Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSläpfordon

Litet släp som ska modifieras, något

45 inlägg • Sida 3 av 3
Diskutera släpfordon i detta forum

dc_lindberg

#31 » 21:20:06, 13-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hoppsan! Där slog du mig på fingrarna Hobbyist, med att vara helt klart överdrivet noggrann i konstruktionskollen!
(=imponerad!)

Ja. Att blanda metaller ställer till elände många gånger... rf + alu => "svets"... går rent ut sagt åt H! (hur jag vet det? ... titta på avataren... höger gaffelben... M8 2st genomgående för stänkskärmen... + salt... Åkte på att borra bort dem... å det gick ju bra... M8 hålet är inte 8mm längre...)

JA! Stora anliggningsytor båda för bästa hållbarhet!
Se upp med brottytor - stor anliggningsyta ger också stora brytkrafter. (...äh! det där har du ju koll på redan ju ;-) )
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11



Hobbyist (trådstartaren)

#32 » 21:56:08, 13-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

QV_ skrev:Så länge det är tort så fungerar "allt"
Ett släp som körs vintertid brukar inte "vårdas" utan får ha alla (salt)beläggningar kvar efter att ha brukas sliter mera.

RF blir bättre om man polerar upp det ordentligt. Det är ju där man har bearbetat materialet som "korrosionen" händer.
Varje gång man lyfte upp U-båtsspanningsutrustningen så var man ju bered på att haka i för att säkra den.
RF klass A4 duger inte för 12 månader under saltvatten. Iallfall inte där det är gängat.


Så är det =) Jag har spenderat stora delar av mitt yrkesverksamma liv till observation av dåliga materialval av "dom som kan", ibland även att åtgärda. Nu citerade jag inte denna doktorsavhandling till fullo av förklarliga skäl utan tog bara upp lite av det som är relevant, exemplen rörde i mångt och mycket byggtekniska konstruktioner men även gångräcken etc. som vistas där trafik finns så jag tror i.a.f. de tagit höjd för väta, salt etc..

dc_lindberg skrev:Hoppsan! Där slog du mig på fingrarna Hobbyist, med att vara helt klart överdrivet noggrann i konstruktionskollen!
(=imponerad!)

Ja. Att blanda metaller ställer till elände många gånger... rf + alu => "svets"... går rent ut sagt åt H! (hur jag vet det? ... titta på avataren... höger gaffelben... M8 2st genomgående för stänkskärmen... + salt... Åkte på att borra bort dem... å det gick ju bra... M8 hålet är inte 8mm längre...)

JA! Stora anliggningsytor båda för bästa hållbarhet!
Se upp med brottytor - stor anliggningsyta ger också stora brytkrafter. (...äh! det där har du ju koll på redan ju ;-) )


Slå på fingrar är något av en lärarterm vilket jag inte beblandar mig med eftersom jag inte har den examen ;0) Syftar dock i regel till att göra verklighet av det som redan står skrivet och om någon har andra åsikter utövas stryk på fingrar(!?) Då är det det väl roligare att experimentera fram nya metoder och riskera att få en smäll på fingrarna ibland men när det blir bra, då..

M.a.o. stå på dig.
Stenarmerade rötter är f-n det värsta jag vet
Hobbyist
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 03:10:13, 07-01-2017
Ort: Stadsholmen 3tr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Japanskt

Hobbyist (trådstartaren)

#33 » 00:01:52, 04-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tjöpte minisuperräjssläpvagnen för några veckor sen som känt. Körde ner det o baxa in i operationssalen för modifiering. Eftersom jag vill bygga ett eget lock/kåpa till den skissar jag vilt till en bra konstruktion och sätter kapen i en av åtta lämmar. Detta för att öppna och stärka upp infästning för gångjärn till locket. Lyckas hitta ett färdigt fyrkantsrör i stål med 1.5mm gods som passar i befintlig 0.5-0.7mm profil. Blir verkligen press fit och jag knackar in den täckt i tunnflytande rostskydd med god penetrering. Kapar fyrkantsröret på plats och återförsluter profilen vilket blir perfekt, så nära materialen kan komma utan att vara sammanfogade med varann. Skulle kunna hänga släpan överlastad i fyrkantsröret = det sitter.

