Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSläpfordon

Bygga en kärra till minigrävaren. (2,5 ton)

31 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera släpfordon i detta forum

Janson1 (trådstartaren)

#1 » 08:44:37, 26-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, ja, jag har äntligen kommit till skott nu och skall bygga en riktig släpkärra för min minigrävare då behovet har ökat för varje år. Jag har vid ett föregående tillfälle använt min återvinningskärra som har rörlig boggi men den är i minsta laget. Däcken är ganska varma efter nån mil så det känns som att den kärran kommer jag att köra igäl om jag fortsätter. Jag har fått tag på ett boggipar hjul (totalt 4 hjul) från en gammal balvagn modell "heavy duty", den har riktigt rejäla hjul, liknande dom som sitter på bla TIM gödselspridare. Min tanke är att ha fast boggi för att få så låg flakhöjd som möjligt, det blir runt 40 cm. (Däcken är 70 cm i diameter) I dag sitter hjulen ihop med knappt 10 cm mellan och det tänkte jag behålla fortsättningsvis. Så jag införskaffade 12 meter 80x80x5 fyrkantsbalk för ändamålet. Min minigrävare är 144 cm bred över schaktbladet och 140 cm över banden så jag tänkte ha måttet 150 mellan hjulen på kärran, jag ser inga problem med att träffa rätt vid lastning. Jag tänkte som första alternativ ha drag för 50 mm kula. Vilken höjd brukar draget sitta på bilar? Är det stor skillnad mellan lite större bilar och tex min egen lilla skitbil (Peugeot 307, den kan jag ju alltid mäta på) som inte kommer att duga som dragfordon, jag kommer inte ens att våga köra nerför backen hemma... Måste man göra draget variabelt i höjd då boggin är fast? Givetvis så blir det en oreggad kärra endast för grävmaskinen men den skall ha belysning och LGF-skylt. För att underlätta lastning/avlastning så funderar jag på att ha bakdelen permanent lite nerböjd, är det en nackdel? Jag tänker inte ha några lösa ramper om jag kan slippa det.
Däremot så behövs nog stödben som man fäller ner innan lastningen? Ja, bilder kommer vid tillfälle.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...



Stridis2

#2 » 09:19:48, 26-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Personligen hade jag inte gjort fast boggie! Jag lånar ganska ofta en fyrameters bilsläp med dubbelaxel, alltså två individuellt fjädrande axlar. Att koppla den bakom t.ex. en Santa Fe eller Rav4:a fungerar utmärkt. Då ligger släpet vågrätt. Men kopplar jag den bakom min Kia Ceed så får jag trycka ner kopplingsanordningen för att träffa kulan. De betyder att jag får mer tryck på främre än på bakre hjulparet. När man kör över ojämnheter som t.ex. vägbulor så förskjuts också tyngdpunkten beroende på vilket hjulpar som tar störst last. Fruktansvärt obehagligt när man har lite vikt på kärran.

Värst var en gång jag skulle hämta mycket virke till pooldäcket. Det var markant mindre vikt än vad kärran var godkänd för men låg nog nära bilens maximala dragvikt. Jag är fortfarande övertygad om att kärran hade perfekt viktfördelning när den stod vågrätt, men eftersom främre axeln tog mer vikt fungerade detta som baklast, framför allt när det gungade till. Inget jag tänkte på när jag gav mig iväg (mitt fel, dumt gjort av mig, så slipper folk skriva detta här). Kom ut på motorvägen, hinner tänka att den här kärran går fantastiskt stabilt medan jag accelererar. Hann upp i kanske 60 km/h innan något gungade till. Vagnen lyfter bilens bakända och skickar den åt sidan. Jag parerar, får retursladd, mer gung, värre kast osv. Långtradaren som precis skulle köra om mig bromsade nog vad han kunde. Att jag lyckas hålla bilen på vägen och rädda upp situationen var mer guds försyn och tur än skicklighet (och jag använde vad jag hade...). Sedan kördes det i krypfart hem kan jag säga... :vissla:

Så min personliga åsikt är att det kan bita dig i baken om du har fast boggie.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Janson1 (trådstartaren)

#3 » 18:02:50, 26-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, jodå, detta tål att tänkas på givetvis. Nu blir dels detta en traktorkärra eller möjligtvis en kärra för en större bil typ pickup eller så. Skall jag ha boggin ledad så blir kärran både bredare och högre samtidigt som det bilen/traktorn får ta mycket vikt, både plus och minusvikt. Skulle det vara någon vinst med lite ledat drag upp och ner? (Det måste sitta ett stopp i leden så det bara blir typ +-10-15 grader). Denna boggi har väldigt tätt mellan hjulen, om man nu gör om det och sätter en halvmeter mellan axlarna, blir den omöjlig att svänga med då?
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Janson1 (trådstartaren)

#4 » 18:14:36, 26-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hjulen också: Först boggin
Bild
Sen ett däck:
Bild
8.5 x12 8 lager, dom har sett sina bästa år men förhoppningsvis finns det några år till...
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

ph7

#5 » 18:23:14, 26-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Håll dig till traktor
om du ska dra den med bil måste den registreras och besiktigas :sad:
En sa äta fort å länge, då blir en tvärmätt
Användarvisningsbild
ph7
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:42:12, 25-11-2012
Ort: Töreboda i norra Skaraborg
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hemma:
IHI 18J minigrävare
Baraldi FB500 minilastare
HVA Rider 850H

