Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSläpfordon

Renovera gammal lastbilsbakände (3-vägs tipp)

168 inlägg • Sida 1 av 12
Diskutera släpfordon i detta forum

Michael.Andersson (trådstartaren)

#1 » 19:31:51, 01-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dök upp en gammal tippkärra några km hemifrån i våras så blev ett impulsköp. Hade väl dock inte tänkt att det skule bli ett så omfattande projekt som det nu verkar bli :ohnej:
Det är en gammal lastbilsbakände med 3-vägs tipp. Hade dock stått ute i flera år under några ekar, så flaket var fullt med förmultnade eklöv. Både trät och plåten på flaket måste tyvärr bytas. Och lämmarna är det inte mycket kvar av heller.

Provtippade den och kolven verkade ju fungera och vara tät :grin:

Någon som kan ge tips om hur sjutton man enklast gör för att byta ut träreglarna under flakplåten. Själva plåten är ju bara att kapa bort. Men sen är ju själva "ramen" kvar som reglarna ligger i. Lyfta bort hela flaket tycker jag verkar vara en stor operation :klia:

Bild
Originalets URL: https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1288/1288-91ef336c81b87d1a9557098afb029b5c.jpg

Bild
Originalets URL: https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1288/1288-733be68fc0118254220ba0f9d689aaa7.jpg

Bild
Originalets URL: https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1288/1288-34c17741de06b0c3fcf7240474672d41.jpg
Dragöglan saknades tyvärr.. Ny inhandlad och distansringar tillsvarvade


Bild
Originalets URL: https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1288/1288-e64e7605b155edbfa8005ab47d1499fa.jpg
Gul och fin så man hittar den i mörkret

16 personer gillar det här inlägget.
Michael.Andersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:25:05, 17-04-2010
Ort: Närke
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: CASE 580F -80
Volvo BM 650 -77



Henrik kullander

#2 » 23:03:19, 01-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Riktigt kul att någon är intresserad av att göra vid en lastbilsbakända så inte alla bara går till skrot :)
Med Gas å Slägga så kan man laga allt (nästan)

3 personer gillar det här inlägget.
Henrik kullander
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:08:16, 19-01-2010
Ort: Gällared (Ullared)
Maskintyp: Traktor

Stridis2

#3 » 23:03:39, 01-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hade flak lite i stil med ditt. Jag rev bort allt och byggde nytt från början, helt i plåt utan något trä. Finns att beskåda här:
Renovering av tippvagn, frågor om flakkonstruktion

Om du ska behålla kantlinorna och flakplåten hade jag sågat av ena kantlinan (troligen på långsidan) och slagit in brädor där. Tar du bort sidolinan kan du slå i alla brädor och sedan såga kanten jämn innan du svetsar tillbaks kantlinan. Om du behåller plåtbotten så blir det mindre att såga om du tar främre eller bakre lina, men värre att få in brädorna. Dessa måste dels vara i exakt rätt längd och dels så måste de glida längs hela flaket.
Ska du ändå byta plåtbotten så blir det lika mycket svetsande vare sig du tar bort en kantlina på långsidan eller kortsidan.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Michael.Andersson (trådstartaren)

#4 » 19:22:37, 02-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:Jag hade flak lite i stil med ditt. Jag rev bort allt och byggde nytt från början, helt i plåt utan något trä. Finns att beskåda här:
Projekt/renovering/restaurering

Om du ska behålla kantlinorna och flakplåten hade jag sågat av ena kantlinan (troligen på långsidan) och slagit in brädor där. Tar du bort sidolinan kan du slå i alla brädor och sedan såga kanten jämn innan du svetsar tillbaks kantlinan. Om du behåller plåtbotten så blir det mindre att såga om du tar främre eller bakre lina, men värre att få in brädorna. Dessa måste dels vara i exakt rätt längd och dels så måste de glida längs hela flaket.
Ska du ändå byta plåtbotten så blir det lika mycket svetsande vare sig du tar bort en kantlina på långsidan eller kortsidan.


Har redan kikat in din tråd :thummar: Snyggt jobbat

Ja.. får väl kapa bort en kantlina och sedan byta ut några brädor åt gången så inte hela flaket ramlar ner. Dom verkar ju vara fästa i rambalkar med genomgående bult och "klammor".
Byta bort allt trä tror jag att jag hoppar över. Kör jag impregnerat virke så lör den ju hålla min livstid. Får man dessutom på 2-3mm plåt på flaket så.

