:

Någon som kan ge tips om hur sjutton man enklast gör för att byta ut träreglarna under flakplåten. Själva plåten är ju bara att kapa bort. Men sen är ju själva "ramen" kvar som reglarna ligger i. Lyfta bort hela flaket tycker jag verkar vara en stor operation :klia:

Bild

Bild

Bild
Dragöglan saknades tyvärr.. Ny inhandlad och distansringar tillsvarvade


Bild
Gul och fin så man hittar den i mörkret

11 personer gillar det här inlägget.
Michael.Andersson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:25:05, 17-04-2010
Ort: Närke
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: CASE 580F -80
Volvo BM 650 -77

GLIDLAGER - LEDLAGER - BUSSNINGAR - KULLAGER - RULLAGER - TÄTNINGAR - LÄNKHUVUDEN
www.debearings.se


Henrik kullander

#2 » 23:03:19, 01-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Riktigt kul att någon är intresserad av att göra vid en lastbilsbakända så inte alla bara går till skrot :)
Med Gas å Slägga så kan man laga allt (nästan)

1 person gillar det här inlägget.
Henrik kullander
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:08:16, 19-01-2010
Ort: Gällared (Ullared)
Maskintyp: Traktor

Stridis2

#3 » 23:03:39, 01-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hade flak lite i stil med ditt. Jag rev bort allt och byggde nytt från början, helt i plåt utan något trä. Finns att beskåda här:
Renovering av tippvagn, frågor om flakkonstruktion

Om du ska behålla kantlinorna och flakplåten hade jag sågat av ena kantlinan (troligen på långsidan) och slagit in brädor där. Tar du bort sidolinan kan du slå i alla brädor och sedan såga kanten jämn innan du svetsar tillbaks kantlinan. Om du behåller plåtbotten så blir det mindre att såga om du tar främre eller bakre lina, men värre att få in brädorna. Dessa måste dels vara i exakt rätt längd och dels så måste de glida längs hela flaket.
Ska du ändå byta plåtbotten så blir det lika mycket svetsande vare sig du tar bort en kantlina på långsidan eller kortsidan.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Michael.Andersson (trådstartaren)

#4 » 19:22:37, 02-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:Jag hade flak lite i stil med ditt. Jag rev bort allt och byggde nytt från början, helt i plåt utan något trä. Finns att beskåda här:
Renovering av tippvagn, frågor om flakkonstruktion

Om du ska behålla kantlinorna och flakplåten hade jag sågat av ena kantlinan (troligen på långsidan) och slagit in brädor där. Tar du bort sidolinan kan du slå i alla brädor och sedan såga kanten jämn innan du svetsar tillbaks kantlinan. Om du behåller plåtbotten så blir det mindre att såga om du tar främre eller bakre lina, men värre att få in brädorna. Dessa måste dels vara i exakt rätt längd och dels så måste de glida längs hela flaket.
Ska du ändå byta plåtbotten så blir det lika mycket svetsande vare sig du tar bort en kantlina på långsidan eller kortsidan.


Har redan kikat in din tråd :thummar: Snyggt jobbat

Ja.. får väl kapa bort en kantlina och sedan byta ut några brädor åt gången så inte hela flaket ramlar ner. Dom verkar ju vara fästa i rambalkar med genomgående bult och "klammor".
Byta bort allt trä tror jag att jag hoppar över. Kör jag impregnerat virke så lör den ju hålla min livstid. Får man dessutom på 2-3mm plåt på flaket så.

Bild

4 personer gillar det här inlägget.
Michael.Andersson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:25:05, 17-04-2010
Ort: Närke
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: CASE 580F -80
Volvo BM 650 -77

Stridis2

#5 » 00:31:28, 03-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nackdelen med tryckt virke är att eftersom det inte är spontat så hjälps inte brädorna åt att ta upp en punktlast.

Spontant tycker jag det låter tunt med 2 mm plåt, men det beror givetvis på vad du tänker använda vagnen till, och framför allt hur. :djaevul:

Är kantlinorna utformade som U där man trär in ändträet i? I så fall är det antagligen mycket lättare att ta ena långsidan, men det ser du säkert bäst själv. Lycka till, och glöm inte bilderna. :eat:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Michael.Andersson (trådstartaren)

#6 » 18:20:11, 03-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:Nackdelen med tryckt virke är att eftersom det inte är spontat så hjälps inte brädorna åt att ta upp en punktlast.

Spontant tycker jag det låter tunt med 2 mm plåt, men det beror givetvis på vad du tänker använda vagnen till, och framför allt hur. :djaevul:

Är kantlinorna utformade som U där man trär in ändträet i? I så fall är det antagligen mycket lättare att ta ena långsidan, men det ser du säkert bäst själv. Lycka till, och glöm inte bilderna. :eat:


Ok. Kanske skulle satsa på spontat då. Sen dränka in virket i nån slags träolja.

Kommer väl köra lite jord och sly m.m. Har bara en liten gård så kärran kommer väl mest att så. Men 3-4 mm kanske man skulle gå upp till. Hardox har jag inte råd att kosta på :sad:

Japp.. profilen är som ett U
Michael.Andersson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:25:05, 17-04-2010
Ort: Närke
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: CASE 580F -80
Volvo BM 650 -77

Stridis2

#7 » 21:34:32, 03-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skulle gissa att du klarar dig bra med 3 mm plåt.

Ett bra sätt att impregnera trä är om du kapar till brädorna i (ungefär) rätt längd. Sedan lägger du ner dem i det du vill impregnera med. En gammal takränna i rätt längd med två gavlar i kan fungera om det inte är så många bitar man ska impregnera. Räcker att man täcker överytan med olja (man vänder alltså på träbiten så överytan ligger nedåt i kärlet). Låt ligga i 12 timmar så har träet sugit åt sig massvis med olja.
Linolja-balsamterpentil är en fin blandning, men kanske lite dyr för en vagn. Gammal skitig motorolja vet jag många äldre har använt som träimpregnering. Inte speciellt hälsosamt eller miljömässigt. Jag tror det är ganska bra. Jag har ett flak som blev impregnerat på detta sätt ca -83. Har stått ute de senaste 20 (?) åren, men det börjar bli dåligt nu.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624


Återgå till Släpfordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



BA Trading AB

Trucking

Älmeboda Maskinservice

trailerbeg

OilQuick

Alftaprodukter

TK Traktordelar

Hammars verkstad AB

D&E Bearings AB

http://www.RESERVdelar24.SE

Bildelar24.com

Briggsparts

Klaravik

Beck Maskin

Crazyride

Ygsbostudios

Kilremslagret

Bra Verktyg

UniCarriers

Rotec

Lunna Teknik

https://www.AUTOdoc.SE

SSL Certificates