Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSläpfordon

Bakgrund till rekomendering av 50-100kg kultryck

101 inlägg • Sida 7 av 7
Diskutera släpfordon i detta forum

lars åkesson

#91 » 13:59:52, 15-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har någon på forumet blivit stoppad och vägt? ( släpvagnen) Då vet ju någon hur det går till..
Jag misstänker starkt att de inte kopplar isär ekipaget och mäter vikten vid handsken i rätt höjd. Jag misstänker även att de inte får av släpvagnen om man inte har stödhjulet med.

Mig veterligen finns det inga regler att stödhjulet ska vara med. (på mc tex, finns det inga krav på parkeringstöd)
lars åkesson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:03:30, 25-03-2013
Sverige
Maskintyp: Traktor



toker

#92 » 14:10:33, 15-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är nog rätt sällan dom väger nått då ska den nog vara uppenbart överlast annars går dom nog på uppgifterna i bilregistret och det är nog därför det sälja så många nedtypade vagnar som tex skotervagnar som jag håller på och leter tex 380 txi eller 445 txi ofta med totalvikt på 960 kilo med kåpa på ska det vara väldigt lätta maskiner om man ska kunna köra 2 st maskiner som är tanken med den storleken på vagn.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

lars åkesson

#93 » 14:26:54, 15-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

toker skrev:Det är nog rätt sällan dom väger nått då ska den nog vara uppenbart överlast annars går dom nog på uppgifterna i bilregistret och det är nog därför det sälja så många nedtypade vagnar som tex skotervagnar som jag håller på och leter tex 380 txi eller 445 txi ofta med totalvikt på 960 kilo med kåpa på ska det vara väldigt lätta maskiner om man ska kunna köra 2 st maskiner som är tanken med den storleken på vagn.

Häst transporter jagar dom rätt frekvent vet jag
lars åkesson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:03:30, 25-03-2013
Sverige
Maskintyp: Traktor

Iznogoud

#94 » 15:38:43, 15-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

En bekant blev vägd med biltrailer då den lastade såg tyngre ut den faktiskt var, trots snö på bil och trailer hade han ca, 50Kg till godo och kunde åka vidare.
Annars tror jag de som torskat har åkt dit på de gamla reglerna där totalvikten gällt rakt av oavsett last. Inga vägningar vad jag vet.

Hästtransporter har väl också djurets välbefinnande att ta hänsyn till, så de kanske är viktigare att kontrollera än materiella saker så länge lastningen ser ok ut.

Jag har stoppats ett fåtal gånger av vanliga polisen som inte vet skillnad på högerregeln och ett pepparkaksrecept, och så fort de sett att jag har E behörighet har det varit frid och fröjd. 1 gång blev jag stoppad av tunga gruppen som faktiskt vet skillnad på fordons/trafikregler och pepparkaksrecept, och fick onda ögat på mig då vinchen på den lastade willysen inte fanns inskriven i reg, papprerna ( + säkert en massa annat också ) och den låg nära Max lastvikt på trailern och så även dragbilens Max dragvikt. Men då allt annat var ok så räckte det med onda ögat.

Tror inte vanliga polisen har tillräcklig kunskap för att stoppa släpekipage efter vägarna, ej heller tillgång till mobila vågar i speciellt många fall.

Vikten på kulan kan väl relativt enkelt avgöras av hur dragbilens fjädring ser ut, och om kulhandsken kan "lyftas" ( ej lossas ), 70-100Kg bör en polis kunna lyfta tycker jag. Fast med dagens inkvoterade och könstveksamma poliser vete tusan...
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

qqq

#95 » 16:38:21, 15-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Iznogoud skrev:En bekant blev vägd med biltrailer då den lastade såg tyngre ut den faktiskt var, trots snö på bil och trailer hade han ca, 50Kg till godo och kunde åka vidare.
Annars tror jag de som torskat har åkt dit på de gamla reglerna där totalvikten gällt rakt av oavsett last. Inga vägningar vad jag vet.

Hästtransporter har väl också djurets välbefinnande att ta hänsyn till, så de kanske är viktigare att kontrollera än materiella saker så länge lastningen ser ok ut.