Bild
Originalets URL: https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1288/1288-641e08a6a85ef7889aa488fb52f0d883.jpg

5 personer gillar det här inlägget.
Michael.Andersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:25:05, 17-04-2010
Ort: Närke
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: CASE 580F -80
Volvo BM 650 -77

Stridis2

#5 » 00:31:28, 03-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nackdelen med tryckt virke är att eftersom det inte är spontat så hjälps inte brädorna åt att ta upp en punktlast.

Spontant tycker jag det låter tunt med 2 mm plåt, men det beror givetvis på vad du tänker använda vagnen till, och framför allt hur. :djaevul:

Är kantlinorna utformade som U där man trär in ändträet i? I så fall är det antagligen mycket lättare att ta ena långsidan, men det ser du säkert bäst själv. Lycka till, och glöm inte bilderna. :eat:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Michael.Andersson (trådstartaren)

#6 » 18:20:11, 03-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:Nackdelen med tryckt virke är att eftersom det inte är spontat så hjälps inte brädorna åt att ta upp en punktlast.

Spontant tycker jag det låter tunt med 2 mm plåt, men det beror givetvis på vad du tänker använda vagnen till, och framför allt hur. :djaevul:

Är kantlinorna utformade som U där man trär in ändträet i? I så fall är det antagligen mycket lättare att ta ena långsidan, men det ser du säkert bäst själv. Lycka till, och glöm inte bilderna. :eat:


Ok. Kanske skulle satsa på spontat då. Sen dränka in virket i nån slags träolja.

Kommer väl köra lite jord och sly m.m. Har bara en liten gård så kärran kommer väl mest att så. Men 3-4 mm kanske man skulle gå upp till. Hardox har jag inte råd att kosta på :sad:

Japp.. profilen är som ett U
Michael.Andersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:25:05, 17-04-2010
Ort: Närke
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: CASE 580F -80
Volvo BM 650 -77

Stridis2

#7 » 21:34:32, 03-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skulle gissa att du klarar dig bra med 3 mm plåt.

Ett bra sätt att impregnera trä är om du kapar till brädorna i (ungefär) rätt längd. Sedan lägger du ner dem i det du vill impregnera med. En gammal takränna i rätt längd med två gavlar i kan fungera om det inte är så många bitar man ska impregnera. Räcker att man täcker överytan med olja (man vänder alltså på träbiten så överytan ligger nedåt i kärlet). Låt ligga i 12 timmar så har träet sugit åt sig massvis med olja.
Linolja-balsamterpentil är en fin blandning, men kanske lite dyr för en vagn. Gammal skitig motorolja vet jag många äldre har använt som träimpregnering. Inte speciellt hälsosamt eller miljömässigt. Jag tror det är ganska bra. Jag har ett flak som blev impregnerat på detta sätt ca -83. Har stått ute de senaste 20 (?) åren, men det börjar bli dåligt nu.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Michael.Andersson (trådstartaren)

#8 » 20:32:46, 29-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Idag släpad jag fram liket som stått bortglömt. Stoppventilen som man kan stoppa kolven i uppfällt läge har stått o läckt, men nu är den tätad med nya fiberpackning.
Tyvärr har då den (enorma) :uupps: tippkolven tömt sig så oljan i min BM650 räckte inte till så långt. Kunde bara tipp halvvägs när jag provtippade lite. Får bli en resa till Swedol och inhandla mer olja.

Nu behöver jag lite tips på var man kan få tag i spontat virke. Mätte lite snabbt och det verkar vara runt 36mm.
Har kikat lite på Blocket efter gamla golvplankor..
Tänker att om jag gör detta seriöst så har jag en rejäl tippkärra liver ut :thummar:


Bild

6 personer gillar det här inlägget.
Michael.Andersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:25:05, 17-04-2010
Ort: Närke
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: CASE 580F -80
Volvo BM 650 -77

Stridis2

#9 » 22:44:20, 29-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror du får svårt att hitta spontat 36 mm virke. Finns både golvbrädor och råspont som är 28 mm. Alternativt får du hyvla upp själv.

