Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSläpfordon

Litet släp som ska modifieras, något

45 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera släpfordon i detta forum

Hobbyist (trådstartaren)

#1 » 23:16:58, 18-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gått o lurat på anpassa ett litet obromsat släp med litet l :klia:

Det enda jag sortera bort från början var 10"-hjul och enkel dragstång, tipp eller ej blev nästa nöt men kunde tillslut inte komma på någon nackdel med tipp och prisskillnaden är inte så stor annat än procentuellt.

En sån här har jag på lut, kustomiserad med stödhjul, förhöjningslämmar och reservhjul om det går att få plats med vill säga:

Totalvikt 500kg
Tjänstevikt 100kg (95-110 beroende på vem man frågar och samtliga har förmodligen fel mot registrerad uppgift)
Inv. mått 144x94x35
Utv. mått 256x137x84
Lastöglor inv. 4
Stänkskärmar Ej ståbara
Broms Nope

Bild

Vad ska jag ha det till då? Jo, men istället för att knöka bilen full när man ska ut på uppdrag, läs; proffshobby på sin höjd så vore det fint med ett litet släp för prylar o pinaler som är lätt att kasta runt eftersom backen alltid är trasig på min bil när ett släp sitter på :vissla: Nä men enkelt att förvara, går att ställa på högkant o.s.v., skåpbil är inte aktuellt och jag har ett större släp att tillgå om det kniper. Med andra ord samma som de flesta andra småsläpare men jag vill alltså snickra lite på själva släpet, också.

Inte till fullo fastställd layout men några idéer är som följer:

  • Markfrigången är inte helt dålig, reservhjulet kanske kan få plats undertill.. möjligtvis med en skyddande hasplåt
  • Utanpåliggande förvaringslådor, framför är naturligtvis vanligt bara man tar höjd för hypotenusan eller hur det var med tanke på tippen och/eller ovanför stänkskärmarna
  • Kåpa är orimligt dyrt att köpa så planen är att komma över en framförallt bred takbox billigt och knåpa ihop en egen
  • Ståbara stänkskärmar kanske kan vara bra att ha, beror lite på om det blir några lådor eller ej

Sen finns det även mer exotiska idéer som elektriskt styrd tipp eller åtminstone konventionell dämpare, mellangolv med tanke på förhöjningslämmar, utdragbara lådor modell större, upp/utfällbart arbetsbord och ex. skuvstäd.

Några frågor så att du inte läst ända hit förgäves:

Tips på stor takbox som rimligtvis inte kostar tusenlappar på blocket, 500-1000 pengar vore önskvärt. Aktuella yttermått är 151x101 cm = bredden vet jag är svår att uppnå om än önskvärt men längden är inte lika känsligt och en troligtvis längre takbox ser jag inte som ett problem att anpassa.

Säkrad last är väl alltid viktigt men inte minst på ett förmodat studssläp som detta, är det en troligtvis rimlig operation att eftermontera 2st stötdämpare för mer följsam dämpning?

Jag vet om stödhjul med broms men om det finns något annat husmorsknep, förutom ett par vedklabbar, jag inte känner till kan det vara av intresse. En parkeringsbroms m.a.o..

Lock kan vara aktuellt även om jag lyckas knåpa till en takbox, formplyfa är tungt, vill inte gärna förbli plant och blir inte lättare med reglar. Durkalu. är dyrt så plåt kan vara vettigare men ja, tips på skivmaterial lämpligt för ändamålet? Kanske någon som vet om skrotskivor som skulle kunna filas till för detta eller så.

