Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSläpfordon

Hästtransport boggie broms fastnat

5 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera släpfordon i detta forum

Knut.Karlsson (trådstartaren)

#1 » 09:42:16, 14-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vänder mig återigen till forumet för vägledning.

Skulle låna ett boggisläp för en kortare förflyttning av hästen. Tyvärr visade det sig att bakre axeln satt fast efter att ha stått stilla hela vintern. Bromsen har inte varit "anlagd" under vintern. Men det bakre hjulparet sitter som gjutet. Jag vet inte om det kan spela någon roll men vagnen har backats in på platsen där den står. Tänkte om det påverkar bromsbackarnas position mot trumman.

Har läst att lagom våld skulle kunna lösa problemet. Provade med relativt mycket fram och bakvåld med bilen. Men den sitter tyvärr fast ändå.

Läste lite på "nätet" och man tycks mena att om man inte vill plocka isär rubbet så skulle det fungera att slå på fälgen med en slägga. Skaka loss grejorna så att säga. (Naturligtvis med lämpligt mellanlägg så man inte slår sönder något.) Eller ska man plocka av hjulet och banka lite lagom direkt på trumman? Men den är väl av gjutjärn så man får vara lite försiktig så den inte spricker.

Är det en tänkbar väg? Att banka lite lagom? Eller blir man tvungen att plocka isär? Går det ens att få isär när bromsbackarna sitter fast mot trumman?

/Knut
Hymas 474 -74 Min första maskin!! Nu är den såld. Ingen maskin längre. :-(

If it works dont f*** with it
If its f****ed blame someone else
If its your fault that its f***ed, say and admit nothing.
Användarvisningsbild
Knut.Karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:44, 02-04-2006
Ort: Öland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



Stefan1972

#2 » 10:04:00, 14-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

har du tittat hur wirarna rör sig då? Om båda hjulen fastnar exakt samtidigt så kanske det är nåt framöver som ej går tillbaks?
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

Bygert

#3 » 11:25:14, 14-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har haft samma fenomen, när man backat in släpet och/eller dragit åt bromsen och det stått ett tag så sitter det fast på nåt hjul. Fick rådet att drämma till med slägga och det löste faktiskt problemet, bättre än att hålla på och jucka fram och tillbaka vilket löst problemet ibland men med orimligt krångel. Var du ska slå får du ju naturligtvis hantera med omdöme, bäst är det nog mitt på men då ska det ju inte sitta nåt ömtåligt där. Lämpligt är ju också att inte dra till bromsen och att köra fram lite innan man släpper kärran, särskilt om man vet att den kommer att stå länge. Naturligtvis klossar man då om det är risk att den kan rulla iväg.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

uppland2

#4 » 11:47:56, 14-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bygert skrev:Lämpligt är ju också att inte dra till bromsen och att köra fram lite innan man släpper kärran, särskilt om man vet att den kommer att stå länge


Jag minns ifrån körskolan att man där poängterade att alltid köra fram lite innan man kopplar ifrån.
uppland2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:50:56, 14-04-2013
Ort: Västra Uppland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: EC140, JD6400, JD510, JD20, MT27, Stiga Park, W212

Knut.Karlsson (trådstartaren)

#5 » 21:14:58, 14-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det löste sig relativt fint. Alternerade mellan att banka (hammare och träkloss mot hjulbultarna) och att "jucka" fram och tillbaka med bilen. Och se på tusan om det inte lossnade. :-)

Så det är tricket. Om det satt hårt eller inte kan jag inte svara på. Men jag är glad att det fungerade. Ett problem mindre så att säga.

Jag ska tipsa ägaren till vagnen att köra lite framåt efter att ha backat in den på parkeringen. Så kanske problemet undviks i framtiden.

/Knut
Hymas 474 -74 Min första maskin!! Nu är den såld. Ingen maskin längre. :-(

If it works dont f*** with it
If its f****ed blame someone else
If its your fault that its f***ed, say and admit nothing.
Användarvisningsbild
Knut.Karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:44, 02-04-2006
Ort: Öland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Släpfordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se