Personligen hade jag inte använt trä. Vagnar har en förmåga att förvaras utomhus. Fukt plus trä blir aldrig bra. Jag fimpade allt trä i botten på min tippvagn jag började renovera (har inte blivit klar ännu... :vissla: ) och la plåt istället. Men det är tycke och smak.
Vill du se lite bilder på hur jag gjorde min flakbotten så finns det några här:
Renovering av tippvagn, frågor om flakkonstruktion

Edit: Såg precis att jag har skrivit ungefär samma sak tidigare i tråden. Ber om ursäkt för upprepningen... :vissla:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Michael.Andersson (trådstartaren)

#10 » 06:13:41, 30-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur tjock plåt har du i ditt flak..?
Bygger jag i trä och sen klär in i plåt så får jag ju en anledning att bygga ett litet skärmtak så jag får in alla maskiner under tak
:grin:

4 personer gillar det här inlägget.
Michael.Andersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:25:05, 17-04-2010
Ort: Närke
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: CASE 580F -80
Volvo BM 650 -77

Stridis2

#11 » 08:32:08, 30-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är 3 mm plåt. Som kanske syns på någon bild har jag bockat plåten så den bildar både själva flaket och kantlina.
Min far har också en 5 tons tippvagn, fabriksbygd. Där är också bara 3 mm plåt i botten, och inte alls så mycket förstärkningar som jag stoppade in på min. Visst den har blivit bulig i botten, men inte så att det försämrar användningen.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Michael.Andersson (trådstartaren)

#12 » 11:41:50, 30-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har kollat igenom din trådlös :grin: Snyggt jobbat. Har du nån bild på när den är färdigställd..?

Fick tipset på ett annat forum att lägga 17mm spontat tvärs över botten.. sedan lägga ett andra lager 17mm spontat längs med flaket. Och sedan skruva ihop de två lagrena.

Låter ju som ett mer ekonomiskt alternativ då detta virke finns hemma i varenda bygghandel. Sen får man ju självklart behandla allt trä.. :idee3:

1 person gillar det här inlägget.
Michael.Andersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:25:05, 17-04-2010
Ort: Närke
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: CASE 580F -80
Volvo BM 650 -77

Stridis2

#13 » 12:23:18, 30-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael.Andersson skrev:...Har du nån bild på när den är färdigställd..?

Ha ha ha! Den var riktigt rolig! Du tror alltså att jag skulle bli klar med någonting??? :lmao:

Skämt å sido, som frukthandlaren sa. Som jag skrev i tråden så blev flaket för smalt. Jag är ganska säker på att jag hade räknat med 3 mm svetsspalt på alla ställen men la det kant i kant när jag svetsade. Jag fick inte plats med bakstammen mellan stöttorna. Dessa sågade jag loss, flyttade ut och svetsade om. Har bockat till framstammen, men då visade det sig att flaket även var för kort, och sedan har det inte blivit gjort speciellt mycket mer... :sad:
Har köpt en dumper så transportbehovet av schaktmassor på vagnen har också sjunkit kraftigt... :mrgreen:
Men någon gång, när jag får tid, så ska jag göra klar vagnen. Det allra mesta är ju klart, bara det sista kvar... :vissla:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Michael.Andersson (trådstartaren)

#14 » 20:36:55, 01-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Idag rev jag bort de sista sidolämmarna. Började även kapa bort bottenplåten med fick tyvärr slut på kapskivor. Dessutom la ena vinkelslipen av :???:
Ska bli såå skönt när all rostig plåt och allt ruttet trä är borta, så man kan börja planera nya flaket. Just nu ser det mest mörkt ut :screwy:
Blev även en sväng till Swedol och inköp av 20l hydraulolja så jag kunde provtippa lite mer. :grin:
En fråga: Hur långt vågar man köra ut tippkolven..? Finns det risk att förstöra den om man kör den i botten..?




Bild

4 personer gillar det här inlägget.
Michael.Andersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:25:05, 17-04-2010
Ort: Närke
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: CASE 580F -80
Volvo BM 650 -77

magirus

#15 » 20:40:55, 01-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska de int va begränsningsvajrar på tippen så att int kolven kan gå för långt?

3 personer gillar det här inlägget.
magirus
 


Återgå till Släpfordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se