Det var vad jag kom på så långt, tips och råd mottages tacksamt :) Jag är medveten om att det är ett litet släp, jag har känt och klämt på det redan och jämfört noga med en storlek större men detta får det bli.
Stenarmerade rötter är f-n det värsta jag vet

1 person gillar det här inlägget.
Hobbyist
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 03:10:13, 07-01-2017
Ort: Stadsholmen 3tr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Japanskt



dc_lindberg

#2 » 23:51:43, 18-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hm... mycket av det du funderar på tar mkt arbete att utföra, och kostnader...
Ett beg släp med stötdämpare, stabila skärmar, parkeringsbroms, o du är redan +/- 0 jmf med vad det kostar att modifiera ett obromsat släp med stel axel...

Är det månne så att det är själva storleken på släpet i sig som skapar modifieringsbehoven, dvs att beg släp på säg 750-1000kg max totalvikt blir för stort släp?

Stadsholmen? Sthlm?
Men åk ut å prata med Niklas, www.balstaslapet.se vetja ;-)
Det är liksom onödigt att återuppfinna hjulet liksom...

Vill du ha ett -objekt- att skapa på så har jag ett 750kg's -vrak- ståendes i väntan på renovering. Fjädrat, stötdämpare, parkeringsbroms, kapell och kapellstomme. Det är far mins å vad han vill ha för det vet jag inte, inte ens om han kan skilja sig från det... Men det är i alla fall en idé :-)
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Hobbyist (trådstartaren)

#3 » 00:29:56, 19-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Spot on att jag vill ha ett litet släp, läst ganska noga om allt jag hittat inrikes på nätet och sparkat på några däck av de jag funnit intressanta. Däremot kanske jag inte hittat ett enda släp i den storleksklassen begagnat.. antingen ramlar de väl i bitar, folk ser inget värde i att sälja dom eftersom priset är såpass lågt från början eller så är man tillräckligt nöjd med det/tar upp liten yta.

Arbetet gör mig inget, tycker inte det är helt tråkigt att knåpa med något användbart och kostnaden är halva konsten att lyckas hålla nere :) Jag hittade något släp som var hyggligt litet, det hade både bladfjädring och stötdämpare men blev ganska många lappar till för det och vikten var inte helt bra i jämförelse. Bladfjäder på lätta byggen blir inte heller helt lyckat alla gånger. Alt. jag vägde mellan efter att ha uteslutit storleken större var ett som ovan utan tipp, fanns en svag tanke om att bygga tippfunktionen själv men med en prisskillnad på knappt 1300:- kändes det inte värt det. Prisskillnaden blir indirekt än mindre p.g.a. lite rabatterat paketpris med tillbehören från handlaren med tippmodellen.

Jag förstår tankegångarna, hur vettigt detta bygge kommer bli är dock högst subjektivt att bedöma men det får gärna bli bra för det.
Stenarmerade rötter är f-n det värsta jag vet

1 person gillar det här inlägget.
Hobbyist
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 03:10:13, 07-01-2017
Ort: Stadsholmen 3tr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Japanskt

jonas_81

#4 » 07:41:38, 19-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej läste igenom dina tankar och måste skriva någon rad
Först så kom ja tänka på gummifjädningen kommer att hoppa sönder de du har på släpet finns rätt små EU släp med blad fjädring också (dock lite större än de du har bild på)
Kåpa takbox ja varför inte, mitt förslag "möbelprofil" och 6mm vattenfast plyfa förhöjningslemmar samt tak med gångjärn och gasdämpare.
Broms... vi skriver ju på maskinisten så lite knep å knåp. Handbromsspak egengjord eller från passlig donator bil eller släp (så du får spaken knappen och kuggarna som låser den pådragen) sen "lådbilsbroms" pinne som trycker emot hjulen när du drar på den.
jonas_81
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:32, 07-01-2019
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Zetor 5511 -70

