Sida 2 av 4

Re: Tips på släpvagn

InläggPostat: 11:50:55, 12-08-2019
av Skru'are
Köp inte med för kort drag. Det påverkar köregenskaperna mycket! Dessutom kan du lasta längre. Kultryck är a & o.
Däcken utnyttjas ofta maximalt med avseende på last. Kan du öka antalet lager och därmed anpassa trycket till lasten så gör det. Det fordras marginaI om du kör långt. Isynnerhet på en enaxlad vill man inte vara med om en kollaps. Värme dödar. :djaevul:

Re: Tips på släpvagn

InläggPostat: 12:36:16, 12-08-2019
av dc_lindberg
Jag är förbryllad över att man inte gått över på C-däck på släpvagna -bara- för att få så god marginal som möjligt; för folk överlastar någe så grön dj.* att hakan fastnar i backen. 13" är väl anpassade för ca 560kg/st ? C-däck 205 15" kan fås med index på 990-1100kg/st => minimera risken för att däcken exploderar pga dumhuvä's överlastning. (se'n kan man ju själv råka räkna/uppskatta lite fel också... å det är ju dumt...)

Frågan var alltså om 13" ger egenskaper som är att föredra över säg 15" ?

Bra kommentar Skru'are!
Tänkte inte på eländet man får med för kort dra!
TS har E-kort, så axeltryck och kul tryck har han säkert koll på.

Var med om att backa en lastat 750kg's bromsat, uppför backe inte ville låta sig göras... påskjutsbromsen hoppade in hela tiden... Nu var det släpet tillverkat 1976 - har man löst det problemet på bromsade släpvagnar sedan dess?

Re: Tips på släpvagn

InläggPostat: 12:38:32, 12-08-2019
av magloman
Vissa kärror har krav på C-däck. Det står i regbeviset. Min har det inte men jag har iaf C-däck.

Re: Tips på släpvagn

InläggPostat: 12:55:29, 12-08-2019
av uppland2
dc_lindberg skrev:Jag är förbryllad över att man inte gått över på C-däck på släpvagnar


Det satt C-däck på när jag köpte nytt släp för ett antal år sedan.

Re: Tips på släpvagn

InläggPostat: 13:10:30, 12-08-2019
av Fredrik_T
Var och kollade gaupen släpen hos lokala återförsäljaren såg rätt rejält ut och bra storlek. Blir ju alltid lite av en kompromiss med släp helst skulle man ju vilja ha ett flertal att välja mellan beroende på vad man skall lasta. Det jag inte gillade var att lastöglorna satt i botten på släpet invändigt men de var inte försänkta. Ingen jättegrej men hade varit trevligt om det vardet.

Satt alko drag och axel på släpet någon som vet om alko alltid borgar för kvalité eller om de har smäck också? Dvs behöver man forska mer kring vad det är för. Komponenter?

Priset för 1330 släpet var 21000 vilket känns helt ok. En del pengar men man har ju förhoppningsvis släpet ett tag och de verkar ju hålla bra andrahandsvärde.

Nästa fråga är vilja tillbehör man skall ha pressäningslock kostade 1000 så det känns rätt givet. Frågan är om 35 cm extra lämmar är värt 4200 eller ej

Re: Tips på släpvagn

InläggPostat: 13:18:28, 12-08-2019
av Fredrik_T
Sen är frågan tipp eller inte tipp skiljer bara 1000 i pris. Men funderar på om det utan tipp är mer robust uppbyggt. Har tipp på mitt tiki släp och kan inte säga att jag utnyttjar det ofta.

Re: Tips på släpvagn

InläggPostat: 14:10:56, 12-08-2019
av dc_lindberg
När du behöver tipp funktion, då, är den värd mkt.
Behöver du den inte... då är den mer ivägen.

Lemmhöjden.
Personligen: utan tvekan JA.
Men, du måste se till -ditt- behov/användningsområde. Efterkomplettera är alltid dyrare... men kommer man inte att behöva/använda... då är det bortkastade sikiner... Tuff val! Svår fråga!

Ska du köra lösgods (grus, sand, jord, osv) då är en sidotippningsfunktion värdefull.


Allt hänger på vad släpet skall utföra för arbete åt dig.

Re: Tips på släpvagn

InläggPostat: 14:19:43, 12-08-2019
av Fredrik_T
Använder mest till köpa pellets, byggmaterial köra skräp till tippen.

Med högre lastvikt tänker jag mig att man kanske köper grus Någon gång eller hämtar jord

Re: Tips på släpvagn

InläggPostat: 14:28:26, 12-08-2019
av magloman
Som redan sagts så är ju en högbyggd kärra väldigt trevlig att lasta på. Blir också bra arbetshöjd om man vill nyttja den som tillfällig bänk när man hålls o snickrar mm.

Re: Tips på släpvagn

InläggPostat: 15:19:35, 12-08-2019
av toker
Tipp är bra om man ska köra skoter eller dyligt på släpet annars är det nog en onödig grej men ska man ha tipp och tänker använda den ska man ha en skruv tipp. Höga lemmar vet jag egentligen inte varför man skulle vilja ha men finns säkert nått användnings område dom är bra till också. Last öglor som ligger ovanpå flaket är kanske inte så dumt på vintern då har man en möjlighet att hitta dom det är nästan omöjligt med lite snö och is på flaket med försänkta och dom ligger troligtvis så långt ut så dom skadar inte tex gips skivor.

