Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSläpfordon

Högbyggd släpvagn till bil - rangordna efter kvalitet.

34 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera släpfordon i detta forum

Gaffe (trådstartaren)

#1 » 09:13:26, 31-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är dags att byta släpvagnen. Galet vad många olika fabrikat det finns att se på!
Vill gärna ta hjälp av er på maskinisten för erfarenhet och synpunkter av olika fabrikat.

Lite förutsättningar vad jag tänker kring:
- vi som skall dra har BE kort
- Högbyggd typ med fällbara sidor, även löstagbara stakar.
- Flaklängd cirka 3-4 meter.
- Flakbredd min 1,6 m (2 sj pallar)
- Två axlad eller boggie
- lösa ramper eller fast bakläm som fungerar som ramp.
- god kvalitét, skall vara ett bekymmersfritt ägande under många år. Dvs jag betalar hellre mer i inköp än i löpande onödiga driftskostnader pga att tillverkaren snålat i tex val av axlar, galvanisering mm.

Väger mellan att skaffa ett flaksläp eller ett hydrauliskt tippsläpp. Tippsläp bör ju dock inte vara för stor flaklängd på.

Övervägande så är det byggmaterial, mindre lantbruksmaskiner, rundbalar som fraktas.
Ange gärna vilken typ av släp ni diskuterar lämnar synpunkter kring, har märkt att det i gamla trådar ofta uppstår diskussioner kring detta.
- Flaksläp - fast flakbädd
- Vippsläp - flakbädden vippas som regel vid hjulaxel
- Tippsläp - flaket ledar i sin bakre kant eller längs långsida.

Bilder får gärna klistras in, då länkar tenderar att bli in aktuella över tid.

Jag hoppas på en bra tråd med många tankar och idéer.
Givetvis skall jag bidra med mer fakta om så önskas, men vill inte leda in er för snävt till en början.






Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

2 personer gillar det här inlägget.
Gaffe
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:20, 21-02-2013
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Branson 5025R



Joe

#2 » 16:37:52, 31-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Joe
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:59, 17-06-2007
Ort: Södermanland
Sverige
Maskin: 870T, EX35.2, HD1000, JD2130, mm.

Maleen

#3 » 17:36:05, 31-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har kört med ett Hapert högbyggt flaksläp med boggi (185x405) i snart 5 år och är mycket belåten.
I mitt tycke en smäcker men genomtänkt och stabil konstruktion.
Kärran ifråga har en totalvikt på 2700kg och en lastvikt på ca 2150 kg,
så den är ganska lätt sett till vad den lastar. Däcken är 13” med lågprofil, därav blir flakhöjden
lite mer tilltalande än med ”fullstora” hjul.
Maleen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:38:47, 29-11-2009
Ort: Västra Götaland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bm 650-76 Trima 1610p

Gaffe (trådstartaren)

#4 » 09:07:30, 01-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Joe skrev:https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?p=4194288#p4194288
Tack @Joe
Ser att Skånesläp säljer Variant. Det verkar även ha en "PRO" modell som är något dyrare, vilket kan borga för att den är lite mer påkostad.
Kan bara instämma angående surrningsöglor/fästpunkter. Invändigt på flaket är bra så länge lasten inte är allt för skrymmande, att fästa under i balkarna till flaket brukar sällan bli helt bra då risken finns att krokarna "vandrar" å så släpper det. Så krokar eller andra fästpunkter under flaket är önskvärt.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
Gaffe
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:20, 21-02-2013
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Branson 5025R

Lars_karlsson

#5 » 09:17:59, 01-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Nordic car trailer
Det perfekta byggsläpet,
Lars_karlsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:54:36, 02-09-2007
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6000
Ih 674 såld
valtra 900

Gaffe (trådstartaren)

#6 » 09:21:58, 01-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Maleen skrev:Har kört med ett Hapert högbyggt flaksläp med boggi (185x405) i snart 5 år och är mycket belåten.
I mitt tycke en smäcker men genomtänkt och stabil konstruktion.
Kärran ifråga har en totalvikt på 2700kg och en lastvikt på ca 2150 kg,
så den är ganska lätt sett till vad den lastar. Däcken är 13” med lågprofil, därav blir flakhöjden
lite mer tilltalande än med ”fullstora” hjul.
Tack @Maleen
Så du menar att den tack vare bra design inte behöver vara överdimensionerad i tex gods för att hålla och fungera enligt dina behov?

Har du flakplyfa, stål eller aluminium i flakbädden?

Beträffande hjul så läste jag i en annan tråd att de små 10" var mest av ondo, men har dina 13" lågprofil för att släpet skall vara stabilt vid tung last?