LeifAndersson

#5 » 09:13:12, 19-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

När det gäller små billiga obromsade vagnar så så ska du ägna dragstången en liten fundering. Den dragstång som är på bilden har förpassat ett antal sådana släp till "blå lådan". De där pressade plåtremsorna tål inte mycket, och lastar du något med lite "baklass" typ virke så får vagnen en lustig profil. Från början bytte vi dragstänger men nu byts hela vagnen istället när det händer! Det är en billig vagn men vagnskadeförsäkring är viktig på dessa, det är på dessa vagnar den kommer till mest användning. Självrisken blir hög i % om man ser till vagnens inköpspris, men man vet vad det kostar när det är dags för en ny. Obromsade vagnar är helt ok. men välj en riktig vagn i bromslöst utförande, en sådan som också kan fås även med bromsar, det kostar inte speciellt mycket extra. De där trädgårdskärrorna kan man vara utan. :???:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

QV_

#6 » 10:50:01, 19-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag fastnade för Sävsjösläpet.
Tvärt om dig så köpte jag ett 3 meters släp. Obromsat.
Stabilt kan lasta en B18 i ena hörnet utan att flaket viker sig...
Mitt är nedklassat till 650kg så jag har bara 440kg lastvikt.

Min urvalsmetod var att knuffa släpet på långsidan. Alla släp gungade i lemmen utom Sävsjö. Där knuffade man släpet i sidled.
Tyvärr köpte jag inte plåtskärmarna, har saknat att stå på dessa ibland. I sintur har jag varit emot med plastskärmarna så de kanske är bättre i alla fall? De är i alla fall hela. Sävsjö är inte billiga men känns bra. Tyvärr har jag oxidproblem i ena baklyktan.

Har saknat parkeringsbrom ibland, men inte tillräckligt för att fundera ut något.
Köptes för att användas till maskinhallsbyggnationen. Vart ett bra val.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

2 personer gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

dc_lindberg

#7 » 11:21:09, 19-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

:thummar:
Mycket väl genomtänkt projekt :!:

Torsionsaxel med oljestötdämpare är väl vanligast på släpvagnar?

Dragstången tänkte jag inte på. Bekant till mig köpte ett sådant där släp på Jula för ca 6 år sedan. Han hade begränsad P-yta i garaget (Norrtull området), och ville absolut -inte- ha ett bromsat släp bl.a. pga det regelverk som medföljer dem.

Men, de ombyggnationer du vill göra är omfattande och komplicerade... insisterar på att du hör dig för med släpvagnstillverkarna. Bålstasläpet råkar bara vara bekanta till mig, bortsett från att deras arbeten är utomordentliga. Finns många andra tillverkar - alla värda att ta kontakt med.
I sak -kan- det vara billigare för dig att få ett special anpassat "standard" släp än att själv bygga om och förbättra "en trädgårdskärra" (ja, de är verkligen så dåligt byggda... att de är godkända för 300kg(?) last... som parkerade(?)...).

Tyvärr gäller talesättet: "köpa billigt = köpa dyrt"

Tippfunktion på släp har jag uppfattat som "sällsynt" och de släpen brukar vara "dyra". Har dock noterat att släp som går att tippa har blivit mycket vanligare senaste 10-15 åren.

Den värsta baksidan är att släpvagnar registreras och besiktigas...
https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... gler/slap/
Jag har byggt en egen släpvagn...
Du behöver ett chassinummer (identifieringsnummer) till din egenbyggda släpvagn. Du ansöker hos oss om tilldelning av identifieringsnummer, på blanketten Ansökan om identifieringsnummer.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/Bl ... ngsnummer/
https://www.transportstyrelsen.se/sv/Bl ... skontroll/


Gör du så omfattande ombyggnationer av släpet så kommer besiktningen... hm...