Re: Tips på släpvagn

InläggPostat: 15:31:30, 12-08-2019
av torbjorn_forsman
dc_lindberg skrev:Jag är förbryllad över att man inte gått över på C-däck på släpvagna -bara- för att få så god marginal som möjligt; för folk överlastar någe så grön dj.* att hakan fastnar i backen. 13" är väl anpassade för ca 560kg/st ? C-däck 205 15" kan fås med index på 990-1100kg/st => minimera risken för att däcken exploderar pga dumhuvä's överlastning. (se'n kan man ju själv råka räkna/uppskatta lite fel också... å det är ju dumt...)

Frågan var alltså om 13" ger egenskaper som är att föredra över säg 15" ?

Bra kommentar Skru'are!
Tänkte inte på eländet man får med för kort dra!
TS har E-kort, så axeltryck och kul tryck har han säkert koll på.

Var med om att backa en lastat 750kg's bromsat, uppför backe inte ville låta sig göras... påskjutsbromsen hoppade in hela tiden... Nu var det släpet tillverkat 1976 - har man löst det problemet på bromsade släpvagnar sedan dess?


C-däcken är mycket "hårdare" än vanliga personbilsdäck, och kan ge otrevliga vägegenskaper när vagnen går med lätt last. Speciellt om det dessutom är en dålig gummifjädrad axel utan stötdämpare. Har för mig att Leif Andersson har skrivit om det i någon annan släpvagnstråd.

Det brukliga i släpvagnsvärlden är att fälgar med 4-bultat nav har 13" däck och de med 5-bultat nav har 14". Förmodligen bara av historiska skäl (samt att däcken blir billiga).

Moderna släpvagnar, från mitten av 70-talet och framåt, har en s k backautomatik inbyggd i bromsarna, som gör att bromsverkan blir många gånger sämre när hjulet rullar bakåt än framåt. En del äldre backautomatiker är lite luriga och kan orsaka att vagnen blir felaktigt underkänd vid besiktning pga att en okunnig bilprovare som kanske är 10 år yngre än vagnen, tror att rörelsereserven inte räcker till. Jag hade förut en vagn från '76 (HT-verken, med Hahn-axel och en tidig backautomatik), för att slippa få den underkänd började jag så småningom ha med mig en sprängskiss på bromsarna till bilprovningen så jag kunde förklara hur backautomatiken var tänkt att fungera.

Före ca 1974 fanns det ingen backautomatik alls. Då hade en del släpvagnar en mekanisk spärr för påskjutsmekanismen, antingen handmanövrerad eller via en solenoid som kunde kopplas till dragbilens backljus. Men den anordningen förbjöds retroaktivt i mitten av 70-talet, det hade hänt lite för ofta att vagnar blev bromslösa pga kvarglömd spärr eller felkopplad släpvagnskontakt.

Det där med längd på dragstången är en stor kompromiss. Om man vill få bra vägegenskaper vid körning framåt, så bör vagnen ha lång dragstång och dragbilen kort överhäng mellan bakhjul och dragkrok. Om man vill att det ska gå lätt att styra vagnen dit man vill när man backar, så ska det vara tvärt om.

Re: Tips på släpvagn

InläggPostat: 15:39:03, 12-08-2019
av G_Hackman
Du kan ju alltid kontakta någon av de som bygger släpen själva, t ex Co-släp. Då får du exakt de mått, lastöglor, skärmar, avbärare, fotsteg, lasstvikt osv som du vill ha. Jag hade i alla fall kollat upp det innan jag köpte ett "färdigt"

För övrigt kan jag bara hålla med om att det är bra med lång lastlängd. Har 3x1,7 och skulle inte vilja ha mindre.
Har kapell med ställning och gillar det men beror ju på hur man använder sin kärra. Kostar ju en slant också.

Re: Tips på släpvagn

InläggPostat: 15:50:41, 12-08-2019
av tortap
Det är rätt bra med lastöglor i nederkant av sidorna, exempel syns här: http://www.alutrailers.se/

Re: Tips på släpvagn

InläggPostat: 17:13:16, 12-08-2019
av dc_lindberg
tortap skrev:Det är rätt bra med lastöglor i nederkant av sidorna, exempel syns här: http://www.alutrailers.se/


Bild

Bild

Kunde inte få över bilden du länkade till, men de där två visar ju i alla fall tydligt på vad du tipsar om.
JA! Sitter det bara nedsänkta öglor så... snö, is, annan lass som täcker...

Höga lemmar har man nytta av när man kör skräp till tippen...
Transport av ris, ved, fluffig material ss isolering, osv.
Vad var höjden på standard och vad är höjden på förhöjda? (jag har bommat de uppgifterna)
Ska man köra jord, grus, sten, osv... TIPP funktion tack! Är det bara någon enstaka gång... tja... man -kan- skyffla..., men... TIPP funktion ändå tack. I det läget är den -guld- värd!
Ska släpet användas för transport av små maskiner, ss HQ Rider, o.dyl. ... tipp funktion tack! (www.evp.nu hade ett sånt släp - det sparade enormt med last tid och underlättade lastning och lossning så till den grad att insåg dess fulla värde ).

Men, som sagt, endast den skall använda släpet vet de krav som kommer att ställas på det och vilka behov som behöver tillgodoses ;-)

Re: Tips på släpvagn

InläggPostat: 18:15:41, 12-08-2019
av Fredrik_T
standard är 35 cm och förhöjnings ger 35 cm till