Jag har stoppats ett fåtal gånger av vanliga polisen som inte vet skillnad på högerregeln och ett pepparkaksrecept, och så fort de sett att jag har E behörighet har det varit frid och fröjd. 1 gång blev jag stoppad av tunga gruppen som faktiskt vet skillnad på fordons/trafikregler och pepparkaksrecept, och fick onda ögat på mig då vinchen på den lastade willysen inte fanns inskriven i reg, papprerna ( + säkert en massa annat också ) och den låg nära Max lastvikt på trailern och så även dragbilens Max dragvikt. Men då allt annat var ok så räckte det med onda ögat.

Tror inte vanliga polisen har tillräcklig kunskap för att stoppa släpekipage efter vägarna, ej heller tillgång till mobila vågar i speciellt många fall.

Vikten på kulan kan väl relativt enkelt avgöras av hur dragbilens fjädring ser ut, och om kulhandsken kan "lyftas" ( ej lossas ), 70-100Kg bör en polis kunna lyfta tycker jag. Fast med dagens inkvoterade och könstveksamma poliser vete tusan...

Jag tror de tänker mest på att lyfta lönen..
Anågende B kort och köra omkring med släpvagnar som kan väga uppåt 16-1700 kg. Har du C kort och kör omkring med med en 32 tons lastbil så anses du så inkompetent att du får bara dra en lätt (750 kg's) släpvagn bakom lastbilen utan CE kort.. logiskt och bra.. :bira:
Annan logisk regel i detta land styrt av genier, är att du får fordonsskatta i evigheter för en 800 kg's släpvagn även om den är 50+ år gammal, medan en ny 30+ tons lastbilssläpvagn (påhängsvagn) är skattefri.. :hurra:
qqq
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:07, 26-06-2013
Ort: von vettet
Maskintyp: Ej angivet

toker

#96 » 17:15:00, 15-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Iznogoud skrev:En bekant blev vägd med biltrailer då den lastade såg tyngre ut den faktiskt var, trots snö på bil och trailer hade han ca, 50Kg till godo och kunde åka vidare.
Annars tror jag de som torskat har åkt dit på de gamla reglerna där totalvikten gällt rakt av oavsett last. Inga vägningar vad jag vet.

Hästtransporter har väl också djurets välbefinnande att ta hänsyn till, så de kanske är viktigare att kontrollera än materiella saker så länge lastningen ser ok ut.

Jag har stoppats ett fåtal gånger av vanliga polisen som inte vet skillnad på högerregeln och ett pepparkaksrecept, och så fort de sett att jag har E behörighet har det varit frid och fröjd. 1 gång blev jag stoppad av tunga gruppen som faktiskt vet skillnad på fordons/trafikregler och pepparkaksrecept, och fick onda ögat på mig då vinchen på den lastade willysen inte fanns inskriven i reg, papprerna ( + säkert en massa annat också ) och den låg nära Max lastvikt på trailern och så även dragbilens Max dragvikt. Men då allt annat var ok så räckte det med onda ögat.

Tror inte vanliga polisen har tillräcklig kunskap för att stoppa släpekipage efter vägarna, ej heller tillgång till mobila vågar i speciellt många fall.

Vikten på kulan kan väl relativt enkelt avgöras av hur dragbilens fjädring ser ut, och om kulhandsken kan "lyftas" ( ej lossas ), 70-100Kg bör en polis kunna lyfta tycker jag. Fast med dagens inkvoterade och könstveksamma poliser vete tusan...

Åker man dit med på totalvikten blir det olovlig körning då blir man nog av med lappen nån månad lindrigare straff att åka med överlast men gissar att man får lämna ekipaget vid vägen om man inte ordnar annan dragbil eller chaufför.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

akkamaan

#97 » 19:16:28, 15-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Intressant tråd för mig som har "släpat på släp" i snart 20 år i USA.
Det är många olika typer av skillnader mellan Sverige/EU (SWE-U) och USA vad gäller "släpning"....

1. Man släpar rent generellt mycket mer i USA, det ligger i infrastrukturen och trucking, men också hela RV näringen, samt uthyrningssystemet av entreprenadmaskiner av alla storlekar och typer.

2. Det finns inget "bilprovningssystem" i USA. Alla små släpvagnar och husvagnar går formellt obesiktade genom sin livstid. Däremot så finns ett årligt "flygande" inspektionssystem för den tyngre yrkestrafiken, på motorvägen om nåt ser misstänkt ut. Annars sker inspetion på de delstatliga inspektions-stationerna längs motorvägarna. Alla tunga yrkesfordon kräver årligt besikting som ger en "sticker" på sidan av "hytten".