Som du ser så -kanske- det trots allt skulle bli lättast för dig att helt sonika bygga ditt eget släp från grunden, om det är just detta med skapande som lockar dig mest. Att bygga om "skrot", oavsett om det skulle vara mitt gamla släp (som är på tok för stort i jmf med det du önskar), eller förstärka för klent byggda släp, är oerhört kostsamt, både i tid och pengar... Du -tror- det kommer att kosta 1... det -kommer- att kosta -minst- 4... Du tror det tar 1 i tid... glöm det... det tar -minst- 8... Om du har vägt in detta i din kalkyl - då är det inget snack om saken; då kör du på!
:driver:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Hobbyist (trådstartaren)

#8 » 12:56:48, 19-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

jonas_81 skrev:Hej läste igenom dina tankar och måste skriva någon rad
Först så kom ja tänka på gummifjädningen kommer att hoppa sönder de du har på släpet finns rätt små EU släp med blad fjädring också (dock lite större än de du har bild på)
Kåpa takbox ja varför inte, mitt förslag "möbelprofil" och 6mm vattenfast plyfa förhöjningslemmar samt tak med gångjärn och gasdämpare.
Broms... vi skriver ju på maskinisten så lite knep å knåp. Handbromsspak egengjord eller från passlig donator bil eller släp (så du får spaken knappen och kuggarna som låser den pådragen) sen "lådbilsbroms" pinne som trycker emot hjulen när du drar på den.


Tack för fiffiga idéer :) Ang. bladfjädring så har jag kikat lite på det som du kan läsa i mitt andra inlägg men AL-KO's egna stötdämpare är inte så farligt dyra. Frågan är dock hur optimerat det blir till detta släp = upp till 900kg är den enklaste dämparen jag lyckas frambringa från dom, sen när jag väl har släpan får jag kolla möjligheterna att tillverka konsoler och fästen vilket skulle kännas bättre än att sätta svetsen i släpet det första jag gör.

LeifAndersson skrev:När det gäller små billiga obromsade vagnar så så ska du ägna dragstången en liten fundering. Den dragstång som är på bilden har förpassat ett antal sådana släp till "blå lådan". De där pressade plåtremsorna tål inte mycket, och lastar du något med lite "baklass" typ virke så får vagnen en lustig profil. Från början bytte vi dragstänger men nu byts hela vagnen istället när det händer! Det är en billig vagn men vagnskadeförsäkring är viktig på dessa, det är på dessa vagnar den kommer till mest användning. Självrisken blir hög i % om man ser till vagnens inköpspris, men man vet vad det kostar när det är dags för en ny. Obromsade vagnar är helt ok. men välj en riktig vagn i bromslöst utförande, en sådan som också kan fås även med bromsar, det kostar inte speciellt mycket extra. De där trädgårdskärrorna kan man vara utan. :???:


Absolut, den med tipp är lite bättre uppstyvad än den utan tack vare ett extra tvärgående stag men i övrigt förstår jag att öppna profiler har sina svaga punkter :) Samtidigt kör dom samma koncept på 750kg-kärran och släpet jag vänt ut o in på som ej varit hos handlare, 500 kg dock utan tipp, tillhör en hovslagare och rullat bakom där i ur o skur under några år utan att krokna. Axeln på dessa är även typad för 650kg i vilket fall.

Oavsett tackar jag för information från verkligheten :) Alltid bra att ha i åtanke om man skulle behöva något litet lass grus eller så någon gång.
Stenarmerade rötter är f-n det värsta jag vet
Hobbyist
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 03:10:13, 07-01-2017
Ort: Stadsholmen 3tr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Japanskt

Hobbyist (trådstartaren)

#9 » 15:14:19, 19-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev:Gör du så omfattande ombyggnationer av släpet så kommer besiktningen... hm...


Vet inte riktigt hur du menar om vad som skulle vara "så omfattande", enda jag kan komma på som det ev. skulle kunna knorras om är ändrad fjädring i sådant fall men nu är inte stötdämpare fjädring per definition. Däremot om man tar bort stötdämparen från befintlig konstruktion kanske det inte blir helt lyckat.

