Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningarShop

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSläpfordon

Kobent släp

15 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera släpfordon i detta forum

roten (trådstartaren)

#1 » 15:20:38, 18-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har ett smidesvagn byggt i aluminium som jag är riktigt nöjd med. Börjar vara kobent så frågan är om man måste byta axel snart? När börjar det vara dags? Vill ogärna tappa ett däck efter E4. Såg att axlar var inte farligt dyra, 6750:- för en komplett 1500 kg.
roten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:50:08, 16-06-2009
Ort: Luleå

GLIDLAGER - LEDLAGER - BUSSNINGAR - KULLAGER - RULLAGER - TÄTNINGAR - LÄNKHUVUDEN
www.debearings.se


LeifAndersson

#2 » 17:21:00, 18-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är ju inte att bara byta axel, det ska vara exakt rätt axel också! Det är inte bara att köpa första bästa axel med rätt totalvikt! (Som vissa nasare av okända importaxlar vill att köparen ska tro!) Och 6750:- är förövrigt inte speciellt billigt heller. Ska du montera en axel som inte är identisk med den som sitter där så får du byta påskjutet också och registreringsbesikta vagnen. Och för att du ska kunna registreringsbesikta vagnen så krävs ett bromsintyg från tillverkaren av axelsatsen. Så att ett EU-godkännande löser inga problem i sig mer än att det är en grund i bromsintyget. Så på äldre vagnar där ursprungsaxeln inte tillverkas längre så är det en större apparat än att bara byta axel. :sad:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

1 person gillar det här inlägget.
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

roten (trådstartaren)

#3 » 21:17:17, 18-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Aha, får forska mer vad som sitter exakt då.

Skickat från min ANE-LX1 via Tapatalk
roten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:50:08, 16-06-2009
Ort: Luleå

Sparrow

#4 » 22:19:49, 18-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

När jag läste att släpen börjar bli kobent måste jag fråga en sak.Har ett Kylinge 1300 hästsläp som alltid har slitit lite på utsidan av däcken,alltså lite hjulbent .Köpte den ny 1990? Ska det va så, isf varför. Kanske Leif Andersson har svaret :grin:
Sparrow
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:00, 13-02-2012
Ort: Blekinge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 (utlånad till dottern på obestämd tid)

roten (trådstartaren)

#5 » 22:33:52, 18-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du har lastat för lite

Skickat från min ANE-LX1 via Tapatalk
roten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:50:08, 16-06-2009
Ort: Luleå

Sparrow

#6 » 22:57:35, 18-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok. Får se till att ha lite barlast då. :mrgreen:
Sparrow
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:00, 13-02-2012
Ort: Blekinge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 (utlånad till dottern på obestämd tid)

LeifAndersson

#7 » 08:54:46, 19-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi bytte in en Kylinge från ungefär samma tid med Knott axel som hade slitna däck på ungefär samma sätt. Vi skickade axeln till tillverkaren som konstaterade att den varit överlastad med drygt 100%. Med en ny likadan axel monterad har vagnen nu rullat 5-6 år utan problem. Vi har sålt 50-60 Kylinge och endast den har haft de problemen utan att den varit inblandad i någon dikeskörning eller liknande.
Men lastar man två stora hästar i en vagn som har en maxlast på 540kg så blir det lite mycket axeltryck. Och det har de flesta som har de vagnarna gjort fler än en gång... :vissla:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

1 person gillar det här inlägget.
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

roten (trådstartaren)

#8 » 08:57:03, 19-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blir den verkligen hjulbent av för mycket last? Eller tänker jag fel, igen?

Skickat från min ANE-LX1 via Tapatalk
roten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:50:08, 16-06-2009
Ort: Luleå

LeifAndersson

#9 » 09:29:17, 19-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om hjulen bara lutar om bussningarna är slut sliter det inte så mycket däck, men vrider sig svängarmarna pga. överbelastning så påverkar det toe-vinklarna och då går det fort med däckslitaget! :sad:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

1 person gillar det här inlägget.
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Mikkel

#10 » 09:31:09, 19-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänkte samma att två hästar borde väl bli blir kobent.
Samma borde gälla två kor.
Skämt åsido, har en liten traktorvagn som är mycket hjulbent olastad, obromsad stel axel, är den förtillverkad så måntro ? :klia:
Bild
Allt är omöjligt, bara man vill !