3. Privatpersoner som drar olika släpvagnar drar i stort sett uteslutande med pickup eller SUV. Det finns regler om vad ett fordon har för max "rekommenderad" släpvagnsvikt. Jag säger rekommenderad eftersom det är ytterst sällsynt att man gör slumpmässig flygande kontroll av detta. "State Patrol" som sköter detta i delstaterna har full huggning med att hålla koll på yrkestrafiken.

4. Alla små-släpvagnar och husvagnar är byggda med betydligt mera "järnskrot" än de som finns i SWE-U. ALLA lite längre släpvagnar har minst 2 axlar. Jag har aldrig sett en släpvagn med påskjutsbroms här i USA. Men det innebär ju inte att det ändå kan finnas. Alla större släpvagnar har elekrisk broms kopplat till dragfordoents bromssystem. Alla SUV's och pickup's har det elektriska förberett från fabrik.Min lite nyare RAM har även reglagen sittand på panlen inne i kupen.

5. Vad gäller viktdistributtion så finns inga strikta regler typ de SWE-U regler om max vikt på "kroken". Det finns några olika spännanordningar för viktdistrubution och anti-sway. Använder själv "3. Equal-i-zer 4-point Sway Control Hitch" för min 9-meters husvagn, men har haft "12. EAZ LIFT 48054 Elite Bent Bar Weight Distributing Hitch" för min tidigare 6-meters husvagn.
Bild
Bild
Bild
Den här videon visar varför det skall vara vikt på draget...


6. När jag köpte min nya husvagn så var den lite för tung på draget så att halvljusen bländade. Så jag monterade luftfjädring som jag kan reglera trycket på så att bil och släp ligger rätt i förhållande till varandra. Risken med för tung dragkrok utan system för viktfördelning är ju att man förlora styrförmågan. Det kan även hända när man drar tungt i uppförsbacke även om vikten på kroken då lättar något.

7. Jag har kört yrkesmässigt med släp i 13 år, både 5-axlade "18-wheelers" i tre år och 8-axlade "heavy haul" ekipage i tio år. Eftersom man ibland dagligen korsar delstatsgränser och sk "Port of entry"-stationer för inspektion och vägning med ofta obligatorisk och ibland slumpmässigt. Dessa vägnings- och inspektions-stationer har full-hastighets "live"-vägning ute på motorvägen och när "datasystemt" misstänker övervikt på totalvikt eller axlar/axelkombinationer så visar en ljusskylt längre fram att man skall sväng in till kontrollstationen för kontrollvägning och eventuell kontroll av registrering och licenser, har man inte en giltig sticker så blir det den årliga inspektionen också. Ibland utförs ändå slumpmässiga inspektioner utöver de årliga. Oftast på företag som har "bad records" från tidigare.

8. Det finns federala viktbestämmelser, max 80000 lbs totalvikt, men en delstat kan tillåta undantag för maxvikter upp till 105500 lbs, men då krävs också flera axlar. Utöver dessa regler utfärdas tillfälliga tillstånd för tyngre transporter, sk "Superloads". En sak som man aldrig ger avkall på är vikt på däck-klass, bredd på däck, axlar, axel-kombinationer (biggi/tandem/trippel etc) samt avstånd mellan axlar och axel-kombinationer. Är axlarna placerade för nära varandra så anses de som punktlast, vilket är reglerat av bro-bestämmelser. Punktbelastning på hjul/däck är mera en fråga om att skydda vägbeläggningen (främst asfalt) mot spårbildning. Detta är ett stort problem och syns/känns ofta på två- och tre-filiga motorvägar där den högra filen ofta har fyra stycken upp till 5 cm djupa spår från hjul med tvillingmonterade däck.
Här en länk till min hemstat Washingtons förordningar om maxvikter och annat för yrkestrafiken. Det finns bl a tabeller för alla typer av maxvikter längst bak i pdf'n.

Bild

9. "Flatbed"-släp är mycket vanliga för transport, men orsakar också många olyckor pga att "surrningen" inte håller.
Bild
Alla "box-trailer" har en självbärande struktur vilket gör att varenda "nit" och "tvärstag" måste vara intakt för att uppfylla säkerhetskraven
Bild
Sidvind är ett stort problem i t ex Montana och Wyoming när man korsar Klippiga Bergen...