Om jag skulle gjort slag i saken och byggt en egen tipp med ingrepp på ramen, ja då hade jag varit ute på djupt vatten i sammanhanget men den funderingen var mest för att jag då inte visste vad som skiljde släpen åt. Hade varit flott om det bara var att ersätta fastsättningen av flaket med två haspar och montera ett tvärslå :) (nu var så inte fallet)
Senast redigerad av Hobbyist 20:34:12, 19-03-2019, redigerad totalt 1 gång.
Stenarmerade rötter är f-n det värsta jag vet
Hobbyist
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 03:10:13, 07-01-2017
Ort: Stadsholmen 3tr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Japanskt

toker

#10 » 17:19:28, 19-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett sånt där litet släp är väldigt svårt att backa med dels ser man det inte i speglarna före det är för sent och sen viker det sig fort. Har ett liknande släp Norsk tillverkat som jag har efter en minigrävare och dom tål bra med last jag har lastat grus så fullt det går tills det rinner över och det verkar det hålla för men då går det ju bara ca 5 km timmen.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

jonas_81

#11 » 06:28:47, 20-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

toker skrev:Ett sånt där litet släp är väldigt svårt att backa med dels ser man det inte i speglarna före det är för sent och sen viker det sig fort. Har ett liknande släp Norsk tillverkat som jag har efter en minigrävare och dom tål bra med last jag har lastat grus så fullt det går tills det rinner över och det verkar det hålla för men då går det ju bara ca 5 km timmen.


Jo det är många små vagn som tål mycket last särskilt grus och sand när de kommer jämt över hela lastytan, däremot så tar hastigheten i samband med ojämn väg död på dem. De tröttar ut materialet och sprickor kommer som ett brev från vägverket.
jonas_81
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:32, 07-01-2019
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Zetor 5511 -70

toker

#12 » 10:22:38, 20-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Använder den enbart efter grävarn är inte mycket att ha till annat ryms ju tex inte byggskivor eller annat på den och saknar numera belysning dom har jag kört sönder sen länge och vagnen har aldrig varit registrerad i Sverige men lär ha varit det i Norge köpte vagnen enbart för att köra massor på när jag dränerade huset och den har funkat som tänkt till det och går ju tippa med hjälp av grävarn. Har för övrig en annan vagn till allt annat en 4p 7910 inline med tipp som rymmer 2 skotrar utan problem.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

Hobbyist (trådstartaren)

#13 » 15:00:25, 21-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Pratade lite med en gubbe som servar portar, frågade om aluminiumsektionerna är lätta vilka lägligt nog ofta är 50cm breda vilket han tyckte att dom var. Han hade själv funderat på om det gick att använda dessa till något men aldrig gjort slag i saken och tyckte att de ofta var slitna/fula när de byttes ut.

Visst är det väl så men ett ytskikt kan man alltid putsa till, vore fint om man kunde komma över krockade sektioner som det går att kapa ur drygt 1.5x1m dugligt material.

Edit:

På väg hem utan någe bättre för mig stövla jag in på byggvaruhuset för att hitta inspiration. Bläddra genom skivmaterialen och hummat precis som jag gjort tidigare utan snilleblixt. Sen slog det mig; Alustege, det blir perfekt!

Nu är det planen med andra ord, väger skit o ingenting och även den klenaste för att inte säga billigaste duger mer än väl till ändamålet. Bredden kan iofs vara av intresse men i övrigt duger en 3-meters att hugga av på mitten och knåpa ihop en ram av. Fnula sedan vidare på vad för skiva som kunde bli lämplig, eftersom jag var där jag var titta jag t.o.m. på tarkett och vinylgolv men förvånansvärt tunga bitar tyckte jag.

Sen snubbla jag över dom där fyrkanterna som är tänkta att pimpa garagegolv med, vägde inte mycket dom :thumme: Lär väl gå åt en del pl400 eller motsvarande men skivan borde kunna matcha durkplåt av aluminium med marginal.

