dc_lindberg skrev:Jag är förbryllad över att man inte gått över på C-däck på släpvagna -bara- för att få så god marginal som möjligt; för folk överlastar någe så
grön dj.* att hakan fastnar i backen. 13" är väl anpassade för ca 560kg/st ? C-däck 205 15" kan fås med index på 990-1100kg/st => minimera risken för att däcken exploderar pga dumhuvä's överlastning. (se'n kan man ju själv råka räkna/uppskatta lite fel också... å det är ju dumt...)
Frågan var alltså om 13" ger egenskaper som är att föredra över säg 15" ?
Bra kommentar
Skru'are!
Tänkte inte på eländet man får med för kort dra!
TS har E-kort, så axeltryck och kul
tryck har han säkert koll på.
Var med om att backa en lastat 750kg's bromsat, uppför backe inte ville låta sig göras... påskjutsbromsen hoppade in hela tiden... Nu var det släpet tillverkat 1976 - har man löst det problemet på bromsade släpvagnar sedan dess?
C-däcken är mycket "hårdare" än vanliga personbilsdäck, och kan ge otrevliga vägegenskaper när vagnen går med lätt last. Speciellt om det dessutom är en dålig gummifjädrad
axel utan
stötdämpare. Har för mig att Leif Andersson har skrivit om det i någon annan släpvagnstråd.
Det brukliga i släpvagnsvärlden är att fälgar med 4-bultat
nav har 13"
däck och de med 5-bultat nav har 14". Förmodligen bara av historiska skäl (samt att däcken blir billiga).
Moderna släpvagnar, från mitten av 70-talet och framåt, har en s k backautomatik inbyggd i bromsarna, som gör att bromsverkan blir många gånger sämre när hjulet rullar bakåt än framåt. En del äldre backautomatiker är lite luriga och kan orsaka att vagnen blir felaktigt underkänd vid besiktning pga att en okunnig bilprovare som kanske är 10 år yngre än vagnen, tror att rörelsereserven inte räcker till. Jag hade förut en
vagn från '76 (HT-verken, med Hahn-axel och en tidig backautomatik), för att slippa få den underkänd började jag så småningom ha med mig en
sprängskiss på bromsarna till bilprovningen så jag kunde förklara hur backautomatiken var tänkt att fungera.
Före ca 1974 fanns det ingen backautomatik alls. Då hade en del släpvagnar en mekanisk spärr för påskjutsmekanismen, antingen handmanövrerad eller via en
solenoid som kunde kopplas till dragbilens
backljus. Men den anordningen förbjöds retroaktivt i mitten av 70-talet, det hade hänt lite för ofta att vagnar blev bromslösa pga kvarglömd spärr eller felkopplad släpvagnskontakt.
Det där med längd på dragstången är en stor kompromiss. Om man vill få bra vägegenskaper vid körning framåt, så bör vagnen ha lång
dragstång och dragbilen kort överhäng mellan bakhjul och
dragkrok. Om man vill att det ska gå lätt att styra vagnen dit man vill när man backar, så ska det vara tvärt om.