Börjar passa in ramen för det blivande locket, mät 20 gånger kapa 1 som ni känner till. Hmm främre övre lämmen sitter inte helt rakt, vafan den glappar ju i låst läge? M.a.o. fällbar och just den lämmen jag stärkt upp. Får inga kallsvettningar om att jag skevat till något, den stärktes inte upp på plats så släpan har inte fått smaka på våld och lämmen i sig är rakare än från fabrik hmm. Krånglar mig in på höger sida om släpan som står närmast väggen och en o en annan pryl... Den där bygeln låset ska hakas fast i är inte rak?? Vi pratar alltså om en bygel i 4mm stål popnitad med uppskattningsvis 6.4mm(ca..) nitar, den rubbar jag knappt ens om jag vill. Tar tag i bygeln, jo den glappar lite i nitningen också och övre niten går naturligtvis in bakom dubbelplåt. Hjärnan går på högvarv för easy fix = borra, banka banka, skruv o mutter men det blir då lite svårt att komma åt..! Står o klurar o jämför, lossar bakre och främre övre lämmen för att sedan lägga dom ovanpå varann för enklare jämförelse. Jodå, låset är popnitat från fabrik i fel hål. Nu förskönar historien lite, jag tolkade bygeln som det faktiska felet och kontakta åf för lite konsultation. Förklarade error kortfattat men fick till svar att felorsaken måste vara att låset sitter fel och får en förklaring där han tänker rätt, nästan. Åf ber om några bilder till som jag skickar men inget svar nu innan helgen, nagelbitare.

För mig hade det naturligtvis varit behändigt om den högra sidolämmen med bygeln varit boven eftersom jag inte rört den men icke. Jag är rökt tänker jag, har inte orsakat felet men modifierat delen där felet sitter och mina odds att få "rätt" försämras drastiskt. Åf skrev dock "eftersom mothållet ser ut att vara böjt utåt skulle knappt gå att låsa och definitivt inte glappa". Glappet känns nog iofs mest i olåst läge men i övrigt stämmer det, ju. Det hade inte ens gått att få dit lämmen om mothållet som det tydligen heter hade varit rakt
...
Klåpare!

Alltså, någon hos åf eller fabriken har inte fått ihop tillbehöret med ett extra varv lämmar och brukat våld (kört över den med trucken?) för att böja mothållet på plats. 50/50 om en extra lämsats sitter på under transporten eller ej men det intressanta är hur problemet hanteras nu. Med facit i hand sätter inte jag mig o kör 20 mil t&r för uppvisning eller byte av delar :???:

Bild

Bild

Bild
Stenarmerade rötter är f-n det värsta jag vet
Hobbyist
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 03:10:13, 07-01-2017
Ort: Stadsholmen 3tr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Japanskt

dc_lindberg

#34 » 08:50:45, 04-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

...hm...surt sa räven...
"köpa billigt = köpa dyrt" sa en god vän till mig för ca 30 år sedan...

Taskigt läge!
Det går iof att fixa, med kompletterande material och nya hål...

Är det bara avstånden till lemmens kant som är för långt med ca 2mm, eller är det även fel avstånd i höjdled?
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Hobbyist (trådstartaren)

#35 » 16:31:46, 04-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nja särskilt dyrt blir det inte men omständigt och självklart den lämmen så att säga.

Har inte mätt något cc-mått men det handlar nog om centimetern på ett ungefär, höjden verkar stämma. Drömscenariot vore att dom skickar två nya lämmar utan att begära någon retur men vi får se var det landar.
Stenarmerade rötter är f-n det värsta jag vet

1 person gillar det här inlägget.
Hobbyist
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 03:10:13, 07-01-2017
Ort: Stadsholmen 3tr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Japanskt

Hobbyist (trådstartaren)

#36 » 19:44:30, 09-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

PostNord levererar! :thumme:

..nästan i.a.f., för att göra en kort historia lång:

Jaha, vad är oddsen att jag får rätt nu? Sitter o mumlar för mig själv, mejlar åf som i sin tur begriper orsak/problem och annat logiskt. Jag ser över eländet igen och blir väl inte mer imponerad men anser mig nu ha fog för att reklamera = detta är till viss del medvetet korkat.

Ena låset är nitat i fel hål och hamnar således för långt ut åt sidan. Felet jag sett innan åf's spekulation var att mothållet låset hakar tag i var krökt och glappade numera i nitningarna. Alltså, jag trodde nån klant tappat eller krockat mothållet = ord mot ord när jag bevisligen kapat och bankat in en profil. Men nej, någon montör har alltså upptäckt blundern och "justerat" mothållet á 4mm stål med trucken som jag beskrev det till dom. Mothugg uteblev.

En vecka gick och jag hörde av mig igen, fick bara till svar att ärendet låg hos tillverkaren. Trummade med fingrarna och kontakta tillverkaren, presentera mig artigt och började med att jag har viss förståelse om slutkundens kontakt ska vara åf. La sedan snabbt till att dom/tillverkaren enl. uppgift blivit informerad om ärendet sedan minst en vecka och hur kan detta inte vara löst redan? (bilder och beskrivning hade meddelats sedan tidigare) Fick till svar att lämmarna tyvärr var slut på huvudlagret men att dom beställts från fabriken, tackade för snabb info o släta över det lite med att väntan alltid är kortare när man vet att det händer något.