Bild
Stenarmerade rötter är f-n det värsta jag vet

1 person gillar det här inlägget.
Hobbyist
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 03:10:13, 07-01-2017
Ort: Stadsholmen 3tr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Japanskt

Hobbyist (trådstartaren)

#14 » 23:30:14, 09-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

A sign on the signs

Bild

Hoppas inte mitt låg..

Bild

..underst

Bild

Försökte få med en båt på köpet men det verkade svårt

http://forumbilder.se/I52KQ/20190409-212913.

Det här är inte trovärdigt..

Bild

Hellre före än efter (dom satt)

Bild

Svängde runt på en femöring när jag upptäckte att GPS'n inte var kalibrerad

Bild

Denna shitbox med knepiga hjulvinklar kom farandes längs en lång påfart - högerfil - vänsterfil - fladdra ut i väggrenen så det yrde och tillbaka i högerfilen, kursstabil minsann.. vi stekte den direKt

Bild

Övar backa ner i dike, gäller att träna på sånt man tror det kan bli mycket av

Bild

Cutting it close

Bild

Premiär i drajjven

Bild

Giftig kurva som ni ser, ganska säker på att de i Kian bet naglarna när de smög upp bakom

Bild

Trevligt med ballonger på min ära när vi utövade släpparkering

Bild

Gick som ett strykjärn även under jord

Bild

Nu har den några mil på mätaren som inte finns, 6 hjul drog 0.8L/10 000 m med 4 drivande. Måttade och hummade som man gör ang. konstruktion av locket och vet inte riktigt vilken fot jag ska stå på, golvplattorna är fortfarande en toppenidé som jag provlimmat o.s.v. men ramen, gångjärn och ev. gasdämpare ger huvudbry ännu. Valet står mellan multistege (såndär fällbar historia) eller 4m enkelstege som kapas efter behov. Multistegen skulle kunna "stå" på dragstången medan gångjärn måste fästas i de övre lämmarna.

Multistegens länkage/gångjärn/ledade del är dock felvänd för undertecknad = för att ha en vågrätt del som går att vinkla uppåt så kommer den ledade konstruktionen peka uppåt som två halvmånar = blir bra svårt för att inte säga omöjligt att få vattentätt i långa lopptet. Möjligtvis skulle det gå att placera det ledande utanför lastplanet och således endast använda 1/3 gångjärn. Detta kräver dock viss uppfinningar för att kunna använda hela stegen.

Enkelstege kräver gångjärn men att fästa dessa i ett lätt obromsat släp om än endast för några kilo kommer inte att fungera i originalutförande. Bakre övre lämmen har förvisso en sluten balk högst upp, godset/plåttjockleken är dock 0.7-1mm så inget annat än genomgående kommer fungera. Det skulle förmodligen resultera i samma resultat som när ni köpte den där billiga skottkärran och råka tänka på något annat när den skruvades ihop för fingerkraft, vips så blev plåten bucklig och ful som om en hantverkare arbetande med trä försökt få ihop det hela :slag:

För att ta isär den övre balken måste jag borra ur 4st popnitar, vilket jag kanske gör men inte riktigt där ännu. I vilket fall så mätte jag yttermåtten och med lite tur o bra väder kommer ett rektangulärt rör 50x40mm att få plats inuti och då är jag hemma med hållfastheten.
Senast redigerad av Hobbyist 23:38:15, 03-05-2019, redigerad totalt 1 gång.
Stenarmerade rötter är f-n det värsta jag vet

4 personer gillar det här inlägget.
Hobbyist
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 03:10:13, 07-01-2017
Ort: Stadsholmen 3tr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Japanskt

dc_lindberg

#15 » 09:18:27, 10-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det här är en gammal beprövad teknik:


Har viss bäring på din tråd, men 22Mb - för mkt för min uppkoppling att ladda upp.
Kan någon ladda upp filen till Maskinistens arkiv:
http://klabbe.eu/manualer/SOLDRMOVARD.PDF
SoldR Motorvård Soldatreglemente för motorvård
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11


Återgå till Släpfordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se