Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSläpfordon

Högbyggd släpvagn till bil - rangordna efter kvalitet.

34 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera släpfordon i detta forum

Gaffe (trådstartaren)

#16 » 13:59:29, 01-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

G_Hackman skrev:Ja, kanske. Eller så kostar det inte alls mer. TS kan ju kolla så vet vi.
Vet flera som fått släp gjorda enligt deras önskemål och de har varit nöjda med priserna. Men det är säkert olika beroende på vad man vill ha.

Som sagt tro jag absolut att Ifor gör fina släp, de har bra rykte. Men kan man gynna en lokal tillverkare så är det verkligen inte fel.
Haha, lokalt - jag har närmare till Berlin än Fredriksberg
Förstår vad du menar - får ju se vad som händer med Brexit innan man handlar av tedrickarna oavsett hur bra släp de bygger.


Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
Gaffe
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:20, 21-02-2013
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Branson 5025R



magloman

#17 » 14:03:37, 01-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Borde finnas tyska tillverkare med bladfjädring. Har iaf sett det förut. Tror du sparar mycket på att åka dit o köpa ett när du har så nära.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Trigon

#18 » 14:06:30, 01-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har kört med ett mindre, högbyggt Gaupen boggiesläp som jag köpte begagnat. Det har varit billigt och har tjänat mig väl. Jag har funderat på att köpa ett större, det jag har är i smalaste laget, både flaket och spårvidden, och klarade med nöd och näppe av att grensla lastbilsgropen när jag besiktigade det i somras. :grin:
Detta släp har fast monterade axlar med torsionsfjädring, men ju mer jag tänker på det så känns Alriks synpunkt om ha rätt monterade axlar och fjädring på släpet väldigt viktig för att få bra köregenskaper. Som jag har det nu så är kulan på min personbil en aning för låg för släpvagnen. Med detta system så inbillar jag mig att N-värdet på släpvagnen flyttar sig lite fram och tillbaka beroende på hur mycket vikt som hamnar på respektive axel på släpvagnen under körningen om vägen lutar uppåt eller neråt, om vägen inte är perfekt slät o.s.v. och det kan ge farliga köregenskaper i inte alltför extrema situationer Eftersom jag också är lantbrukare så ser jag ju sällan några begränsningar i vad som borde gå att lasta på en släpkärra. :grin:

En sak som jag uppskattar väldigt mycket är höga lämmar och toppkapell som är lätt att ta av och på. I mitt fall har jag haft 2x35 cm med lämmar på höjden. Helst hade jag nog velat ha en lämrad till så man kan lasta 105 cm och ändå få på toppkapellet på ett vettigt sätt. Kör man mycket verktyg och andra känsliga saker så är det värt hur mycket som helst att bara kunna dra över kapellet snabbt och enkelt och få lasten någorlunda väderskyddad. En aning fukt tar sig förstås in, men man kan köra på en saltad väg utan att få sina verktyg förstörda.

1 person gillar det här inlägget.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

Alrik

#19 » 15:41:58, 01-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gaffe skrev:
Alrik skrev:Jag skulle köpa ett Ifor Williams pga dom är bladfjädrade så att bägge axlarna alltid är i marken och tar vikt oavsett kulhöjd på bilen. Har lånat ett Iforsläp några gånger och dom går väldigt bra bakom bilen samt att dom inte blir så känsliga hur du lastar pga bladfjädringen. Är rejäla släp!

Har nu ett valeryd boggi från -80 som är riktigt bra. Kan lasta hur som helst och "hur mycket" som helst. Nackdelen är att de bara är 2,8 långt men 1,70 brett i flaket. Givetvis fjädrande och klättrade axlar.

Har haft ett Fågelsta tippsläp med flakyta på 3,1x 1,8-1,9. Tungt as till kärra och extremt viktigt hur du lastar om de inte ska bli trafikfarligt. För hög kulhandske för normalbil och för låg för typ pickup.

Släp med axlarna bultade i chassiet är ett skit överlag!

Mitt nästa släp blir ett Ifor Williams LT 125 eller 126. 2000kg och 3,62 långt, bredden skiljer på dom 1,68 eller 1,98. Troligen blir de 1,68 för de klarar man de mesta på samt att de går nästan innanför bilen. Ev LM125 som är en 2700kg, blir dock 12" däck då istället för 13".

Är lantbrukare så de mesta körs på släpkärra.

https://www.iwt.co.uk/products/flatbed/ ... /?tab=spec

Finns en handlare utanför Örebro som har en del hemma men borde finnas någon söderöver också.
Tack @Alrik
Ja, Ifor har jag kikat på. Hyrde faktiskt en Ifor hästfinka ett par månader av Sesab utanför Örebro medan frun tog BE.
Enhästarssläp - gick väldigt fint på vägen, dock tycker jag plastdetaljerna hade för låg kvalité...fast de slipper man ju på en flakvagn.

Bladfjädringen hör man mest gott om, så det är värt att undersöka närmare.

Vad menar du med "klättrande"? Jag tänker som typ en skogsvagn till traktorn...kommer inte en dån boggie i svängning under körning i så fall? Det gör det ofta på vissa fyrhjulingsvagnar i högre farter.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk


Klättrande kanske var fel ord men att axlarna är beroende fast oberoende av varandra. Dvs du kan åka över en 15cm kant och den främre axeln behöver inte ta all vikt mot en med bultade axlar. Lika när du åker nerför en kant, blir inget dunk osv. Vikten "flyttas" till den andra axeln sen tillbaka när hindret är passerat.

En med bultade axlar så får första axeln ta hela vikten och typ lyfta upp kärran för kanten. När den första axeln är uppe på kanten så är den andra axeln i luften och gör ingen nytta.