Bild
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

6 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

Iznogoud

#98 » 19:52:34, 15-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

toker skrev:
Iznogoud skrev:En bekant blev vägd med biltrailer då den lastade såg tyngre ut den faktiskt var, trots snö på bil och trailer hade han ca, 50Kg till godo och kunde åka vidare.
Annars tror jag de som torskat har åkt dit på de gamla reglerna där totalvikten gällt rakt av oavsett last. Inga vägningar vad jag vet.

Hästtransporter har väl också djurets välbefinnande att ta hänsyn till, så de kanske är viktigare att kontrollera än materiella saker så länge lastningen ser ok ut.

Jag har stoppats ett fåtal gånger av vanliga polisen som inte vet skillnad på högerregeln och ett pepparkaksrecept, och så fort de sett att jag har E behörighet har det varit frid och fröjd. 1 gång blev jag stoppad av tunga gruppen som faktiskt vet skillnad på fordons/trafikregler och pepparkaksrecept, och fick onda ögat på mig då vinchen på den lastade willysen inte fanns inskriven i reg, papprerna ( + säkert en massa annat också ) och den låg nära Max lastvikt på trailern och så även dragbilens Max dragvikt. Men då allt annat var ok så räckte det med onda ögat.

Tror inte vanliga polisen har tillräcklig kunskap för att stoppa släpekipage efter vägarna, ej heller tillgång till mobila vågar i speciellt många fall.

Vikten på kulan kan väl relativt enkelt avgöras av hur dragbilens fjädring ser ut, och om kulhandsken kan "lyftas" ( ej lossas ), 70-100Kg bör en polis kunna lyfta tycker jag. Fast med dagens inkvoterade och könstveksamma poliser vete tusan...

Åker man dit med på totalvikten blir det olovlig körning då blir man nog av med lappen nån månad lindrigare straff att åka med överlast men gissar att man får lämna ekipaget vid vägen om man inte ordnar annan dragbil eller chaufför.
Menade totalvikten på det lastade fordonet, eller tjänstvikt kanske man ska säga. Även en bil med demonterad drivlina, batteri, förare, reservhjul mm ansågs ju komplett trots uppenbart lättare än uppgiven tjänstevikt.

De med erfarenhet tog ju av reg,skyltarna vid transport för att tvinga fram logiskt tänkande eller vägning, annars gick ju polisen bara på vad reg,numret sade i viktväg.

En jag jobbade med blev dock kallad till rätten för olovlig körning med en typ King Cab + normal olastad öppen släpvagn som tyvärr var för "tung" på pappret för kingcaben, han blev senare friad då han instruerats av en chef att köra det ekipaget och ingen hade tänkt på, eller vetat om dåtida släpvagnsregler.
Om chefen straffades vet jag inte, men föraren klarade sig i alla fall.
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

toker

#99 » 20:10:44, 15-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om man blir stoppad med en bil som har vissa tyngre detaljer demonterade ska man inte erkänna brottet om dom inte orkar väga utan då får man gå till domstol och bli friad där i stället.

1 person gillar det här inlägget.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

Iznogoud

#100 » 21:06:21, 15-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gäller det mesta i trafikbrottsväg egentligen, erkänn aldrig om du känner att det finns tveksamheter i anklagelsen.
Skriver man på boten på plats så har man erkänt och det är kört att överklaga vad jag förstått.
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

torbjorn_forsman

#101 » 23:13:26, 15-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

lars åkesson skrev:Har någon på forumet blivit stoppad och vägt? ( släpvagnen) Då vet ju någon hur det går till..
Jag misstänker starkt att de inte kopplar isär ekipaget och mäter vikten vid handsken i rätt höjd. Jag misstänker även att de inte får av släpvagnen om man inte har stödhjulet med.

Mig veterligen finns det inga regler att stödhjulet ska vara med. (på mc tex, finns det inga krav på parkeringstöd)


Jag har blivit stoppad och vägd. Dels vägdes släpvagnen med ekipaget hopkopplat, dels vägdes den isärkopplad så man fick med även den del av vikten som låg på kula/stödhjul. Det var det hopkopplade värdet (alltså axeltrycket eller om man så vill enligt tidigare inlägg i denna tråd bruttovikten) som protokollfördes, det blev lindrigare överlast på det sättet.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till Släpfordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se