Janson1 (trådstartaren)

#6 » 20:13:23, 28-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

I dag blev det första ihopeldat, först näst ihop det och kontrollmätt. Vad jag kan se så blev det hyfsat rakt överallt.
Bild

Sen dags för helsvetsning. Med hjälp av grävaren lyfte jag upp delen i olika vinklar så det alltid blev vågrät svets.
Bild
Angående fast eller rörlig boggi så har jag valt fast boggi för att den som sitter där just nu sitter fast, så in i h*lv*te... Jag tänker ta plasmaskäraren och skära bort den vid tillfälle. Men nu har jag kommit igång i alla fall!

4 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Joe

#7 » 23:01:01, 28-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var boggie, nu är det tandemaxel eller tvåaxlad. Eller ja inte heller det egentligen, 4 hjulig är nog mest korrekt.. :klia:
Släp med två (separata) fjädrade axlar är inte heller boggie, det är när lasten(vikten) överförs mellan axlarna det kan kallas boggie.

1 person gillar det här inlägget.
Joe
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:59, 17-06-2007
Ort: Södermanland
Sverige
Maskin: 870T, EX35.2, HD1000, JD2130, mm.

Janson1 (trådstartaren)

#8 » 07:40:58, 29-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi får väl ha en omröstning av vad den skall kallas för i fortsättningen... När ramverket är klart så behövs ju något slags golv även om centrum på banden hamnar på själva balkarna. Jag funderar på tryckt virke i någon lämplig storlek på tvären ganska glest, man skall kunna gå utan att bryta fötterna eller fastna. Helst skulle jag vilja ha durkplåt i aluminium men den är väl sketadyr? Det blir 5-6 m2 sen när det är klart.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Göran Ekman

#9 » 09:30:51, 29-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rörligt drag har jag inte sett någonstans .
Sätter man en hydralcylinder på det ledbara draget så går det att justera draget i höjdled , funkar kanske lika bra med en mekanisk justering.
Glöm inte surrnings öglorna.
Trä flak brukar det väl vara på maskin flak?
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

1 person gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Janson1 (trådstartaren)

#10 » 08:09:41, 26-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, nu hände det lite i går em/kväll. Det bakre ramverket är på plats, jag har inte vinklat ner det men kanske gör det vid ett senare tillfälle när den för övrigt är färdig och provad... Det här med rörligt drag eller ej har jag inte bestämt mig för vilket än. Det främre ramverket är kapat och ihopnäst på mitt garagegolv. För att komma vidare så tror jag att jag näster fast alltihopa till ett stycke med den tredje sista 3 metersbalken fastsatt som dragstång. Sen är det bara att kapa den på lämpligt avstånd efteråt. Jag börjar alltså med ett fast drag och tandemaxel. Nån bild kommer senare...

1 person gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

MagnusGoransson

#11 » 15:07:58, 26-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Varför ser man så sällan mindre vagnar? Dvs en bakaxel och sedan en styrande framaxel med dragstång?
Användarvisningsbild
MagnusGoransson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:39, 19-10-2016
Ort: Fjugesta
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Hemmabygge
 
Födelsedag

Jac

#12 » 15:16:26, 26-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ingen viktöverföring och knepigt att backa med?
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Janson1 (trådstartaren)

#13 » 15:23:47, 26-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Modell "gummihjulsvagn" som dom hette då riktiga däck var en lyx.
En bild utlovades ju:
Bild
Än så länge så är draget alldeles för långt men som sagt, jag väntar med att kapa tills allt är klart.
I dag blåser det lite och det märks att gasen lite blåser bort, det blir helt enkelt lite svårare att få till bra svetsar, exteriört sett i alla fall. Sen vet jag inte nåt om dess styrka men det brukar funka med att elda ihop det snyggt...?

1 person gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

MagnusGoransson

#14 » 15:29:22, 26-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac skrev:Ingen viktöverföring och knepigt att backa med?


Behöver man egentligen viktöverföring? Kultrycket skall ju vara runt 75 kg och med en totalvikt på kanske tre ton så gör ju det varken från eller till. Backa kan man lära sig :-)

Eller blir den knepig på vägen i 80 km/h? Jag är faktiskt förvånad att det inte har byggts en enda husvagn (vad jag har sett iallafall) som är en vagn. Vore ju väldigt smidigt att bara kunna slå i bromsen och kroka av vagnen när man kommer fram. Förövrigt borde det heta huskärra och inte husvagn.
Användarvisningsbild
MagnusGoransson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:39, 19-10-2016
Ort: Fjugesta
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Hemmabygge
 
Födelsedag

Lennie Vind

#15 » 20:12:24, 26-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

Det finns och man ser dom ibland. Det står högt på önskelistan

2 personer gillar det här inlägget.
Lennie Vind
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:21:58, 28-09-2015
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Holder c30


Återgå till Släpfordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se