För mig är bra markfrigång viktigare än låg lasthöjd...man ska alltid ut och vända på något ojämnt.
Likaså att ljusrampen inte sitter för lågt , ska ju inte mycket till i stigning för att ett släp med långt uthäng bakom hjulen skall ta i marken.

Någon som vet om något släp där man kan justera höjden på kulhandsken?
En lite för hög kula på dragbilen kan ju lyfta främre hjulaxeln samtidigt som ljusrampen fort hamnar farligt nära marken. Några centimeter vid kulan gör stora utslag 5-6 meter längre bak.



Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
Gaffe
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:20, 21-02-2013
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Branson 5025R

Gaffe (trådstartaren)

#7 » 10:04:05, 01-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lars_karlsson skrev:Bild
Nordic car trailer
Det perfekta byggsläpet,
Tack @Lars_karlsson
Se där ännu ett släp fabrikat.
NCT har jag aldrig hört talas om, men så lever jag i södra Sverige.
Lite tunn info på hemsidan, framgår tex inte vilket material i flakbädden, men ser ut som det är aludurk på tippsläpet i alla fall.
Är det nitat mot ramen?
Svensk tillverkade produkter brukar ju borga för hög kvalitet samt att tillverkaren vet vilka påfrestningar det utsätts för med vägsalt.
Är lite tyvärr lite tveksam mot små företag...hur är det med reervdelar om 5 år tex. Antar att mycket är standard komponenter, såsom axlar, påskjutsbroms mm. Utan att det är stomme och flak de bygger själva.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
Gaffe
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:20, 21-02-2013
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Branson 5025R

Alrik

#8 » 10:45:29, 01-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skulle köpa ett Ifor Williams pga dom är bladfjädrade så att bägge axlarna alltid är i marken och tar vikt oavsett kulhöjd på bilen. Har lånat ett Iforsläp några gånger och dom går väldigt bra bakom bilen samt att dom inte blir så känsliga hur du lastar pga bladfjädringen. Är rejäla släp!

Har nu ett valeryd boggi från -80 som är riktigt bra. Kan lasta hur som helst och "hur mycket" som helst. Nackdelen är att de bara är 2,8 långt men 1,70 brett i flaket. Givetvis fjädrande och klättrade axlar.

Har haft ett Fågelsta tippsläp med flakyta på 3,1x 1,8-1,9. Tungt as till kärra och extremt viktigt hur du lastar om de inte ska bli trafikfarligt. För hög kulhandske för normalbil och för låg för typ pickup.

Släp med axlarna bultade i chassiet är ett skit överlag!

Mitt nästa släp blir ett Ifor Williams LT 125 eller 126. 2000kg och 3,62 långt, bredden skiljer på dom 1,68 eller 1,98. Troligen blir de 1,68 för de klarar man de mesta på samt att de går nästan innanför bilen. Ev LM125 som är en 2700kg, blir dock 12" däck då istället för 13".

Är lantbrukare så de mesta körs på släpkärra.

https://www.iwt.co.uk/products/flatbed/ ... /?tab=spec

Finns en handlare utanför Örebro som har en del hemma men borde finnas någon söderöver också.

1 person gillar det här inlägget.
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140

Khan

#9 » 10:55:32, 01-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en nordic vagn, ej högbyggd med kåpa.
Chansade o ringde tillverkaren direkt för höra på pris. Inga problem med att direkt köpa av dom, fick även speca vagnen enligt önskemål. Fick intrycket att dom gärna gör kundspecifika vagnar. Tror ägaren var involverad i reko vagnarna tidigare.
/Henrik
Khan
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:01:07, 18-09-2016
Ort: Dalarna
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 6750
Valmet 705
Sampo 690
Shibaura CM284

G_Hackman

#10 » 11:46:22, 01-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hade börjat med att kontakta de lokala tillverkarna och höra vad de kan erbjuda. Det finns flera som skräddarsyr efter dina önskemål. Ett exempel är CO-släp.
Tror säker att t ex Ifor Williams är utmärkta men varför inte gynna en svensk firma och dessutom släpet exakt som ham vill ha det.
G_Hackman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:32:40, 13-06-2007
Ort: Kungälv
Sverige
Maskin: Arboga GM2512

Alrik

#11 » 12:38:02, 01-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

G_Hackman skrev:Jag hade börjat med att kontakta de lokala tillverkarna och höra vad de kan erbjuda. Det finns flera som skräddarsyr efter dina önskemål. Ett exempel är CO-släp.
Tror säker att t ex Ifor Williams är utmärkta men varför inte gynna en svensk firma och dessutom släpet exakt som ham vill ha det.