..2-3 veckor senare mejla jag tillverkaren och fråga om båten sjönk, önskade även något kollinr i det fall de skickades direkt till mig. Det rassla till ganska snabbt i inkorgen och jag fick en vb konversation med åf som ursäktade sig med att transport var beställd dagen innan men inte upphämtad ännu. Lite senare kom även någon på att jag frågat efter möjlighet att söka försändelsen och jag får även dessa uppgifter. Följer detta i hopp om att ha pinalerna innan helgen vilket även statusen i appen gissar.

Klar med förmiddagens bestyr idag fredag kollar jag var paketet är..

"Försändelsen följer inte tjänstevillkoren" vilket det stått lite flummigt tidigare men transporten ändå rört på sig.

Hur svårt kan det vara!? Två plåtbitar där den längsta är 150x35x5 centimeter och den kortare 90cm på längden. Nä nu hade paketets status ändrats från 20kg som enda info till 193×83x35 centimeter och 47kg..

...?

Ringer kundtjänst, väntar genom 53 samtal före, förklarar error och om det finns en möjlighet för mig att plocka upp paketet istället. Lång stund senare har hon lyckats spåra det tillbaka till terminalen, lagt in en kod så att paketet stoppas där och ber mig invänta sms avi. Hon tror att paketet av oklar anledning ligger på pall och därför har det skitit sig med mått o vikt.

-Kanon, hejs svejs! *klick*

..visst f-n den där sms-aviseringen hade ju redan inte fungerat 2-3 gånger och hon fråga aldrig om mitt nummer. Fakkit, jag drar dit!

Två gentlemen springer o hämtar paket efter uppvisat legitimation, jag står o väntar på min tur, en kärring flippar och patrullerar runt om hur åt helvete allting är. Ingen post får hon o jävel, en annan postanställd som även står o väntar på leverans och jag följer roat spektaklet.

Min tur och jag får rätt grabb, ni vet han som gör det där extra medan den andra förmodligen bett mig återkomma efter midsommar. Han stammar väl o länge så konversationen tar 3 gånger så lång tid men grym på det han gör. Han förklarar att han gör ett försök men ligger det i sorteringsmaskinen blir det svårt. Väntar nog en kvart när min hjälte kommer tillbaka, förmodligen andfådd:

-Jag hitta det.

Snipp ,snapp, slut mycket riktigt på pall och jag fick alltså en komplett ny sats med lämmar = 4st och monteringsdetaljer. Alltid något, tackarrr! (listpris 2980 pengar)

Nu ledig en vecka så får vi se vilket mästerverk detta kan bli :vissla:
Stenarmerade rötter är f-n det värsta jag vet

3 personer gillar det här inlägget.
Hobbyist
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 03:10:13, 07-01-2017
Ort: Stadsholmen 3tr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Japanskt

dc_lindberg

#37 » 19:49:48, 09-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

City Mail har vaknat nu när Post Nord aviserat att de ämnar dra in antal utdelningar.
...men om det bli bättre, eller ur askan i elden...

Hoppas det inte var brottom med att få ordning på släpet. Tycks ju gå lite troll i "produktionen"...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Hobbyist (trådstartaren)

#38 » 05:52:39, 10-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Egentligen inte mer bråttom än att det vore kul att komma någon vart. Bara jag hinner in till operationssalen innan studentflaken hittar ut så ska det nog bli en bra dag det här..

:myzsko:
Stenarmerade rötter är f-n det värsta jag vet

1 person gillar det här inlägget.
Hobbyist
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 03:10:13, 07-01-2017
Ort: Stadsholmen 3tr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Japanskt

Hobbyist (trådstartaren)

#39 » 20:52:53, 10-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hann med en del idag, ramen till locket nästan klar och plattorna ligger nylimmade och härdar. Med lite tur o bra väder blir det klart imorgon, då kommer det upp lite material.

Okej, jag har ingen framtid i ackordsarbete med klibbor men det fastna i.a.f..
Stenarmerade rötter är f-n det värsta jag vet

7 personer gillar det här inlägget.
Hobbyist
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 03:10:13, 07-01-2017
Ort: Stadsholmen 3tr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Japanskt

dc_lindberg

#40 » 10:10:16, 11-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den var bra!
:skratta3:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Hobbyist (trådstartaren)

#41 » 23:56:56, 11-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jaha.. slipat alla kanter för hand och torkat rent med isopropanol, svårt tråkigt
Bild

Nylimmat
Bild

24 timmar senare eller så
Bild

Såga stege
Bild

1/2=2
Bild

Fast den måste bli bredare
Bild

Material
Bild

Kapat material
Bild

Bankar in en profil jag gjort sedan tidigare som prov i samtliga för att expandera och underlätta slutmonteringen
Bild

