Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSläpfordon

Traktorvagn Ödeshögsverken AB TYP 332B

6 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera släpfordon i detta forum

Viperia (trådstartaren)

#1 » 16:06:11, 29-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,

Var i dagarna och införskaffade mig ett gammalt traktorsläp med tipp, länge varit på jakt efter något rejält till rimliga pengar och här om dagen dök det upp bara några kilometer bort så blev affär direkt. :)

Det är med enkel axel och rejäl plåtbotten samt rejäl ram i övrigt. Virket i lämmarna har dock gjort sitt så det behövs lite kärlek där med att byta ut virket samt svetsa lite, tänker mig byta till tryckt virke och klä insidan med 2-3mm plåt.

Var i dag borta hos den lokale slangpressarn och ordna till ny slang mellan traktor och tippkolv, den gamla hade gjort sitt och kopplingen passade ej mina uttag. Tippen fungerar fint iaf även om den är något långsam när man sänker ner den, kanske blir bättre när den används lite?

Sitter en skylt på flaket där det står Ödeshögsverken AB TYP 332B. Någon som vet något om denna vagn? Försökt googla men inte hittat något vettigt. Kunde ju vara intressant att veta hur mycket en kan tänkas våga lasta på flaket. Tidigare ägare pratade om att dom kört allt mellan 5-8 ton men rekommenderade inte att gå över 5 ton iaf. Lär inte våga dra så mycket mer heller med min traktor ändå.

Återkommer med bilder under morgondagen på nuvarande skicket.

Mvh,

3 personer gillar det här inlägget.
Viperia
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:49:47, 25-05-2014
Ort: Trollhättan
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Zetor 4718



Stridis2

#2 » 22:26:35, 29-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grattis till släpet. Ett sådant är alltid användbart. Ett par tankar, utan att ha sett det ännu. Tryckt virke i lämmarna, då kan du nog inte köpa spontat. Det är något jag hade önskat om jag hade byggt till mig själv. Sponten gör att brädan ovanför och under den belastade hjälper till att ta upp belastningen. Konstruktionen blir alltså mycket starkare utan att behöva gå upp i virkesdimension.
Att plåtklä lämmarnas insida är bra för slitstyrka om du ska köra mycket sten och grus, men lämmarna blir ruggigt tunga när du måste ta av dem. Jag hade antingen kört på trälämmar skodda med U-järn på tre eller fyra sidor eller rena plåtlämmar. Profilpressar man dessa så blir de nog inte nämnvärt tyngre än trälämmar. Frågan är bara om man kan tillverka dem själv, annars kan det bli dyrt... :vissla:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Viperia (trådstartaren)

#3 » 09:19:42, 04-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kört första "tunga" lasset med kärran och det gick relativt bra även om lämmarna skulle behöva ses över då det läcker ut lite i springor här och där. Gick fint i övrigt efter traktorn med 3 kubik hardpad matjord även om ena bakdäcket verkar ha lite pyspunka som jag självklart inte märkte förens kärran var lastad. Hade dock bara 3km hem så gick bra även om däcket var väldigt varmt när jag väl kom hem.

Vad bör man ligga på för däcktryck på ett ungefär? Försökt hitta någon info om däcken som sitter på men utan framgång. Låg på 3 bar när jag kollade trycket på det däck som ej läckt så fyllde upp det andra till 3 bar också. Kanske lägga i ännu mer?

Nedan följer ett helt gäng bilder också. Upptäckt ett litet läckage på tippkolven så ompackning lär det nog bli länge fram om nu resten av kärran ändå skall fräschas till. :)

Mvh,

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Viperia
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:49:47, 25-05-2014
Ort: Trollhättan
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Zetor 4718

BM425

#4 » 09:48:52, 04-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sätt dit en kraftig vajer som tippstopp, det sparar tippkolven så den inte går i topp, samt (kan) förhindra olyckor när du tippar.
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"

1 person gillar det här inlägget.
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61

magirus

#5 » 10:09:52, 04-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ser ut att vara samma som till 912 så 4 kg kan du nog knuffa i dessa däck.
magirus
 

ATK

#6 » 09:54:17, 07-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det verkar vara någon som har parat ihop en 3-tons militärkärra med en annan ram och tippkolv.
ATK
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:02:53, 18-08-2008
Ort: Jönköpingstrakten
Sverige
Maskintyp: Traktor


Återgå till Släpfordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se