Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSläpfordon

Ett slags släp det här med!

5 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera släpfordon i detta forum

LeifAndersson (trådstartaren)

#1 » 14:46:22, 25-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var iväg och skruvade lite traktor ute på landsbygden, och av en "slump" hade jag skotervagnen med. Man brukar ofta hitta något kul ute på sådana svängar. Och i dag hittades en Tive skitspridare! Riktigt fin kultgrej, finns inte många sådana i det här skicket kvar i dag!
Den här tänkte jag faktiskt använda, blir fin efter Victor eller MF35 att sprida lite hästskit med. :thumme:


Bild
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

21 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare



Sparrow

#2 » 17:59:30, 25-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den där känner jag igen .Min fars högsta önskan .Tyvärr fick han bara använda den en säsong pga av sjukdom o sen gårdsförsäljning.
Sparrow
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:00, 13-02-2012
Ort: Blekinge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 (utlånad till dottern på obestämd tid)

Göran Ekman

#3 » 18:36:45, 25-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har städat bort lite fragment av något liknande.
Någon idé om vilket decennium den kan vara ifrån?
Det är väl handlassning som gäller, eller hur. Alternativt en rörlastare eller något annat från.för länge sedan.
Att använda den är en kultur gärning.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

LeifAndersson (trådstartaren)

#4 » 20:18:24, 25-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

De där är 60:i tal. Fanns en på varje gård här och de gjorde tjänst i 30-40 år. De var oerhört driftsäkra, och ofta hade de 6 eller 8" förhöjning på sidorna. Vi lastade med lastmaskin med snöskopa, en skopa med 846 var lass och var det korta körsträckor så var det riktigt bra kapacitet om man körde med 2 eller 3 st spridare kopplade till som störst en Boxer! De ersattes efterhand med 3 eller 4t "kombivagnar", men de lastade inte mycket mer och spred mycket sämre, och framförallt höll mycket sämre. Så totalt var det nog mer effektivt att köra med de små gamla Tive när de bara malde på och gjorde ett utmärkt spridningsresultat! Vad som gjorde slut på de spridarna var att träbotten tog slut men det mekaniska strulade mycket sällan. Stod länge ett par st. här med murken botten ( säkert bytt ett par ggr. också) sedan grannarna köpt nya kombivagnar, men vad de tog vägen minns jag inte, troligen blev de uppeldade och resten hamnade i skrothögen. :sad:
Men när jag har en gammal relation till de spridarna så var det "skitkul" att springa på en i så gott skick som denna, t.o.m. originaldäcken är i gott skick! Så den där hamnar bland nostalgiprylarna! 2,4 m3 utan förhöjning var riktigt hyfsade lass trots allt. Och var man 2-3 spridare så körde man ut skiten från en gård med 15 kor på en lång arbetsdag! Och nästa dag bar det iväg till nästa gård. Det var en helt annan gemenskap i byarna på den tiden, men det lever faktiskt kvar här fast i lite andra former, den gemenskapen som var då krävs det nog några generationer till för att radera ut helt! :thumme:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

10 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Janson1

#5 » 08:48:31, 26-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tog hand om hjulen på en sådan tingest för 30-35 år sedan och satte dom på min hemmabyggda traktor. Vad jag minns så var den spridaren helt upprutten.
Roligt att det finns en sådan spridare i bra skick, klart värd att spara!
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...


Återgå till Släpfordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: A.Ström, BM425 och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se