Slipar ner resten
Bild

Passar in
Bild

Ibankat med konstruktionslim
Bild

Snart rakt också
Bild

Börjar det likna något
Bild

Lite av ett proffs på att stärka upp lämmen eftersom jag snart gjort det hela två gånger..
Bild

Var ju tur jag slog med baksidan av yxan, tydligen lagt ifrån mig alla handsläggor någonstans
Bild

Inget brutet tror jag bestämt men svullna upp duktigt efter detta, när både handske och hud spricker upp utan något vasst vet man att det har tagits i =/ Kändes typ som växtvärk när man var liten, typiskt dålig känsla i handen
Bild

Ner kom den i vilket fall
Bild

Borra några hål för gångjärnen, ett slet sig för det andra men löste sig med dremel och två avbrutna borr. Tejpade sedan gångjärnen mot ramen för att begripa vinkeln mot släpet, har svårt att visualisera detta så måste testa fram o tillbaka var den dära hypotenusan hamnar
Bild

Borde bli bra
Bild

Bild

Jovars
Bild

Går upp en bit till men med stöddojjan hamna den här
Bild

Bild

Provkörde några mil med spännsnoddar så att det inte skulle slå, har inga lämliga lås ännu men det fungera fint
Bild

Bild

Hade för korta skruvar till gångjärn mot ramen så det fick duga för i afton. Känns bra och när väl plasten är på plats och varmbockad kan jag applicera ett par fyra styrskenor så locket inte kan glida av.
Stenarmerade rötter är f-n det värsta jag vet

4 personer gillar det här inlägget.
Hobbyist
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 03:10:13, 07-01-2017
Ort: Stadsholmen 3tr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Japanskt

Hobbyist (trådstartaren)

#42 » 20:16:06, 13-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om det går att spackla är det inom marginalerna..
Ska nog bli bra snart =)

Bild

Bild

Bild
Stenarmerade rötter är f-n det värsta jag vet

2 personer gillar det här inlägget.
Hobbyist
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 03:10:13, 07-01-2017
Ort: Stadsholmen 3tr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Japanskt

Hobbyist (trådstartaren)

#43 » 15:53:20, 14-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja plast blir inte gärna helt rakt, i.a.f. inte om man värmer, bankar och limmar runt det så att säga. För några år sen var det någon krutgubbe med mekanisk verkstad som fråga ifall jag behövde några aluminiumrör. Dessa var restprodukter av något han tillverkade, typ partytältpinnar eller vad det kan ha varit. Tack och bock, fick drygt 500st vilket var närapå allt han hade samtidigt som han bara var glad att slippa kånka iväg o slänga skräpet.

Fixera dom i en vägglist för att det skulle bli någotsånär rakt, fungera helt ok.
Bild

Bild

Ormar sig
Bild

Jovars, det är fyra hål i ändan på varje rör och det var så mycket jag slog ihop dom + det dom satte sig vid montering
http://forumbilder.se/I5ML7/20190614-121142.jpg

Bild

För att få lite mer styrka på kortsidorna som inte skjuts på något testa jag att pressa utan delning. Fungera men tyckte det blev lite vanskligt.
Bild

Sen kom jag att jag även fick några rör som de mindre passar i = det får bli lösningen för kortsidorna. Hade någon svag tanke om att försöka mig på att bocka med sand men hitta istället några kopparböjar som passar bra i de mindre rören och på så vis ska det nog kunna bli en ram av detta.
Stenarmerade rötter är f-n det värsta jag vet

2 personer gillar det här inlägget.
Hobbyist
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 03:10:13, 07-01-2017
Ort: Stadsholmen 3tr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Japanskt

Hobbyist (trådstartaren)

#44 » 09:19:21, 25-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fortskrider men har vi någon konstruktör här som har något smart trick för att montera gasfjädrar geometriskt korrekt?

Hittat kalkylator på internet där man kan lägga in luckans mått, öppningsvinkel etc. men den genererar ett svar med föreslagna gasfjädrar = eftersom det är vad dom vill sälja. Testat att höfta men det gick inge vidare, nästa idé är "ställbara" fästen för att trimma in optimal position.

Finns det någon enklare logik mottages den dock tacksamt. Jag har alltså redan gasfjädrarna och måste utifrån dom klura ut var jag ska spika fast dom mot släpans fysiska mått, enda som inte är kritiskt noga för mig är öppningsvinkeln.. typ.

:klia:
Stenarmerade rötter är f-n det värsta jag vet
Hobbyist
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 03:10:13, 07-01-2017
Ort: Stadsholmen 3tr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Japanskt

torbjorn_forsman

#45 » 09:34:19, 25-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag vill minnas att det brukar finnas någon slags lathund eller konstruktionsråd i gamla papperskataloger från gasfjädertillverkare och -nasare (t ex Stockholms fjäderfabrik eller Rönnes).

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till Släpfordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se