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

Sparrow

#11 » 10:02:07, 19-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Behöver ett förtydligande :klia: Slits utsidan lr insidan på däcket vid överlass ? När jag står en bit bakom släpet o den är tom , ser det ut som att hjulen lutar lite utåt i överkanten. Har varit så sen ny. Minns jag fick kränga av däcken o vända dom för att få ut lite fler mil av dom.
Sparrow
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:00, 13-02-2012
Ort: Blekinge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 (utlånad till dottern på obestämd tid)

LeifAndersson

#12 » 14:39:15, 19-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att en olastad vagn har något positiv camber är normalt, och sliter inte däck så länge Toe-vinkeln är rätt. Det är den man ska titta på både lastad och olastad om vagnen sliter däck onormalt. Cambervinkeln är ok om det är positiv eller neutral på båda sidor. Vid klart negativ camber får man kolla upp det hela. Men cambervinklarna är rätt okritiska bara det är lika på båda sidor. Ofta har axlar med högre totalvikt mer positiv camber än billiga småaxlar som brukar ha neutral. Egentligen är hela det här resonemanget ointressant när det inte går att justera de här vinklarna utan är bara för felsökning om något ser onormalt ut. Och för att strula till det ytterligare är det viktigt för att däcken ska slitas hyfsat jämt att vagnen linjerar rätt efter bilen, så att kolla draglinjen på vagnen är steg två om den sliter däck fel. Är draglinjen fel så brukar det visa sig genom att kulhandsken alltid sitter lite vriden när man stannar till med kopplad vagn. Och på paraxelvagnar är det också viktigt hur axlarna är justerade inbördes. Det är lite pyssel att justera in en vagn så de funkar optimalt. Vi har hyrvagnar som är över 10 år gamla men har inga problem med onormalt däckslitage trotts att de kan gå ett par tusen mil om året. Vi byter däck efter 3 säsonger, och då kan de gått 5-6000 mil men är ändå så bra så de sparas som "bra att ha däck". När vi tar en ny vagn i trafik kontrollerar vi alltid att den linjerar så bra som möjligt från kulhandske och bakåt.
Frugan påstår att hon känner om en vagn är bra linjerad när hon hämtar hem den från transportören, så efter hämtning brukar hon välja ut de vagnar som vi ska behålla själva! :klia: :grin:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

2 personer gillar det här inlägget.
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Sparrow

#13 » 15:31:50, 19-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för utförligt svar. Släpet är av 1990 års modell , ska lägga på tredje omgången sommardäck nu, så klagar inte på slitaget.Har ju rullat en del på 29 år :grin: Har aldrig fått en anmärkning vid besiktning heller.Bara lite just av bromsar nån glödlampa o smörjning.Tror det är en Alko axel på den. Enda nackdelen är att den är lite tung och dra men man har ju inte snålat på material när den byggdes.
Sparrow
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:00, 13-02-2012
Ort: Blekinge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 (utlånad till dottern på obestämd tid)

LeifAndersson

#14 » 19:54:45, 19-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gamla "stora" bromsar oavsett fabrikat 230mm eller större är oerhört bra bromsar, blir de bara justerade så gör de det de ska. Moderna "lågprisbromsar" (billiga nya med dyra reservdelar!) 160mm är däremot rent skit som inte alla gånger ens funkar till nästa besiktning efter renovering! Storleken har visst betydelse!
200mm är det minsta man ska befatta sig med. 200x50 är "volymbromsen i dag av alla fabrikat, där har man kompromissat pris mot driftsäkerhet och fått hyfsad prestanda, men som sagt: Akta er för 160mm bromsar! :sad:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

4 personer gillar det här inlägget.
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

SwedEh

#15 » 07:46:24, 12-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lånar lite utrymme i den här tråden istället för att starta en ny nästan likadan :)

Väldans kobent släp. Skiljer nästan fem cm i över- och underkant på däcket jämfört med lodlinjen.... så axeln har nog gjort sitt antar jag. Vagnen tillhör inte mig och är en sån som det åker hästar i.

Det jag funderar mest över är säkerheten; att transportera levande djur i vagnen? tycker det verkar lite sisådär med den saken då det verkar som det är metall mot metall på ena sidan, redan med olastad vagn...

Det är då tur att det finns folk här som har koll på såna saker. :smile:
Ev pris på en ny axel?

T 094 Ps
Bild
Bild
Bild
Bild
SwedEh
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:06:31, 16-06-2010
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Wheel Horse

Ferguson "Grålle"

Draghundar


Återgå till Släpfordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



BA Trading AB

Trucking

Älmeboda Maskinservice

trailerbeg

OilQuick

Alftaprodukter

TK Traktordelar

Hammars verkstad AB

D&E Bearings AB

http://www.RESERVdelar24.SE

Bildelar24.com

Briggsparts

Klaravik

Beck Maskin

Crazyride

Ygsbostudios

Kilremslagret

Bra Verktyg

UniCarriers

Rotec

Lunna Teknik

https://www.AUTOdoc.SE

SSL Certificates