Vad missade jag i specifikationen?

Ramper finns att få till Ifor och läggs i ett fack under.

Skulle vara intressant att veta vad ett CO släp går på men skulle inte bli förvånad att man kan nästan få två släpkärror av god kvalite av europeiska tillverkare för samma peng.
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140

G_Hackman

#12 » 13:00:07, 01-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, kanske. Eller så kostar det inte alls mer. TS kan ju kolla så vet vi.
Vet flera som fått släp gjorda enligt deras önskemål och de har varit nöjda med priserna. Men det är säkert olika beroende på vad man vill ha.

Som sagt tro jag absolut att Ifor gör fina släp, de har bra rykte. Men kan man gynna en lokal tillverkare så är det verkligen inte fel.
G_Hackman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:32:40, 13-06-2007
Ort: Kungälv
Sverige
Maskin: Arboga GM2512

magloman

#13 » 13:34:55, 01-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

NCT vet jag bygger sina med omsorg och med kund i fokus. Nästan alla som säljs är kundanpassade.
De är rejäla. Skulle inte tveka handla från dom.
Lätta att underhålla oxå, är ju mest standard grejer så man är ju inte hänvisad till just dom vid ev reparation i framtiden.

För egen del är jag mest sugen på bladfjädrat släp om det ska vara två axlar. Klarar mig än så länge med mitt 1300 släp.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Gaffe (trådstartaren)

#14 » 13:51:45, 01-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alrik skrev:Jag skulle köpa ett Ifor Williams pga dom är bladfjädrade så att bägge axlarna alltid är i marken och tar vikt oavsett kulhöjd på bilen. Har lånat ett Iforsläp några gånger och dom går väldigt bra bakom bilen samt att dom inte blir så känsliga hur du lastar pga bladfjädringen. Är rejäla släp!

Har nu ett valeryd boggi från -80 som är riktigt bra. Kan lasta hur som helst och "hur mycket" som helst. Nackdelen är att de bara är 2,8 långt men 1,70 brett i flaket. Givetvis fjädrande och klättrade axlar.

Har haft ett Fågelsta tippsläp med flakyta på 3,1x 1,8-1,9. Tungt as till kärra och extremt viktigt hur du lastar om de inte ska bli trafikfarligt. För hög kulhandske för normalbil och för låg för typ pickup.

Släp med axlarna bultade i chassiet är ett skit överlag!

Mitt nästa släp blir ett Ifor Williams LT 125 eller 126. 2000kg och 3,62 långt, bredden skiljer på dom 1,68 eller 1,98. Troligen blir de 1,68 för de klarar man de mesta på samt att de går nästan innanför bilen. Ev LM125 som är en 2700kg, blir dock 12" däck då istället för 13".

Är lantbrukare så de mesta körs på släpkärra.

https://www.iwt.co.uk/products/flatbed/ ... /?tab=spec

Finns en handlare utanför Örebro som har en del hemma men borde finnas någon söderöver också.
Tack @Alrik
Ja, Ifor har jag kikat på. Hyrde faktiskt en Ifor hästfinka ett par månader av Sesab utanför Örebro medan frun tog BE.
Enhästarssläp - gick väldigt fint på vägen, dock tycker jag plastdetaljerna hade för låg kvalité...fast de slipper man ju på en flakvagn.

Bladfjädringen hör man mest gott om, så det är värt att undersöka närmare.

Vad menar du med "klättrande"? Jag tänker som typ en skogsvagn till traktorn...kommer inte en dån boggie i svängning under körning i så fall? Det gör det ofta på vissa fyrhjulingsvagnar i högre farter.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
Gaffe
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:20, 21-02-2013
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Branson 5025R

Gaffe (trådstartaren)

#15 » 13:54:39, 01-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:NCT vet jag bygger sina med omsorg och med kund i fokus. Nästan alla som säljs är kundanpassade.
De är rejäla. Skulle inte tveka handla från dom.
Lätta att underhålla oxå, är ju mest standard grejer så man är ju inte hänvisad till just dom vid ev reparation i framtiden.

För egen del är jag mest sugen på bladfjädrat släp om det ska vara två axlar. Klarar mig än så länge med mitt 1300 släp.
Kan höra med de efter helgerna. Men att välja standard sortiment brukar vara en fördel på prislappen, sen är det ju positivt om de kan lägga på extrautrustning så vagnen blir som man önskar.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
Gaffe
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:20, 21-02-2013
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Branson 5025R


Återgå till Släpfordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se