En annan komfortsak med riktigt fjädrande axlar är att dom beter sig inte som en studsboll som hänger i ett snöre när den körs tom bakom bilen.

Majava är finska släp som är bladfjädrade men vet inte om dom tillverkar högbyggda släp. Deras lätta släp är en fröjd av ha efter bilen både tomma och lastade.
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140

Gaffe (trådstartaren)

#20 » 16:32:22, 01-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:Borde finnas tyska tillverkare med bladfjädring. Har iaf sett det förut. Tror du sparar mycket på att åka dit o köpa ett när du har så nära.
Tyvärr är ju kronan inte så kaxig mot euron just nu.

Men värt att kolla när man bestämt sig.

Min far har en Böckmann tippvagn, den har hållt fint i säkert 10 år med tanke på rost mm. Tyvärr är axlarna inte helt överens alla gånger.
För hög kula så går främre axeln med lägre belastning vilket iofs jämnar ut sig med last som trycker ner. Men det märks under körning att den beter sig annorlunda vilket inte är önskvärt.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
Gaffe
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:20, 21-02-2013
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Branson 5025R

Gaffe (trådstartaren)

#21 » 09:47:12, 05-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Någon med erfarenhet av Westbay från Västervik eller några av de europeiska tex Humbaur, Henra, JBT (James Brian Trailer) ?

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
Gaffe
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:20, 21-02-2013
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Branson 5025R

Alrik

#22 » 14:07:53, 11-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gaffe skrev:Någon med erfarenhet av Westbay från Västervik eller några av de europeiska tex Humbaur, Henra, JBT (James Brian Trailer) ?

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk


https://www.blocket.se/vi/88841305.htm

Den är troligen ett bra släp. Skivan håller flera är till. Vettigt pris iaf.
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140

Gaffe (trådstartaren)

#23 » 21:21:33, 22-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag pratat med ägaren till NCT en trevlig herre som verkligen var kunnig på släp!
Ska försöka ta mig norrut för att kika på ett NCT innan jag går vidare.


Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
Gaffe
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:20, 21-02-2013
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Branson 5025R

Landmann

#24 » 09:23:28, 16-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Humbaur eller Hapert har jag uppfattat som kvalité. Förstnämnda gör vagnar från 750kg och uppåt 50t, så dom borde ha lite koll och backup efter några år.

Ifor Williams låter bra och är nog bra överlag. Var påväg att beställa en sån och blev avrådd av säljaren då dom skulle sluta leverera dom av massor av orsaker. Misstänker att det inte kommer underlätta i framtiden pga att dom går ur eu men det är inget jag kan någonting om.

Har du kollat med Reko om dom kan lev?
"Hur långt är ett snöre?"
Landmann
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:49:15, 26-04-2017
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskin: Case 95xt

Gaffe (trådstartaren)

#25 » 11:24:38, 16-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Landmann skrev:Humbaur eller Hapert har jag uppfattat som kvalité. Förstnämnda gör vagnar från 750kg och uppåt 50t, så dom borde ha lite koll och backup efter några år.

Ifor Williams låter bra och är nog bra överlag. Var påväg att beställa en sån och blev avrådd av säljaren då dom skulle sluta leverera dom av massor av orsaker. Misstänker att det inte kommer underlätta i framtiden pga att dom går ur eu men det är inget jag kan någonting om.

Har du kollat med Reko om dom kan lev?
Inte kollat Reko. Det är grundaren till Reko som startade NCT.
Som sagt, har en Humbaur idag - tycker inte den lever upp till mina förväntningar gällande kvalitét. Iofs är det fler av delarna som är AL-KO som jag tycker kunde varit bättre.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
Gaffe
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:20, 21-02-2013
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Branson 5025R

uppland2

#26 » 12:18:00, 16-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gaffe skrev:Någon med erfarenhet av Westbay från Västervik eller några av de europeiska tex Humbaur, Henra, JBT (James Brian Trailer) ?

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk


Vi är nöjda med vårt Henra-släp, men det är från 90-talet så jag vet inte vad det säger om dagens förhållanden.

Åtminstone förr brukade Ifor Williams hållas högt för att åka på dåliga vägar. Vill du ligga i 130 på motorvägen kanske produkter ifrån Frankrike/BeNeLux naturligt har mer fokus på det.
uppland2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:50:56, 14-04-2013
Ort: Västra Uppland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: EC140, JD6400, JD510, JD20, MT27, Stiga Park, W212

Iznogoud

#27 » 13:24:22, 16-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kör ett Boro ( det polska namnet är outtalbart ) 3500kg 2018 högbyggt, knäckt släp nu, eller biltrailer rättare sagt som lastar 2820kg. Och det verkar fungera helt ok än så länge.
Eldragningen kan bli bättre, svetsarna har blivit klart bättre mot tidigare släp, och något jag än så länge kan rekomendera.
Enda negativa är väl originalwinchens placering och wiredragning över tvärbalkarna, här borde det ha lagts in några linstyrare för att slippa dra vajern över balkarna.
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

magloman

#28 » 11:11:12, 14-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blev det någon kärra?
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

dc_lindberg

#29 » 11:27:04, 14-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite långt ifrån dig iof, men Niklas är bra att ha att göra med:
www.balstaslapet.se
Han bygger släpet precis som du vill ha det, väger in det som du vill ha totalvikten, och du har support och hjälp med släpet.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

magloman

#30 » 16:49:31, 26-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ingen uppdatering från TS på länge nu.

Hur är de danska Variant tro? Någon som har ett sånt?

/TILLÄGG: såg i tråden Joe länkade till att där fanns det lite input om det.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430


Återgå till Släpfordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se