Jag har kört med ett mindre, högbyggt Gaupen boggiesläp som jag köpte begagnat. Det har varit billigt och har tjänat mig väl. Jag har funderat på att köpa ett större, det jag har är i smalaste laget, både flaket och spårvidden, och klarade med nöd och näppe av att grensla lastbilsgropen när jag besiktigade det i somras.
Detta släp har fast monterade axlar med torsionsfjädring, men ju mer jag tänker på det så känns Alriks synpunkt om ha rätt monterade axlar och fjädring på släpet väldigt viktig för att få bra köregenskaper. Som jag har det nu så är kulan på min personbil en aning för låg för släpvagnen. Med detta system så inbillar jag mig att N-värdet på släpvagnen flyttar sig lite fram och tillbaka beroende på hur mycket vikt som hamnar på respektive
axel på släpvagnen under körningen om vägen lutar uppåt eller neråt, om vägen inte är perfekt slät o.s.v. och det kan ge farliga köregenskaper i inte alltför extrema situationer Eftersom jag också är lantbrukare så ser jag ju sällan några begränsningar i vad som borde gå att lasta på en släpkärra.
En sak som jag uppskattar väldigt mycket är höga lämmar och toppkapell som är lätt att ta av och på. I mitt fall har jag haft 2x35 cm med lämmar på höjden. Helst hade jag nog velat ha en lämrad till så man kan lasta 105 cm och ändå få på toppkapellet på ett vettigt sätt. Kör man mycket verktyg och andra känsliga saker så är det värt hur mycket som helst att bara kunna dra över kapellet snabbt och enkelt och få lasten någorlunda väderskyddad. En aning fukt tar sig förstås in, men man kan köra på en saltad väg utan att få sina verktyg förstörda.